پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله22:41 - 1396/06/25

حوض "پير" حوض قديمي روستاي هجيج شهرستان پاوه

بنا به گفته اهالي كه قدمت اين روستا به 1200 سال پيش بر مي گردد علاوه بر وجود بقعه امامزاده سید عبیدالله كوسه هجيج، بنای قدیمی بنام حوضخانه" پير" در داخل این روستا نشانه دیگری از قدمت تاریخی این روستاست.

به گزارشهزار ماسوله، روستای هجیج جزء شهرستان پاوه است كه اكنون در محدوده درياچه سد داريان واقع شده و مردمان آن به زبان کُردی اورامی تکلم می کنند و سنی مذهب و شافعی هستند.

 

به گفته اهالی، روستای هجیج 1200 سال قدمت دارد، وجود بقعه امامزاده سید عبیدالله که از وی به عنوان برادر امام رضا یاد می شود حکایت از قدمت روستا دارد.

 

معماری خاص اين روستا با مصالح بومی منطقه شامل سنگ و گل به شیوه های سنتی و بومی است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند به طوري كه حیاط یک خانه ، پشت بام خانه دیگر محسوب می شود .

 

این روستا با مردمانی مهمان نواز و فضایی سرشار از آرامش عنوان پاکیزه ترین روستای منطقه ی اورامان را نیز با وجود سنگ فرش هایش كه لذت گشت و گذار در آن را چندین برابر می کنند، به خود اختصاص داده است.

 

بنا به گفته اهالي كه قدمت اين روستا به 1200 سال پيش بر مي گردد علاوه بر وجود بقعه امامزاده سید عبیدالله كوسه هجيج، بنای قدیمی بنام حوضخانه" پير" در داخل این روستا نشانه دیگری از قدمت تاریخی این روستاست.

 

دهيار روستاي هيجيج در اين باره به خبرنگار ما گفت: حوض خانه هجیج با قدمت تاريخي خود، این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۸۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

محرم افزود: اين حوض خانه دیوارهایی با سنگ های ریز و درشت و تخته سنگی مسطح در سقف، آن را در بر گرفته اند.

 

وي گفت: قبل از نصب شبكه آبرساني ، مردم روستا، از آب این حوض استفاده می کردند كه آب به وسیله ی جوی های سیمانی در دو شاخه به پایین دست روستا می رفت.

 

وي با بيان اينكه اين حوض خانه در جنب مسجد روستا واقع است ادامه داد: یکی از جوی ها به حوض مردانه می ریخت و برای وضو به کار می رفت. یکی دیگر از شاخه ها ی آب به حوض زنانه می رفت و برای شستشو و تامین آب خوراکی از آن استفاده می شد.

 

وي خاطر نشان كرد: در چند سال گذشته، در قسمت پاييني اين حوض خانه، شاهد تغييراتي در نماي آن بوديم كه با توجه به انكه اين اثر تاريخي حفظ شود، قصد داريم آن تغييرات حاصله را به قبل بازگردانيم.