پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله18:36 - 1396/03/20
يادداشت/

آتش سوزی های زاگرس و لزوم اتخاذ تدابیر لازم- فرزاد نویدي

آتش سوزی جنگل های زاگرس در چند سال اخیر به بحرانی تبدیل شده و در ایام گرم سال شاهد بروز این حادثه در سطح وسیعی هستیم که می طلبد تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز این حادثه و مهار آن اتخاذ شود.

به گزارشهزار ماسوله، پیشگیری از بروز آتش سوزی در جنگل های زاگرس باید در دستور کار قرار گیرد و اگر فرد یا افرادی به صورت عمدی آتش در دامن این محیط می اندازند باید شناسایی و با آنها برخورد جدی شود تا درس عبرتی شود که دیگران آن را تکرار نکنند.
آنچنان که پیداست یا بروز آتش سوزی در جنگل های زاگرس یا عمدی نبوده و یا اگر عمدی بوده کسی به خاطر این عمل غیراخلاقی محاکمه نشده است چرا که محاکمه خاطیان و اطلاع رسانی به مردم دراین ارتباط بسیار در کاهش این جرم تاثیرگذار است.
اما آتش سوزی در جنگل های زاگرس در فصول گرم سال به یک رویه ثابت تبدیل شده و اجتناب ناپذیر است و دلایل این آتش سوزی ها هرچه باشد بخش مهم موضوع سوختن جنگل ها، مراتع و جانوارانی است که دراین محیط زندگی می کنند و باید بستر برای مهار آتش فراهم گردد.
ایجاد تشکل های مردمی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست و آموزش و تجهیز آنها به وسایل، ابزارها و امکانات لازم برای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی نیازی ضروری است که می طلبد مسئولان این اقدام ها را برای کاهش خسارت در سطح جنگل ها و مراتع انجام دهند.
نقش نیروهای مردمی در مهار آتش سوزی در کنار دستگاه های مسئول دیگر در سال های اخیر بسیار موثر بوده و دسته های مردم به صورت خودجوش و بدون امکانات و ابزار و گذراندن دوره های آموزشی مرتبط اقدام به مشارکت در مهار آتش سوزی کرده اند و در کار خود نیز موفق بوده اند.
میزان خسارت ها به نیروهای مردمی از آنجاییکه آموزش های لازم مهار آتش را ندیده و امکانات و تجهیزات لازم را نیز در اختیار ندارند، در این سال ها نیز افزایش یافته و مشاهده شده که برخی از این افراد در حین مهار آتش دچار مشکل شده و بخشی از بدن آنها طعمه حریق شده است.
ساماندهی جمعیت علاقه مند به طبیعت در دامنه های زاگرس و در میان روستاها در قالب تشکل های غیردولتی می تواند به مهار آتش سوزی کمک فراوانی کند که جا دارد مسئولان این مهم را در دستور کار خود قرار دهند.
استقرار پایگاه در مناطقی که بیشترین میزان بروز آتش سوزی را دارد و تجهیز آن نیز می تواند در کنترل سریع و مهار آتش سوزی موثر باشد.
بخش زیادی از جنگل های زاگرس در استان کرمانشاه واقع شده و در فصل گرما جنگل های واقع در شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب، پاوه و جوانرود و سایر نقاط استان طعمه آتش می شود و باتوجه به اینکه این موضوع سریالی شده و هر سال تکرار می شود باید راهکارهای لازم برای جلوگیری از این تکرار اتخاذ شود.
استان کرمانشاه 527 هزار و 403 هکتار جنگل و یک میلیون و 192هزار و 587 هکتار مرتع دارد و بخشی از جنگل های زاگرس در این استان مرزی واقع شده است.
کرمانشاه استانی مرزی است و در برخی اوقات سال منشاء آتش سوزی خارج از مرزهای کشور و در کشور عراق اتفاق می افتد که این موضوع هم در نشست مسئولان محلی و ملی با مسئولان کشور عراق مورد بررسی قرار گیرد چرا که جلوگیری و مهار آتش سوزی در کشور عراق به دلیل مشکلات خاصی که این کشور دارد، ممکن نیست و آتش به سرعت به داخل کشورمان سرایت می کند که اگر امکان حضور نیروهای مهار به داخل خاک عراق فراهم گردد میزان خسارات جنگل ها و مراتع کشورمان نیز کاهش می یابد.
نکته دیگر وجود میادین مین در مرزهای غربی کشور است که در جریان آتش سوزی ها منفجر می شوند و ممکن است خسارات بسیاری برای انسان ها و جانوران ساکن دراین مناطق به وجود بیاورند که این نکته هم در مهار آتش سوزی باید مورد توجه قرار گیرد و برای چنین مناطقی از بالگردهای مخصوص استفاده شود.
بالگرد مخصوص برای گشت زنی و مهار آتش سوزی در استان کرمانشاه هم ضروری و مورد نیاز است که مسئولان باید در فکر تامین آن باشند.