ماموستا قادری:

مراسم تعزیه سنت قولی و عملی پیامبر بزرگوار اسلام است.

سرویس: سیاسیکد خبر: 302388|21:32 - 1403/10/14
نسخه چاپی
مراسم تعزیه سنت قولی و عملی پیامبر بزرگوار اسلام است.

به گزارش هزارماسوله ،متن کامل خطبه‌های نماز جمعۀ مورخۀ ۱۴۰۳/۱۰/۱۴ شهر پاوه

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله ثم الصلاة والتحیة والسلام علی رسول‌الله و علی آله و صحبه و من والاه ولا حول و لا قوة الا باالله

السلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته

از پروردگار بزرگ و مهربان برای تک‌تک شما برادران و خواهران حاضر در مسجد و تمام کسانی که در آینده به این بحث گوش می‌دهند، درخواست عزت، سعادت، توفیقات، سربلندی و سلامتی دارم. ابتدا و قبل از هر چیز عذرخواهی می‌کنم از اینکه به خاطر کسالت صدایم گرفته است. گمان می‌کردم برای روز جمعه حالم خوب می‌شود اما تا این لحظه حالم مساعد نشده و صدایم رسا نیست. اگر امروز نقصی در صحبت و بیانم بود، به بزرگواری خود مرا ببخشید.

برادران عزیز و خواهران محترم؛ در خطبه‌های امروز۱-بحثی را آورده‌ام تحت عنوان پس‌انداز برای قیامت؛ هرکدام از ما که صاحب امکاناتی هستیم، دوست داریم پس‌اندازی برای روزهای مریضی و گرفتاری و حوادث داشته باشیم. قرآن کریم می‌فرماید: برای قیامت و دنیای پس از مرگ هم چیزی پس‌انداز کنید چون به این پس‌انداز نیاز دارید. ۲- به خدمت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) می‌رویم تعریفی را از انسان ثروتمند آورده و به ما می‌فرماید که چه کسی از نظر ما ثروتمند است؛ یعنی به چه کسی ثروتمند گفته می‌شود؟ کسی که ماشین‌های زیاد و هواپیمای خصوصی و گله و حیوانات زیادی داشته باشد یا ثروتمند تعریف دیگری دارد؟ ۳-مطلبی از کتاب گلستان سعدی شیرازی در خصوص 

قناعت

دو یادآوری: ۱- آیا سال ۲۰۲۴ برای ما مسلمانان خیر بود یا شر؟ ۲- ما و کمپین ترک فاتحه؛ آیا مشکل جامعۀ ما با نخواندن فاتحه برای اموات حل می‌شود؟

بحث اول: پس‌انداز برای قیامت

خداوند بزرگ و مهربان که خالق و رازق کل مخلوقات است، در قسمتی از آیۀ ۱۹۷ سورۀ مبارکۀ بقره می‌فرماید: «وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُۗ» ای مردم؛ شما هر کار خیری که انجام دهید، حتی اگر سبحان‌الله و لا اله الا الله باشد، خداوند متعال به آن آگاه است. «وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ» برای قیامت خود پس‌انداز کنید، نزد خداوند متعال بهترین پس‌انداز، تقوی و انجام امورات دینی و عمل به فرایضی است که خداوند بر شما واجب کرده است. «وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ» ای کسانی که علم و درک و فهم دارید و به نسبت سایر مردم دارای درجه

معرفت بیشتر هستید، تقوای الهی را بیشتر رعایت کنید تا سایر مردم به شما بنگرند و شمارا الگوی خود قرار دهند.

آنچه من از این آیه استنباط می‌کنم این است که در این آیه لطف پروردگار به بهترین شکل آمده است.

اگر بنده و شما برای کسی هدیه ببریم یا کار خوبی برای کسی انجام دهیم، دوست داریم از عمل ما آگاه شود و از ما تشکر کند و خسته نباشید بگوید. خداوند متعال می‌فرماید هر کاری انجام دهید به آن آگاهم و این لطف و مرحمت و بزرگواری و نهایت تشویق ماست.

خداوند متعال می‌فرماید:تلاش کنید برای قیامت پس‌انداز داشته باشید. شما چه بخواهید و چه نخواهید روزی فوت می‌کنید «فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ» بهترین زاد و توشه و پس‌انداز تقوی است.

برای تقوی معانی زیادی شده است ولیتقوی یعنی اینکه خداوند را درهرحال حاضر و ناظر بر اعمال خود بدانیم 

و دروغ نگوییم و عبادات خداوند را صادقانه انجام دهیم و با مردم درست برخورد کنیم.

در آیۀ ۷۷ سورۀ مبارکۀ قصص، خداوند تبارک‌وتعالی می‌فرماید: «وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ» ای مسلمانان؛ ازآنچه خداوند به شما عطا فرموده برای آخرت خود سرمایه‌گذاری کنید. از دنیا استفاده کنید «وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا ۖ» اگر توان مالی دارید ماشین خوب بخرید و ساختمان‌های چندطبقه بسازید ولی قیامت را فراموش نکنید چون فردا دنیا را ترک می‌کنید پس مردانه در دنیا برای قیامت خود کار کنید تا روزی که زیر خاک رفتید توشه‌ای همراه داشته باشید.

در حدیثی که چند جمعه پیش عرض کردم گفتم: فرشتگان وقتی کسی فوت می‌کند، در بین خود می‌گویند این بندۀ خدا چه چیزی همراه خود آورده است؟ مردم هم می‌گویند: چه چیزی در دنیا از ثروت و مال جا گذاشته است. خداوند متعال خیلی دوست دارد ما چیزی برای قیامت خود همراه داشته باشیم.

در حدیثی قدسی خداوند بزرگ و مهربان می‌فرماید:«یا أبنَ آدم تَفَرَّغ لِعِبادَتي أملأُ صَدرَکَ غِنيً» ای بنی‌آدم اگر مرا عبادت کنید چنان به شما آرامش و راحتی می‌بخشم که خودتان خبر نداشته باشید. «وَ أسُدَّ فَقرَکَ» و درگاه فقر را چنان بر شما می‌بندم غیر از آرامش و راحتی و سربلندی و عزت به فکر چیز دیگری نباشید. «وَ إِنْ لَمْ تَفعَل مَلَأْتُ صَدرَکَ شُغلاً» اگر مرا عبادت نکنید و با من نباشید مطمئن باشید آرامش ندارید.

همین نماز جمعه که شما تشریف آورده‌اید و منزل و تفریح و کار را تعطیل کرده‌اید، به نفع دین و دنیا و آخرت شماست. این‌ها همه دستوراتی است که خداوند متعال به ما داده است. کار پیامبر عزیز ما هم همین بوده است و هیچ‌گاه برای مردم گرز به دست نگرفته است بلکه تنها در مسجد به مردم فرموده است: ای مردم کار نیک انجام دهید و از شر دوری کنید چون به فرمایش رسول خود گوش دادند، شاگردانی پرورش داد و فرماندهانی در مدرسۀ خود فارغ‌التحصیل کرد پیام این رسول را به من و شما در اورامانات و کردستان و ایران و به اروپا و جنوب چین و استانبول رساندند. این‌ها همان شاگردانی بودند که پیامبر بزرگوار می‌فرمود: «إِعمَلوا الخَیرَ واجتنبوا الشَرَّ»

بحث دوم: تعریف پیامبر بزرگوار اسلام (ص) از غنی و ثروتمند

رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: «لَیْسَ الغِنیٰ عَنْ کَثْرَةِ العَرَضِ و لکِنَّ الغَنی عَنِ النَّفسِ»داشتن ثروت تنها این نیست که انسان امکانات زیادی داشته باشد، انسان باید نفس ثروتمند داشته باشد.

مطلبی را عرض می‌کنم که یک‌بار دیگر نیز در این مسجد آن را بیان کرده‌ام. حاتم طایی یک فرد مشهور است و کسانی که در مدرسه درس خوانده باشد، نام ایشان را شنیده‌اند. وی فردی سخی و ثروتمند و مالش در خدمت مردم بوده است.

روزی یک جوان حاتم طایی را به همراه چند نفر به منزل دعوت کرد. شتری را سر برید و جگر شتر را برایشان سرخ کرد که از خوردن آن لذت بردند و گفتند: اگر کمی دیگر جگر می‌بود خیلی بهتر بود. فوراً رفت و یک شتر دیگر را سر برید و جگرش را برایشان درست کرد و این کار را پنج بار انجام داد. مهمانان تصور می‌کردند این جگر مال یک شتر است. وقتی‌که بیرون آمدند، دیدند که لاشه ۵ شتر در حیاط خانه آن جوان افتاده است. حاتم گفت: چرا این کار را کردی آن جوان گفت:

شما جگر دوست داشتید و من هم به احترام شما ۵ شتر را سر بریدم و جگر آنها را برایتان آوردم.

روزی شخصی نزد حاتم رفت و گفت: جناب حاتم آیا در دنیا سخی‌تر از شما وجود دارد؟ حاتم گفت: بله آن شخص گفت: کیست؟ حاتم گفت: همان جوان است که از ۱۰ شتر ۵ شتر را برای ما سر برید. گفتند: شما که ۵۰ و ۶۰ شتر سر می‌برید. حاتم گفت: آن جوان از ۱۰ شتر ۵ شتر را برای ما سر برید اما من از ۲ هزار شتر ۲۰ عدد را سر می‌برم. وقتی حاتم به منزل رسید ۵۰ شتر برای آن جوان فرستاد.

عزیزان من؛ شاید شخصی ثروتمند برای مسجد و انجام امورات آن ۲۰ میلیون تومان کمک کند، شما که ثروتمند نیستید، هزار تومان بدهید هرچند کم باشد نزد خدای متعال و پیامبر اسلام (ص) و برای روز قیامت ارزش دارد. ایثار در نداری مهم‌تر از ایثار در زمان دارایی و پول است. امیدوارم خداوند متعال نفْس خوب به همۀ ما عطا فرماید بتوانیم در عبادت و احسان و صدقه بهتر قدم برداریم تا ان‌شاءالله در دنیا و قیامت سربلند باشیم.

بحث سوم: درسی از شیخ شیراز سعدی علیه‌الرحمه

شیخ سعدیانسانی بزرگوار و معلم اخلاق بوده است یکی از دانشمندان می‌فرماید گلستان و بوستان سعدی به‌اندازۀ چند لشکر تأثیرگذار بوده‌اند و با این دو کتاب لشکرهای مهمی را در جامعه بسیج کرده است.

سعدی انسانی سیاح و گردشگر بوده و می‌فرماید روزی در حلب بودم این‌گونه شد، روزی در کیش بودم فلان کار شد و روزی در بغداد بودم فلان کار را انجام دادم. قصه‌ای که امروز از شیخ سعدی نقل می‌کنم در خصوص قناعت است و به این دلیل این قصه را انتخاب کردم گه گاهی می‌شنویم که فلان شخص فوت کرده است وقتی دلیل را می‌پرسیم می‌گویند فرزندش دچار ضرر مالی و شکست شد و خانه‌اش را برای فرزندش فروخت و دربه‌در شد و به‌زحمت زندگی می‌کرد و برایش عقده شد و سکته کرد و فوت کرد یا خودش بلندپروازی کرد و علی‌رغم داشتن حقوقی مناسب قناعت نداشت و ورشکست شد والله بنده در منزل خودم برایشان غصه می‌خورم

پیامبر بزرگوار اسلام می‌فرماید:«اَلْقَنَاعَةُ كَنْزٌ لاَ يَفْنَى»اگر به آنچه خداوند به ما می‌دهد قناعت کنیم خیلی مهم است ولی اگر به سهم خود قانع نباشیم گرفتار می‌شویم.

اگر دارایی وتوان شما تنها یک ساختمان یک طبقه است باید به آن قناعت کنید نه اینکه با قرض و ربا و سود ساختمانی چند طبق بسازید که چه‌بسا قبل از اتمام آن فوت کنید.

شیخ سعدی می‌فرماید: در کیش بودم. گفتند تاجری مشهور که ۱۵۰ شتر و ۴۰ غلام دارد، امشب در کیش است. شیخ سعدی می‌فرماید: برایم پیغام فرستاد و مرا به نزد خود دعوت کرد. اجابت دعوت کردم و به نزد آن تاجر رفتم، شروع به صحبت کرد و گفت: فلان و فلان چیز را در فلان و فلان شهر دارم و در آخر گفت: جناب شیخ؛ قصد کرده‌ام یک سفر دیگر انجام دهم و بعد از آن سفر قناعت کنم و در گوشه‌ای بنشینم. شیخ سعدی می‌فرماید: از این شخص تاجر پرسیدم به کجا سفر می‌کنی؟ گفت: قصد دارم گوگرد ایران را به چین ببرم و کاسۀ چین را به روم ببرم و حریر روم را به هند ببرم و فولاد هند را به بعلبک شام ببرم و شیشه و آینه حلب را به یمن ببرم و لباس 

یمن را به ایران بیاورم. شیخ سعدی سرش را تکان داد و این شعر را فرمود:

چشمِ تنگِ دنیادوست را ... یا قناعت پر کند یا خاک گور

شیخ سعدی خطاب به آن شخص گفت: شما قناعت ندارید اگر قناعت داشتید این‌گونه از ایران به چین و از چین به روم و سپس به هند و شام و یمن نمی‌رفتید.

