رشد علمی جوانان یا رشد بیکاران در پاوه؟؟/ خیابان گردی، مهمترین سرگرمی جوانان پاوه ای

سرویس: اجتماعیکد خبر: 294637|18:48 - 1395/04/29
نسخه چاپی
رشد علمی جوانان یا رشد بیکاران در پاوه؟؟/ خیابان گردی، مهمترین سرگرمی جوانان پاوه ای
اکثر جوانان بیکار این منطقه، تنها سپری کردن روزگار را دارند، و از نبود شغلی مناسب و برنامه ای مشخص برای خود روزانه خیابان ها و پیاده روهای این شهر را می پیمایند.

به گزارشهزار ماسوله، پدیده بیکاری معضلی اجتماعی و اقتصادی است که آثار و پیامدهای منفی متعددی به دنبال داشته و زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی افراد را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و از نظر روحی نیز زیان‌هایی مخرب و ویران کننده‌ای برجا می‌گذارد.

 

بیکاری امروزه معضلی مهم تلقی می‌شود و با وجود آنکه دولت با اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی قصد کاهش نرخ بیکاری را دارند اما معضل بیکاری در شهرستان پاوه با تاثیرگذاری خاص خود بر جامعه باعث بوجود آمدن مشکلات عدیده ای شده است.

 

بالا رفتن سن ازدواج، افزایش آمار طلاق ، اعتیاد و بیکاری تنها نمونه هایی از این مشکلات است که گریبانگیر جوانان این منطقه شده است.

 

انسان امروز به مانند گذشته با توجیهات اخلاقی مسکن،خوراک،پوشاک و نیازمندی‏های روزانه وی که در حداقل ترین نیازها تامین می شد نیست بلکه با ورود به جامعه ای صنعتی و در حال پیشرفت، نیازهای اولیه امروزی برای جوانان را که در گذشته به عنوان اولویت های بعدی زندگی آنان بود ، امروز با مشکلی اساسی روبرو کرده است.

 

برای همگان قابل مشهود است که هر خانواده‏ ای با این وضعیت و بیکاری فرزندان خود روبرو گشته است و به دنبال آن بسیاری از این جوانان ، اجبارا به کارهای غیر استانداردی چون قاچاق کالا که جان خود را با عبور از زمین های پر از مین، خریده ، و یا به کوله بری صادرات و واردات اجناس در مرز شوشمی روی آورده اند.

 

از آنجائی‏که شهر پاوه یکی از سالم‏ترین شهرهای استان به شمار رفته است متاسفانه جوانانی،حداقل در اثر یکی از این پدیده‏ها یعنی بیکاری و ناامیدی به دام اعتیاد و امثال آن افتاده ‏اند با به وجود آمدن این پدیده عوارض بسیار ناگواری برای جوانان ما نیز به وجود آمده است و بدون تردید تأثیر این عوارض تنها برای آن جوانان بیکار و خانواده‏ های آنان نیست و به طور کلی شامل همه اعضای جامعه نیز می شود.

 

اکثر جوانان بیکار این منطقه، تنها سپری کردن روزگار را دارند، و از نبود شغلی مناسب و برنامه ای مشخص برای خود روزانه خیابان ها و پیاده روهای این شهر را می پیمایند.

 

طبق بررسی های به عمل آمده ، شهرستان پاوه کمترین بی سوادان را نسبت به جمعیت خود دارد که در سطح استان به عنوان باسوادترین شهرستان معرفی گردیده است اما تنها با ازدیاد فارغ التحصیلان دانشگاهی و افزایش علم، گره از مشکلات این جوانان و اشتغالزایی را باز نخواهد کرد.

 

بر این اساس افتخار به دستاوردی که فقط در آمار و ارقام روی کاغذ خلاصه می شود و کاربردی در حل مشکلات اقتصادی و اشتغال این جوانان تحصیلکرده در پاوه نداشته باشد چیزی را تغییر نمی دهد.

 

طبق آخرین آمار حدود 40 درصد مردم این شهرستان را جوانان بیکار تشکیل می دهند که تنها سرگرمی آنان مسافت کردن خیابان های این شهر شده است.

 

هر چند می توان بیان داشت که بدون تردید وجود کارخانه های صنعتی و زمین های مسطح کشاورزی در این شهرستان می تواند بیش از 50 درصد نرخ بیکاری را با اشتغالزایی این جوانان کاهش داد اما متاسفانه در احداث کارخانه ها و یا حتی بسترسازی مناطق دیدنی جهت صنعت گردشگری که می تواند اقتصاد این شهرستان را شکوفا سازد از جانب مسئولان کوتاهی به عمل آمده و به فراموشی سپرده شده است.

 

از طرف دیگر جوانان این شهرستان چشم امید به بازگشایی مرز شوشمی و تردد مسافر را به جهت بوجود آمدن روابط خاص با کردستان عراق از نظر اقتصادی بسته اند اگر چه تردد مسافر از مرز شوشمی نیز فراهم نگردیده است، با این حال حداقل امید این جوانان نیز سلب شده است.

 

در هر صورت جوانان و بیکاران شهر پاوه نیازمند به امید و زندگی هستند و بایستی راه و چاره‏ ای مناسب و جدی صورت پذیرد.هزاران نفر از جوانان ما با هزینه ‏های سنگین خانواده‏ های کارگر و زحمتکش و به امید اشتغال تحصیلات عالی‏شان را به اتمام رسانده‏ اند ولی موفق به نتیجه مطلوب نشده اند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد