پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله13:34 - 1397/01/22
فرماندارپاوه خبر داد:

شوشمی به عنوان مرز رسمی کوله بری معرفی شد

فرماندار پاوه گفت: مرز شوشمی این شهرستان و تمرچین سردشت در استان آذربایجان غربی به عنوان پایلوت مرز رسمی کوله بری در کشور معرفی شدند.

به گزارشهزار ماسوله، پرویز ایده پور روز چهارشنبه در جمع فعالان و تجار شهرستانهای پاوه و جوانرود در فرمانداری پاوه افزود: در پی تعطیلی بازارچه های کوله بری در کشور در شهریور ماه 96، هیات دولت با ورود به موضوع آئین نامه ای را تدوین و ابلاغ کرد و ما هم در راستای اجرای آن وظایف خود را انجام دادیم.
وی افزود: بعد از ارزیابی های متعدد و بازرسی و بازدیدهای مکرر مسئولان و مقامات کشوری از مرزهای استانهای کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان، از سوی دولت در نهایت این 2 مرز به عنوان پایلوت مرز رسمی کوله بری مناسب تشخیص داده شدند.
فرماندار پاوه با بیان اینکه از فردا مرز شوشمی آماده فعالیت و ترخیص کالا می باشد، گفت: لازم است دوباره با مقررات جدید در این مرز تجار و فعالان اقتصادی به مبادله کالا پرداخته و از این طریق هم به اشتغال پایدار وهم اقتصاد سالم دسترسی پیدا کنیم.
وی گفت: فعالان اقتصادی و بازرگانان می توانند اجناس و کالاهای خود را از مرزهای رسمی کشور از جمله پرویزخان و باشماق و هر مرز رسمی دیگر در کشور وارد و به گمرک مرز شوشمی ترانزیت کنند.
وی افزود: بعد از ترانزیت اجناس به مرز شوشمی بازرگانان و تجار می توانند از طریق گمرک شوشمی اجناس خود را ترخیص و به هر نقطه از کشور که می خواهند ارسال کنند.
فرماندار پاوه در خصوص تفاوت مرز کوله بری سابق با مرز رسمی کوله بری گفت: در کوله بری سابق مسئولیت ترخیص کالا و بازارچه با مرزبانی و محدوده ارسال کالا فقط در شهرستان پاوه بود.
وی افزود: اما در مرز رسمی کوله بری مسئولیت ترخیص کالا و بازارچه با گمرک است و محدوده ارسال کالا و اجناس به هر نقطه از کشور است و محدودیتی برای نوع کالاهای وارداتی وجود ندارد اما صاحبان کالاها باید مقررات گمرکی را رعایت کنند.
ایده پور افزود: در طرح جدید تاکنون حدود 9 هزار خانوار واجد شرایط مرزنشین مشخص و در مرز رسمی کوله بری برای هر یک از این خانوارها در ماه 500 هزار تومان به حسابشان واریز می شود که در سال این مبلغ برای هر خانوار 6 میلیون تومان است.
فرماندار پاوه گفت: شهرستانهای ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب هم که قبلا مرز کوله بری داشته اند، مردم مرزنشین آنها می توانند از مزایای ماهیانه 500 هزار تومان تخفیف گمرکی برخوردار شوند.

ايرنا