پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله03:29 - 1396/11/17
سالم مرادی خبر د اد:

کاهش نزولات جوی و کمبود آب در پاوه/اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت ذخیره و توزیع آب در شهرستان پاوه

سالم مرادی با تأکید بر حفظ فضای سبز شهری گفت: آبیاری فضاهای سبز شهری از نظر مصرف آب، بسیار پرمصرف است و باید تدابیری اندیشیده شود تا فضای سبز با آب غیرشرب آبیاری گردد.

به گزارشهزار ماسوله، مدیر امور آبفای شهرستان پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: تدابیر و تمهیدات لازم برای مدیریت ذخیره و توزیع آب در شهرستان پاوه اندیشیده شده است.

 

سالم مرادی افزود: طی دیداري با شهردار و فرماندار این شهرستان، به بررسی مسائل در حوزه شهری ونحوه خدمات رسانی به مردم پرداخته ايم كه یکی از مسائل مشترک، نگرانی از وضعیت کاهش نزولات جوی و کمبود آب در تابستان ۹۷ است كه مطرح گردید.

 

پرویز ایده پور فرماندار پاوه نیز مهم‌ترین مشکلات پیش روی شهر پاوه را کمبود آب دانست و گفت: شهری که آب نداشته باشد برای شهرداری نیز رونقی نخواهد داشت.

 

وی با تأکید بر حفظ فضای سبز شهری گفت: آبیاری فضاهای سبز شهری از نظر مصرف آب، بسیار پرمصرف است و باید تدابیری اندیشیده شود تا فضای سبز با آب غیرشرب آبیاری گردد.

 

همچنین وي، از وضعیت منابع تامین مخازن ذخیره و تعدادی از حوادث شکستگی لوله داخل کوچه های شهر بازدید به عمل آورد و در جریان این بازدید سالم مرادی مدیر آبفای پاوه در خصوص نحوه آبرسانی توضیحاتی ارائه کرد.

 

وي گفت: زحمات شبانه روزی پرسنل آبفا را در این فصل کم آبی و مشکلات آن- ارج می‌نهم و از خدمات رسانی شبانه روزی آنها و افزایش کار مطلع هستیم، با توجه به اهمیت آب و اینکه امروزه ما کمبود آن را احساس کرده ایم، انتظار از کارکنان آبفا بیشتر شده و باید تلاش‌ها نیز بیشتر شود تا کمترین هدر رفت ناشی از حوداث را داشته باشیم.

 

مرادی در خصوص منابع تامین آب در شهر پاوه افزود: آب شهر پاوه از طریق ۴ حلقه چاه و «سراب هولی» تامین می‌شود که نیاز شهر در این فصل به ۱۱۰ لیتر در ثانیه است و طی یک ماه اخیر، این مقدار به زیر ۱۰۰ لیتر در ثانیه تقلیل یافته است، این در حالی است که هر ۴ حلقه چاه و سراب هولی ۲۴ ساعته در مدار می‌باشند.

 

وی گفت: طی تابستان ۹۶، امور آبفای شهرستان پاوه، اقدام به جمع آوری آب محوطه سراب هولی و چشمه پایین دست نمود که مقدار قابل توجهی به منابع آب اضافه شد و هم اکنون به داخل مخزن ۵ هزار مترمکعبی تزریق می‌شود.

 

مرادی اظهار داشت: چاه «بندره» نیز با تغییر قطر و جنس لوله‌های داخل چاه و الکترو پمپ آن مجددا تجهیز شد که این امر نه تنها باعث افزایش آبدهی چاه گردید بلکه ایستگاه پمپاژ میان راهی و مخزن تپه هنگ مرزی نیز از مسیر خط انتقال به سراب هولی حذف شدند.

 

وی در ادامه بیان کرد: با وجود افزایش آبدهی مذکور باز هم کمبود آب داریم. البته تدابیری در خصوص مدیریت ذخیره و توزیع آب اندیشه شده تا مردم  قطعی آب را کمتر احساس کنند.

 

مدیر امور آبفای شهرستان پاوه اشاره کرد که هم اکنون ما ۵ ساعت قعطی آب داریم ولی زمان قطعی را از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح قرار دادیم که در این ساعات مردم کمتر به آب نیاز دارند.

 

مرادی افزود: قطعی آب طی ساعاتی از شب به منظور ذخیره در مخازن و رفع کمبود مصرف روزانه صورت می‌گیرد. این روند پیامدهای خاص حوزه خود را نیز دارد و یکی از این پیامدها هواگرفتگی شبکه است که  منجر به افزایش حوادث و هدر رفت آب بیشتری نیز می‌شود.

 

وی با اشاره به سختی کار و زحمات شبانه روزی همکاران ذخیره و توزیع آب گفت: باز و بسته نمودن شیرهای آب در ساعت ۱۲ و ۵ صبح و هواگیری شبکه در نقاطی از شهر در طول شب و همچنین رفع حوادث آب نیز افزایش بسیاری داشته است و فعالیت همکاران این امور را مضاعف نموده است.

 

مرادی در ادامه بیان کرد: فرماندار محترم شهرستان پاوه نیز به جهت دلگرمی و خدا قوت به همکاران این بخش، به هنگام حفاری و تعمیر لوله های شکسته در یکی از کوچه های شهر دیداری داشت.

 

وی همچنین افزود: در راستای حفظ تعادل فعلی فقط شب‌ها قطعی آب خواهیم داشت، از مردم فهیم و با فرهنگ پاوه استدعا داریم از مصارف غیر ضروری اجتناب نمایند و از سرریز تانکرها جلوگیری به عمل آید.

 

میری شهردار پاوه نيز در اين خصوص اظهار داشت: ما فضای سبز موجود را حفظ خواهیم کرد و از قبل کارهایی برای تامین آب غیرشرب انجام دادیم. یک حلقه چاه برای آبیاری فضای سبز حفاری نموده که در سال آینده از آن استفاده خواهیم کرد.