يادداشت/دكتر برهان ولدبيگي؛

"بهسازی" راههای جاده ای یکی از الزامات مهم توسعه گردشگری "اورامان"

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296053|23:23 - 1396/02/09
نسخه چاپی
"بهسازی" راههای جاده ای یکی از الزامات مهم  توسعه گردشگری "اورامان"
بدون شک یکی از ملزومات اساسی و در واقع یکی از زیرساخت های "توسعه گردشگری پایدار در اورامان" وجود یا به تعبیر بهتر "بهسازی" جاده های دسترسی به "سایت های گردشگری"(بویژه "سایت های اکوتوریستی" ) است.

به گزارشهزار ماسوله، بدون شک یکی از ملزومات اساسی و در واقع یکی از زیرساخت های "توسعه گردشگری پایدار در اورامان" وجود یا به تعبیر بهتر "بهسازی" جاده های دسترسی به "سایت های گردشگری"(بویژه "سایت های اکوتوریستی" ) است.

 

به نظر اینجانب جاده های موجود در منطقه (شامل  آنهایی که توسط دستگاههای دولتی ، افراد حقیقی یا ارگانهای نظامی و به هر دلیلی که احداث شده اند)از منظر "کمیت" برای تردد کفایت می کنند ، اما آنچه که این "کفایت"را زیر سوال می برد ،"کیفیت" آنها است که در واقع بسیاری از همان جاده ها را برای "مقصود گردشگری" بلااستفاده نموده است.

 

تا آنجا که من اطلاع دارم ، بسیاری از این جاده ها که میتوانند در توسعه گردشگری نقش بازی کنند ، فعلا حتی تحت مدیریت ادارات "راه و حمل ونقل جاده ای" نبوده و بنابراین اصولا بودجه ای برای "نگهداری و بهسازی" آنها در نظر گرفته نمی شود.

 

توجه به "بهسازی و نگهداری همه جاده های منطقه" (از جمله این نوع جاده ها) از منظر توسعه گردشگری ، یک "ضرورت عاجل و مبرم" بوده و لازم است تا به فوریت در دستور کار وزارت "راه و حمل و نقل جاده ای" و سایر نهادهای مرتبط به توسعه گردشگری از جمله و بویژه "سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی" قرار گیرد.

 

من لازم میدانم تا به برخی از جاده های نیازمند "بهسازی"که عموما در حوزه شهرستان های منطقه اورامان  قرار دارند، اشاره ای داشته باشم:

 

روکش آسفالت و خط کشی جاده روانسر - پاوه - نوسود


روکش آسفالت و خط کشی جاده روانسر - جوانرود - تازه آباد- شیخ صله


روکش آسفالت و خط کشی جاده پاوه- مریوان از هردو مسیر "هجیج -اورامان -مریوان" و "نودشه -دالانی - مریوان"


روکش آسفالت و خط کشی جاده - نوسود- مله اندو


 آسفالت  جاده هیروی - مرخیل دروله - شیخ صله


 روکش آسفالت و خط کشی جاده گردنه شمشیر به سمت باینگان و جاده های فرعی منشعب از آن


روکش  آسفالت و خط کشی جاده جوانرود- مزران و برقرای اتصال تا نقطه صفر مرزی


آسفالت جاده نودشه -چشمه بل


آسفالت جاده لشکرگه - مزران


آسفالت جاده گلال - دشه


آسفالت جاده نجار -ملاندر


برقراری ارتباط جاده شرکان- نوسود


آسفالت جاده نوسود - نودشه (موسوم به "کلی چناره")


آسفالت  جاده آیشه دول - جوانرود


آسفالت جاده رینگ شهری پاوه


 روکش آسفالت و خط کشی جاده کامیاران - پالنگان و آسفالت ادامه آن تا "روار"


آسفالت بقیه جاده کامیاران - سروآباد  از هر دو مسیر "پایگلان" و "دگاگا"


تداوم جاده دشه - هیروی و آسفالت آن


آسفالت بقیه جاده های روستایی


آسفالت  جاده های موسوم به "جاده های نظامی" واقع بر دامنه کوهستانهای اورامان و کنترل تردد در آنها  به منظور  عدم آسیب رسانی به محیط شکننده کوهستان و پیشگیری از تخریب و آلودگی منابع آبی


در صورت امکان برقراری راه جاده ای در حد فاصل روستاهای "روار - عباس آباد" و آسفالت  آن


آسفالت جاده "کلجی - اورامان  تخت"


آسفالت بقیه راههای موجود در مسیرها و تعیین متولی قانونی برای آنها به منظور عدم آسیب رسانی به محیط زیست منطقه


احداث هر نوع جاده تازه  و در همان حال ضروری،  منوط به رعایت موازین زیست محیطی و ایمنی


مسدود سازی هرنوع جاده دیگر موجود در دامنه کوهستان ها و مراتع منطقه که عموما توسط افراد فاقد حق و صلاحیت و صرفا بر اساس میل شخصی  کشیده شده اند. در هرحال نباید هیچگونه "جاده بدون متولی" در منطقه وجود داشته باشد.

 


دکتر برهان ولدبیگی
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد