یادداشت/محمدرضا مقدسی

چرا تاب آوری؟!

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 295645|22:41 - 1395/11/10
نسخه چاپی
چرا تاب آوری؟!
تاب آوری حامل پیام امید و عبور به سلامت از سختی هاست اگرچه عوامل تهدید فراوان باشد.

به گزارشهزار ماسوله، تعدد و تنوع آسیب های اجتماعی یک مشکل جهانی است و این دغدغه مقوله ای با اندک اختلافی قابل اغماض خارج از مرزهای جغرافیایی و فرهنگی در همه جای مطرح و اسباب دل نگرانی است.

 

امروزه اختلالات رفتاری و روانی به واسطه صنعتی شدن و افت کیفی روابط انسانی، بی هویتی و خالی شدن زندگی از معنا و معنویت، بستر گسترده ای برای بروز در اختیار دارند.

 

به این روال انواع جدیدی از آسیب ها را به نام (نوپدید) همراه خود به بار آورده و این روند متاسفانه با شتاب بیشتری هم ادامه دارد همه اینها به یک طرف، از طرف دیگر برای بسیاری از صدمه دیدگان و مددجویان و یا بیماران روانی و رفتاری، درمان و حمایتی فراخور در دسترس نیست و نمیتواند اینگونه باشد.

 

فی الواقع درمان بیماریها و اختلالات رفتاری، ترمیم و حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی فقط گاهی و تحت شرایط خاصی آن هم منوط به در دسترس بودن درمان و اثر بخش بودن آن و در نهایت درمان پذیر بودن آن امکان پذیر است. بسیار طبیعی است که در هر کجای دنیا که باشی همیشه برای درمان و بازیابی سلامت از دست رفته فرصت و شرایط مناسب در دسترس نباشد به همین دلیل است که شعار تقدم پیشگیری بر درمان در این مبحث جایگاه ویژه ای دارد.

 

اغلب برنامه های پیشگیری در واقع بر توسعه تاب آوری تمرکز دارند.

 

دلیل دیگری که میتوان برای ضرورت توجه به تاب آوری اقامه کرد، گران بودن درمان است.

 

درمان مستلزم داشتن پول و زمان است به ویژه درمان بیماریهای رفتاری و روانی گاهی بسیار طولانی مدت و پرهزینه و در مواردی چون اعتیاد علاوه بر اینها با خطر عود و برگشت پذیری هم همراه است.

 

برای مراجعین مراکز مشاوره و بیماران در کلینیک روانشناسی شاید، اما مددجویان واقعا پولی برای درمان در اختیار ندارند، توصیه ما تاب آوری است.

 

حتی مقوله کاهش آسیب هم مستلزم صرف هزینه های فراوان است خصوصا در مورد بیماریهای قابل انتقال (بی درمان و سخت درمان) همچون ایدز و ….

 

تقویت تاب آوری پیشگیرانه و مقرون به صرفه است بهترین گواه این مدعا ایجاد مصونیت و تاب آوری از طریق واکسیناسیون است. علی القاعده و بر همین اساس لااقل به همین روش میتوان در برخی از زمینه های فردی، خانوادگی و اجتماعی برای کودکان و نوجوانان و یا سایر افراد آسیب پذیر تاب آوری را ایجاد و تقویت نمود.

 

تاب آوری حامل پیام امید و عبور به سلامت از سختی هاست اگرچه عوامل تهدید فراوان باشد.

 

زندگی تهی از معنویت انسان امروزی آسیب زا و آسیب پذیر است با این حال سلامت روان در دسترس است، نادر و کمیاب نیست اگرچه مسیر سخت و ناهموار به نظر می آید این پیام روشن تاب آوری است که میتوان به سختی ها و تهدیدات غلبه کرد و سلامت روح و روان را مصون و در امان نگه داشت.

 

محمدرضا مقدسی
مدیر و موسس خانه تاب آوری

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد