پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله23:28 - 1396/03/04
به همت نمایشگاه هه‌نار و شركت راویار سیر اورامان؛

اولین جشن گلاب گیری در اورامانات در پاوه برگزار شد

با همت نمایشگاه و فروشگاه هه‌نار و شركت راویار سیر اورامان، اولین جشن گلاب گیری در اورامانات در تفرجگاه بيدميري پاوه برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، با همت نمایشگاه و فروشگاه هه‌نار و شركت راویار سیر اورامان، اولین جشن گلاب گیری در اورامانات در تفرجگاه بيدميري پاوه برگزار شد.

 

در آيين برگزاري اين جشن، امير حاتمي به عنوان تنها گلاب گير شهرستان پاوه در سخناني ضمن تقدير و تشكر از برگزاري اين جشن كه با حضور تورهاي گردشگري استان برگزار شد اظهار كرد: واحد گلاب گيري شهرستان پاوه اكنون حدود 5 الي 6 سال است كه به توليد گلاب ناب فعاليت دارد.

 

وي افزود: انگيزه توليد اين واحد توليدي هم، در چند سال گذشته يك واحد توليدي را در شهرستان هرسين مشاهده كردم،كه با در نظر گرفتن موقعيت جغرافيايي پاوه و وجود استعداد و بستر لازم در رويش گل محمدي در شهرستان به راه اندازي اين واحد گلاب گيري اقدام كردم.

 

وي با بيان اينكه با همكاري اداره جهاد كشاورزي شهرستان اين كار امكان پذير شد گفت: اكنون گلاب توليد شده ما در شهرستان به صورت كاملا طبيعي و صددرصد خالص توليد مي شود و در اكثر استان هاي كشور هم توزيع مي گردد.

 

وي گفت: صرفه اقتصادي اين محصول نيز به مراتب بيشتر از محصولات توليدي ديگر در شهرستان است كه به جوانان توصيه خواهم كرد به اين كار روي بياورند.

 

وي تصريح كرد: از مسئولان انتظار داريم كه با ارائه تسهيلات لازم، بتوانيم كل عرقيات را با توجه به اينكه در منطقه ما انواع گياهان و بستر لازم موجود است، توليد كنيم .

 

وي گفت: مسئله سوخت براي توليد اين محصول از مشكلاتي است كه وجود دارد و از مسئولان انتظار داريم در اين خصوص نيز حمايتهاي لازم را داشته باشند.

 

حاتمي افزود: گلاب توليد شده ما هم اكنون حتي به كشورهاي همسايه همچون عربستان و استان هاي مختلف كشور هم ارسال مي شود.

 

وي همچنين به خبرنگار ما گفت: براي توليد گلاب ناب در شهرستان هم ابتدا حدود 30 كيلوگرم گل محمدي را درون ديگ بزرگ گذاشته و پس از جوشاندن آن در ديگ به صورت تقطير در آمده و در ظرفي ديگر كه همواره بايد آن ظرف درون آب سرد قرار بگيرد، خالي مي گردد.

 

وي گفت: براي هر بار نيز ما مي توانيم حدود 40 ليتر گلاب صددرصد طبيعي را توليد كه با برند خاص توليدي اين شهرستان به ديگر استان هاي كشور صادر مي شود.

 

وي در پايان گفت: توصيه من به جوانان هم اين است كه مي توانند به اين كار كه از صرفه اقتصادي بالايي هم برخوردار است، روي بياورند.

 

دكتر برهان ولدبيگي هم از دوستداران محيط زيست شهرستان در سخناني اظهار كرد: يكي از راههاي مقابله با افسردگي، طبيعت گردي است كه مي تواند تاثير بسزايي را بر روح و روان آدمي بگذارد.

 

وي افزود: طبيعت اورامان ما طبيعتي بكر و دست نخورده است كه از قديم الايام براي طبيعت گردي مردم و پرورش دام مورد استفاده قرار گرفته است.

 

وي با اشاره به ارتفاعات خاص اين منطقه با وجود رشته كوههاي زاگرس گفت: اكنون در يك فصل از سال، نقاطي از طبيعت اين منطقه با صفر درجه سانتيگراد و همزمان در برخي از نقاط ديگر 35 درجه سانتيگراد است.

 

وي گفت: اينجا مكاني است كه امكانات طبيعت گردي و اكوتوريسم آن به اندازه يك قاره مي باشد اما اينكه امروز از اين امكانات استفاده نمي شود مسئله اي جداگانه خواهد بود.

 

وي با اشاره به واحد گلاب گيري شهرستان نيز ادامه داد: گل در اين منطقه داراي ارزش خاصي در بين مدرم بوده است و اكنون در اين شهرستان ما شاهد واحد توليدي گلاب گيري هستيم كه مي تواند به عنوان يكي از با كيفيت ترين محصول نسبت به ديگر تولديكنندگان در كشور ياد شود كه از مسئولين هم انتظار داريم از اين صنعت حمايتهاي لازمي را داشته باشند.

 

وي در پايان گفت: اينجا منطقه اي است كه به عنوان سرزمين آبها با چشمه هاي متعدد از آن ياد مي شود كه بيش از پيش نياز به حفاظت را دارد.