يادداشت/فردين رحيمي؛

آرام سازی ترافیک شهری با مشارکت مردم

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 295987|18:30 - 1396/01/20
نسخه چاپی
آرام سازی ترافیک شهری با مشارکت مردم
شهرستان پاوه میتواند یکی از شهرهای مطرح کم کردن ترافیک داخل شهر در ایران نیز شناخته شود وباید این سازوکار بامشارکت مردم صورت گیرد.

به گزارشهزار ماسوله، در طول سالهاي اخير، گسترش و بهبود راههاي جديد با هدف افزايش سرعت جابجايي وسايل نقليه، موجب افزايش ناامني براي كاربران حمل و نقلهاي غير موتوري و حتي رانندگان وسايل نقليه گرديده است، به گونه اي كه سوانح خیابانی امروزه به عنوان يكي از معضلات اجتماعي و اقتصادي دنيا مطرح است.

 

بهبود کیفیت زندگی شهری از تامین مکانهای خرید یا ایجاد نواحی مناسب قدم زدن در نواحی ساحلی مهمتراست. این امر نیازمند ایجاد نواحی باصفا و آرامش بخش در میان ساختمانها، خیابانها و سایر فضاهای شهری است بنحوی که مردم بتوانند بدون ترس یا تهدید یا ناراحتی از شرایط تحمیل شده بوسیله جریان ترافیک وسایل نقلیه موتوری از آنها استفاده کنند.

 

استفاده از شیوه های آرام سازی ترافیک یکی از مهمترین روشهای موثر در بهبود کیفیت زندگی شهری است.در هر استراتژی آرام سازی ترافیک، باید به افزایش فضاهای تخلیه شده از جریان ترافیک توجه خاص مبذول گردد و باید به بهبود وضعیت ساختمانها، روسازی مسیرها، مبلمان و تجهیزات شهری و… کمک شود.در این تحقیق به تدوین چارچوب ارزیابی طرحهای آرام سازی ترافیک پرداخته شده است ،

 

تاریخچه مختصری از "آرام سازی ترافیک" ارائه میشود: این مبحث در اروپا از اواخر دهه 60 میلادی با حرکتی بسیار آهسته آغاز شد. شهروندان ناراضی در هلند برخی خیابانهای مسکونی را در مقابل رفت و آمد خودروها مسدود کردند. این حرکت به طراحی خیابانهایی با عنوان "خیابانهای آهسته در اروپا " در اواخر دهه 70 انجامید. برنامه آرام سازی ترافیک با وضع قوانینی برای اتوبانهای داخل شهری در برخی شهرهای آلمان و دانمارک در دهه 80 میلادی ادامه پیدا کرد. در همین دوران طرحهایی برای اصلاح راههای شریانی داخل شهری در آلمان و فرانسه اجرا شدند.

 


شهرستان پاوه باتوجه به کوهستانی وپلکانی بودن شهر وشیب زیاد زمین وضعیت جادهای فرعی واصلی آن بسیار غیراستاندارد بوده ولی این شرایظ نیز به خاطر توپوگرافی منطقه ایجادشده است همانظور که می بینیم که کشورهای اروپایی وآمریکا تمامی سازکارهای شهری وروستایی آن با هماهنگی ومشارکت مردم ایجاد شده است ومردم خود این تمایل را داشته اند که مشکلات ترافیکی شهر خود را درست نمایند باتوجه به بافت شهر پاوه یکی از شهرهای جهان است که درآن چراغ قرمز وجود ندارد وشایداین یک نکته مثبت دربین شهرهای جهان باشد.

 

شهرستان پاوه باتوجه به محدویت زمین وهمچنین شیب داربودن آن نمی توان جادهای شهر باتوجه به ظریفیت حمل ونقل توسعه داد زیرا هزینه ساخت جاده آن نیز به صرفه نخواهد بود وفقط میتوان به کمک وفرهنگ مردم ومشارکت مسولین جادهای داخلی شهر را بامحدویت رفت وآمد ماشین ها وتبدیل آن به جداکننده پیاده از سواره حذف و سطح معبر پیاده و سواره هم سطح گرديد و به اين ترتیب فضای بیشتری به پیاده اختصاص میبابد . با برداشتن تابلوهای راهنمايی و رانندگی، گمان اينکه اين فضا فقط متعلق به خودرو می باشد از بین برود در نتیجه در حال حاضر حرکت سواره حق با پیاده رو است انجام گیرد.

 


شهرستان پاوه میتواند یکی از شهرهای مطرح کم کردن ترافیک داخل شهر در ایران نیز شناخته شود وباید این سازوکار بامشارکت مردم صورت گیرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد