پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله01:49 - 1395/10/21
مدبر کل دفتر راهبری اجرایی آموزش سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور؛

معجزه آموزشهای مهارتی، به عنوان یک نمونه عینی و قابل استناد در روستای زردویی است/ وصل به بازار ، خصوصیت ویژه این روستا

حسن عزیزی گفت: معجزه آموزشهای مهارتی را می توانیم به عنوان یک نمونه عینی و قابل استناد در روستای زردویی ببینیم که توسط خود مردم روستا خیلی از کسب و کارها را در این روستا شکل داده اند.

به گزارشهزار ماسوله،مدبر کل دفتر راهبری اجرایی آموزش سازمان آموزش فني و حرفه اي كشوردر گفتگویی با خبرنگار ما که جهت بازدید از روستای زردویی در شهرستان پاوه حضور یافته بود در خصوص اجرای طرحهای تولیدی این روستا اظهار داشت: یکی از پروژه هایی که در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، از زیر برنامه عدالت بنیان کردن اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده است توانمند سازی و آموزش های مهارتی کسب و کار و بازار محور است.

 

حسن عزیزیبا بیان اینکه این پروژه توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است افزود: قبلا در این زمینه جداول مربوطه تحت نظام یکپارچه پایش، بررسی و ابلاغ شده است و جامعه هدف ایبن آموزش ها نیز نقاط مرزی و محروم و روستایی هستند که البته در سازمان آموزش فنی و حرفه ای قبلا آموزش های سیار برای بخش کشاورزی انجام شده است.

 

وی گفت: این پروژه دارای چند خصوصیت است که اولا این طرحها براساس نیاز سنجی صورت گرفته و سندی که نیازهای آموزشی هر دهستان با همکاری شرکای اجتماعی خود همچون بسیج سازندگی، بخشداران و فرمانداران با توجه به آمایش سرزمین، برای هر دهستان احصا و امضا شده است.

 

عزیزی افزود: مراجعه کارآموزان و کارجویان در این پروژه ها، حتما تحت مشاوره و آموزشی قرار گرفته و بعضا در نقاط مرزی و هدف ما می باشند.

 

وی ادامه داد: خصوصیت دیگر نیز در درون این آموزشها، استعداد یابی مهارتی است که ما به صورت پایلوت در دو استان آذربایجان شرقی و گلستان نحوه استعدادهای برتر مهارتی با استفاده از آخرین روشهای علمی از بین کارآموزان که در پروژه اموزشی اقتصاد مقاومتی شرکت کرده اند شناسایی کرده تا طرحهایی را آماده و ارائه دهند و ما نیز این طرحها را پیگیری و  بتوانیم از تسهیلات صندوق هم استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به هدف از بازدید خود از شهرستان پاوه و روستای زردویی و با بیان اینکه ما قبلا کلمه روستای زردویی را شنیده بودیم و و از طریق رسانه ها کم و بیش با این روستا آشنایی داشتیم گفت: اخیرا در چندین غرفه مهارتهای روستایی زردویی در دومین نمایشگاه توانمندی بین المللی کارگاههای آموزشی در تهران بازدید نموده که توجه بنده را جلب و مایل بودم که از نزدیک این فعالیت ها را ببینم.

 

عزیزی افزود: خوشبختانه امروز توفیقی حاصل شد در روستای زردویی جاضر شویم و با مردم روستا گفتگو کرده و علی رغم آنکه بسیاری از آنها در نمایشگاه شرکت کرده و در روستا حضور نداشتند اما طرج هایی همچون پرورش بلدرچین را ازنزدیک مشاهده کردیم که با امکانات کم توانسته بودند، علی رغم دور بودن این روستا حتی از مرکز شهرستان و صعب العبور بودن منطقه کوهستانی  برای خود اشتغالزایی ایجاد کنند.

 

وی ادامه داد: معجزه آموزشهای مهارتی را می توانیم به عنوان یک نمونه عینی و قابل استناد در روستای زردویی ببینیم که طرح هادی روستایی توسط بنیاد مسکن صورت گرفته بود و این معابری که توسط خود مردم روستا بهسازی شده و نظاقت را رعایت کرده بودند خیلی از کسب و کارها را در این روستا شکل داده اند.

