پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله17:58 - 1396/03/22

همايش موديان زكات شهرستان پاوه برگزار شد

با حضور امام جمعه پاوه همايش موديان زكات شهرستان پاوه در كميته امداد امام خميني (ره) اين شهرستان برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، امام جمعه پاوه در اين مراسم در ابتدای صحبت‌های خود به نقش قرآن کریم اشاره و گفتند: آنچه امروز ما را در این مملکت حفظ کرده تأثیرات قرآن کریم و آثار این کتاب آسمانی است.

 

ماموستا ملا قادر قادري در ادامه به بحث زکات پرداختند و به فرازی از خطبۀ پیامبر گرامی اسلام (ص) در حجة الوداع اشاره کردند و گفتند: پیامبر گرامی اسلام (ص) در عرفات در بخشی از خطبه معروف حجة الوداع فرمود: ای مردم درهرحال خدای بزرگ را فراموش نکنید و در هرلحظه تقوای الهی را رعایت نمایید، نماز را ترک نکنید و زکات دارایی خود را ادا کنید.

 

امام‌جمعۀ پاوهسپس به آیه ۴۱ سورۀ مبارکۀ حج اشاره کردند و گفتند: قبل از این آیه خداوند متعال در خصوص حامیان دین اشاره دارد و در آیه ۴۱ می‌فرماید:«الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»آنان که دین خدا را یاری می‌رسانند کسانی هستند نماز را به‌پای داشته، زکات مال خود را می‌پردازند و امربه‌معروف و نهی از منکر می‌کنند. و عاقبت همه کارها فقط در اختیار خداست.

 

ماموستا قادریدر ادامه گفتند:رسالت پیامبران الهی فقط در این خلاصه نشده که به مردم بگویند عبادت کنند بلکه مسائل زندگی و معیشت قوم خود را هم در نظر داشته‌اند.

 

ماموستا قادریافزودند:همان‌گونه که پیامبران الهی برای امت خود دلسوز بوده‌اند، باید مسئولان، روحانیون و ثروتمندان و فرهنگیان ماهم دلسوز مردم خود باشند و در حد توان تبلیغ کنند و همه دعا کنیم خداوند خیروبرکت به ما عطا فرماید و شرایطی فراهم گردد که متمکنین ما به فکر فقرای جامعۀ خود باشند و زکات مال خود ادا نمایند.

 

امام‌جمعۀ پاوهدر ادامه به اهمیت پرداخت زکات پرداختند و گفتند: در اهمیت زکات همین بس است که خداوند متعال ۶۴ بار در قرآن کریم و پیامبر خاتم هم ۷۵ بار از آن نام برده‌اند. در روایت آمده است پیامبر گرامی اسلام در لحظه‌ای که داشتند دنیای فانی را ترک می‌کردند امت خود را سه توصیه فرمودند: اول نماز را ترک نکنند دوم زکات مالشان را ادا کنند و نهایتاً با زیردستان خود با رحم و تواضع برخورد کنند.

 

 ایشاندر ادامه به حدیثی گهربار از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) اشاره کردند و گفتند: پیامبر بزرگوار می‌فرمایند: دو نعمت بزرگ هستند که انسان‌ها در زندگی کمتر به آن‌ها توجه دارند ۱-نعمت سلامتی جسم ۲-نعمت امنیت جامعه.

 

وینعمت امنیت را مقولۀ بسیار مهمی برای کُردها عنوان کردند و گفتند:ما کُردها در طول تاریخ چون بیشتر در مرز قرارگرفته‌ایم و مرزها نیز محل تاخت‌وتاز بوده، لذا امنیت را یکی از نعمات بزرگ الهی می‌دانیم و برای حفظ آن هیچ‌گاه  دریغی نداشته‌ و در این خصوص شهدا و جانبازان کثیری تقدیم کرده‌ایم.

 

ماموستا قادریافزودند:مردم شهرستان پاوه به ازای کمتر از ۱۰۰ نفر یک شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند و هم‌اکنون نیروهای بسیار مخلص و انقلابی داریم و کسی نمی‌تواند اراده آنان را مخدوش کند.

 

ایشانبه مشکلات بسیار دنیای امروزی و عوامل آن اشاره کردند و گفتند: هر عصری مقتضیات خاص خود را دارد؛ ۱۰۰ سال پیش وضعیت مانند امروز نبود و ۵۰ سال آینده هم قطعاً مثل امروز نخواهد بود. عصر ما عصر جنگ و افراطی‌گری و خشونت و تکفیر است که عامل این عصر آلوده، قدرتمندان و ثروتمندان هستند.

 

فرماندار شهرستان پاوه نيز در اين مراسم با اشاره به آمار جمعيت شهري و روستايي اظهار داشت: از سال 1345 تا 1375 آمار جمعيت روستايي 62 درصد و شهري 38 درصد است كه از سال 1375 به بعد دقيقا اين آمار برعكس خواهد شد.

 

پرويز ايده پور افزود: كميته امداد امام خميني بعد از انقلاب تاسيس شد كه واقعا زحمات زيادي را متحمل شده اند كه قابل تحسين است.

 

وي با بيان اينكه اين سازمان بايد به جهت كيفي سازي گام نهد گفت: مولد كردن روستاييان ما در چرخه توليد مي تواند كيفي سازي سازمان كميته امداد را به جهت انكه تعداد افراد مشخصي باقي بمانند، به دنبال داشته باشد.

 

وي گفت: در شرايطي كه روستاهاي ما مولد نباشند، نمي توان افراد اين سازمان را بي نياز كرد بلكه بايد با هدايت انان در چرخه توليد، مرحله كيفي سازي سازمان را مد نظر قرار داد.

 

وي ضمن محكوم كردن اقدام تروريستي چند روز اخير تهران تصريح كرد: ميانگين شهداي كشور به نسبت جمعيت هر 250 نفر يك شهيد ، در استان كرمانشاه هر 190 نفر يك شهيد و در شهرستان پاوه به ازاي 100 نفر يك شهيد است، اما زماني كه شهرستان پاوه جمعيتي كمتر از كنون را داشته است به ازاي 65 نفر يك شهيد را تقديم انقلاب نموده است.

 

وي افزود: برند پاوه برندي نيست كه اكنون با وجود 4 نفر فريب خورده از آن درصد اعتباري خود در اين سالها بكاهد.

 

رئيس كميته امداد امام خميني شهرستان پاوه نيز در اين مراسم در سخناني ضمن خير مقدم به مهمانان با بیان اینکه خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد این شهرستان جمعیتی بالغ بر 6 هزار را در بر می گیرد گفت: فوت و ازکارافتادگی سرپرست از اصلی ترین دلایل تحت حمایت قرار گرفتن خانوارهای مددجو در شهرستان پاوه است.

 

لقمان انفرادي افزود: بیماری، معلولیت، طلاق و.. از دیگر دلایلی است که خانوارهای مددجو تحت حمایت این نهاد قرار گرفته اند.

 

ویدر ادامه با یادآوری اینکه برخی از خانوارهای تحت حمایت کمک معیشت دریافت و برخی نیز به صورت موردی تحت حمایت کمیته امداد هستند افزود: در حال حاضر 2 هزار و 451 خانوار از خانوارهای تحت حمایت در این شهرستان به صورت ماهیانه کمک معیشت دریافت و 400 خانوار مددجو به صورت موردی تحت حمایت هستند.

 

وي در ادامه به ارائه گزارش مبسوطي از عملكرد اداره پرداخت.