برادران عزیز و خواهران محترم؛ ما به نسبت مردم دنیا ثروتمند نیستیم ولی بی‌برنامگی کاری کرده اکثر ما چون نمی‌دانیم چگونه زندگی کنیم آنچه را که داریم نمی‌دانیم چگونه مصرف کنیم.

هدف من از آوردن این بحث این بود که مقداری قناعتمان بیشتر باشد و شاکر پروردگار باشیم.

یادآوری اول: آیا سال ۲۰۲۴ میلادی برای مسلمانان خیر بود یا شر؟

روز چهارشنبۀ گذشته اولین روز از سال ۲۰۲۵ میلادی بود. ما در ایران هنوز تسلیم تاریخ میلادی نشده‌ایم و از تاریخ هجری شمسی استفاده می‌کنیم درحالی‌که بسیاری از کشورهای اسلامی از تاریخ میلادی استفاده می‌کنند.

شما عزیزان رسانه دارید و می‌دانید از ویتنام تا امارات و عراق و سوریه و اروپا در هفته گذشته به مناسبت سال نو میلادی چراغانی و شادی بود.

برای ما مسلمانان سال ۲۰۲۴ سالی پر از ضرر و جنگ و ظلم و جنایت و قتل و کشتار بود. ۴۵ هزار انسان بی‌گناه در سال گذشتۀ میلادی در غزه شهید و ۱۵۰ هزار نفر هم زخمی شدند. جدیداً هم شبکه‌های خبری هر شب تصاویری از کودکان مظلوم فلسطینی را پخش می‌کنند که از شدت سرما جان خود را از دست می‌دهند.

پسحقیقتاً سال ۲۰۲۴ میلادی برای ما مسلمانان خیری نداشت. در این سال شاهد بودیم که دولت بعث سوریه که ظلم زیادی به قوم خود کرده بود، سقوط کرد. در ایران هم در سال ۲۰۲۴ میلادی رئیس‌جمهور محترم ما به 

همراه چند نفر از مسئولان در سانحۀ هوایی سقوط بالگرد شهید شد. همچنین در این سال اسرائیل و آمریکا آنچه جنایت بود، علیه بشریت انجام دادند و به ایران تعرض نمودند و ایران هم قاطعانه به آنان جواب داد.

درست است که سال ۲۰۲۴ تمام شد و اکنون در سال ۲۰۲۵ هستیم ولی اگر حکومت‌های اسلامی و ملت‌های فقیر هوشیار نباشیم، سال ۲۰۲۵ که ترامپ بر سر کار می‌آید، برای ما مصیبت بیشتری به همراه خواهد داشت.دعا کنیم و بگوییم خدایا به خاطر عزت و عظمت خود از بلا و فتنه و وبای دشمنان ما را محفوظ فرما.

یادآوری دوم: ما و کمپین ترک فاتحه

در طی هفتۀ گذشته مطلبی را زیر عنوان کمپین ترک عادت مراسم تعزیه در مسجد و منزل مشاهده کردم. جمعی در پاوه و بخصوص دوریسان و بعضی روستاهای دیگر درسانه‌ها اعلام کرده‌اند دیگر هیچ مراسم فاتحه و تعزیه‌ای در منازل و مساجد برگزار نشود. جواب ما چه باید باشد؟

اگر این‌ جمع می‌گفتند:تشریفات و حواشی تعزیه زیاد شده و ما می‌کوشیم حواشی را کم کنیم، بنده در این محراب از آنان تقدیر می‌کردم اما اینکه بگوییم تعزیه که در دین ما و در مذهب ما یک سنت قولی و عملی پیامبر است برچیده شود، کار درستی نیست.پیامبر بزرگوار ما هم قولاً تعزیه را تأیید کرده و هم عملاً خود شخصاً به منزل پسرعموی خود جعفر بن ابیطالب رفته و فرزندانش را دلجویی کرده است.

پسدر مذهب و آیین ما تعزیه سنت قولی و عملی پیامبر بزرگوار اسلام است. ما هر گز از این حرکات حمایت و پیروی نمی‌کنیم و اگر سکوت کنیم احتمالاً فردا هم بگویند: نماز واجب نیست.