 

عزیزی با بیان اینکه کسب و کارهایی که از نظر کیفیت در نهایت اعلی بود و با کمترین هزینه بیشترین بهره را برده بودند گفت: بعد از گذر از این کوهستان ها روح امید در من به وجود آمد و به عینه دیدم که درآمد پایداری را برای خود ایجاد کرده و از هر نظر قابل بهره و الگو برداری بود.

 

وی تصریح کرد: خصوصیت ویژه این روستا این است که به بازار وصل شده اند و جوانان آن، کانون توسعه با محور توسعه و اشتغال در روستای زردویی را شکل داده و امیدی در دل بنده ایجاد کرد که هر روستا می تواند کانونی از زندگی اجتماعی توام با مهارت و اشتغال مولد و با توجه به وضعیت منطقه شکل دهد و ان شالله با این کار زمینه ای فراهم شود که مهاجرت معکوس شکل بگیرد.

 

وی خاطرنشان ساخت: این روستا که اکنون یک واحد شناحته شده است یکی از نقاط قوت تدبیر و امید است که ، معاونت روستایی را احیا کردند که ثمرات تشکیل این احیا کردن برپایی دو نمایشگاه بوده است که از این روستا حداقل کارافرینانی که محصولشان در نماتبشگاه بین المللی عرضه می شود و ان شاالله مسئولین هم در این طرحها کمک یار باشند.

 

مدبر کل دفتر راهبری اجرایی آموزش سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در خصوص تأمين اعتبار اين پروژه بيان داشت:قسمتي از اين اعتبار توسط سازمان و با اولویت طرحهای اقتصاد مقاومتی و مابقي آن براساس نیاز سنجی آن با مشاركت ساير دستگاهها و نهادهاي همكار تأمين مي شود.

 

وی اظهار کرد: سازمان قنی و حرفه ای اولین سازمانی بود که در راستای اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کرد و در این راستا در طول شش ماهه دوم سال گذشته 100 هزار نفر ساعت آموزش را که معادل آموزش در شهرستان بوده است در روستای زردویی انجام داده که این امار برای روستا در کشور بی نظیر است و برای اولین بار بود که در مدرسه روستا نیز ده کارگاه را به صورت همزمان راه اندزای کردیم.

 

وی افزود: 426 نقر دوره در قالب حدود 100 هزار نفر ساعت، مهارتهای آموزشی در این روستا ارائه داده ایم که تجربه خوبی برای سازمان در بحث روستایی بوده است.

 

وی عنوان کرد: این کارآموزان ما در این روستا، اکنون در برخی از نمایشگاههای بین المللی می درخشند که ناشی از تاثیرات مثبت ارائه آن کلاسهای آموزشی و همت خود جوانان روستا بوده است.

 

وی گفت: اکنون این کلاسهای آموزشی را برای بیش از 50 روستای دیگر اجرا می کنیم که نمونه بارز آن در 18 روستای شهرستان سنقر، اموزش فرش بافی را راه اندازی کرده ایم و در این زمینه سازمان کمیته امداد، صندوق کارافرینی امید و فرمانداران شهرستان ها به عنوان روسای شورای مهارت شهرستان کمک مضاعفی کرده اند و در شهرستان پاوه نیز اقای ایده پور و زیر مجوعه وی، تلاش چشمگیری را داشته اند.

 

عزیزی در پایان با بیان اینکه اکنون متولی امر در اقتصاد مقاومتی، ستاد هستند گفت: استان کرمانشاه 900 هزار نفر ساعت را تعهد کرده است که نزدیک به 600 هزار نفر ساعت از آن اعتبارات خود سازمان در قالب مهارتهای آموزش بوده است و حدود 400 هزار نفر نیز ارگان ها، در تامین اعتبارات ما را کمک می کنند و اکنون در استان کرمانشاه سازمان فنی و حرفه ای در سهم تعهدات سازمان که قرار بود انجام داده شود، به طور کامل و 100 درصد تحقق انجام گرفته است.