یکی می‌گوید: زن وضوی مرد خود را نمی‌شکند و یکی می‌گوید مراسم تعزیه را برداریم و فردا هم معلوم نیست چه بر سر ما بیاورند. لذا اگر این کمپین قدمی علیه مشروبات الکلی و مواد مخدر و بی‌عفتی و بی‌حجابی برمی‌داشتند، دست آنان را می‌بوسیدم ولی می‌خواهند در اورامانات و کردستان و ایران سنت پیامبر را تعطیل کنند.

مرحوم ماموستا شیخ‌الأسلام خیلی به پاوه می‌آمد. روزی به ایشان عرض کردم چرا این همه به پاوه سفر می‌کنید؟ فرمود: اورامانات محل عرفای بزرگ و عالمان شایسته است و از آمدن به اورامانات لذت می‌برم.

ما هزاران مشکل داریم حیف است مردم دین‌دار و شریف اورامانات را به شک و گمان بیندازیم. شما اگر تعزیه نمی‌گذارید به خودتان مربوط است اما تبلیغ و تحریک نکنید.

شما اگر دوست دارید برای کس و کار و اقوامتان دعا کنید و اگر دوست ندارید دعا نکنید ولی تبلیغ نکنید که دیگران هم این کار را نکنند
 

چند روز پیش خانمی در خارج پاوه فوت کرد. به پسرش زنگ زدم گفتم در کدام مسجد برایش مراسم فاتحه‌خوانی می‌گیرید؟ گفت: ماموستا ما مراسم تعزیه نداریم. گفتم چرا؟ گفت: مادرم وصیت کرده مراسم فاتحه نداشته باشد. گفتم چرا دروغ می‌گویید؟ من چند بار به عیادت مادرتان آمده‌ام. من یک روحانی هستم و اگر قرار 

بود وصیت کند، باید به من می‌گفت و اگر به من هم می‌گفت، وصیتش را رد می‌کردم.

چند روز پیش به منزلشان رفتم و گفتم وصیت مادرتان را بیاورید. وصیتی در کار نبود. برایم مشخص شد فرزندان این خانم در بین خود مقداری مشکلات دارند و همین مسئله باعث شده برای مادرشان فاتحه نگیرند.

یک‌بار هم به سرپلذهاب رفتم. گفتند: یکی از روحانیون سرپل اعلام کرده فاتحه حرام است. بنده گفتم همین‌الان نزد این روحانی می‌رویم. به منزل ایشان رفتیم و به‌محض نشستن مرحوم ماموستا حبیب کریمی فاتحه‌ای خواند و چند آیه از قرآن کریم را تلاوت کرد. آن روحانی چیزی نگفت تنها گفت چرا به این عجله فاتحه خواندید؟ گفتم شما گفته‌ای فاتحه حرام است. گفت من چنین چیزی را به زبان نیاورده‌ام. گفته‌ام پدر من در فصل کار فوت کرده است و سر قبرش فاتحه‌ای خواندیم و مراسم را به خاطر مردم تمام کردم. چون فصل کار و کشاورزی بود.

احتمالاً این افراد هم که این کمپین را راه‌اندازی کرده‌اند، نیت خوبی داشته باشند ولی این کار در اورامانات و 

منطقۀ کردنشین ما کار زیبا و پسندی نیست.ان‌شاءالله در چند روز آتی با علمای شهر پاوه و جاهای دیگر جلسه خواهیم داشت و نظر خود را اعلام و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

برادران عزیز؛ سعی کنیم به جان این مردم نیفتیم. کسی که جوانش را از دست داده است اگر ما او را دل‌خوش نکنیم و در مراسم تعزیه فرزندش شرکت نکنیم و دوروبرش شلوغ نباشد، دیوانه می‌شود.

کسی که پدر یا مادرش را ازدست‌داده و برایش تعزیه برگزار می‌کند به‌یک‌باره ۵۰ نفر برای شخص فوت‌شده دعای خیر و طلب عفو و بخشش می‌کنند کجای این کار اشکال دارد.

این‌ها مطالبی بود که دوستان می‌خواستند در این مورد صحبت کنم ؛ لذا عرض من این است تبلیغ و تحریک نباشدتعزیه در آیین ما سنت قولی و عملی پیامبر اسلام است. هر کس انجام نمی‌دهد به خودش ربط دارد. کسی که نماز نمی‌خواند و در جمعه شرکت نمی‌کند هیچ‌کس در دنیا او را توبیخ نمی‌کند تعزیه هم نگیرد اما 

تبلیغ و تحریک نکند.

مطلب آخر

در طی هفتۀ گذشته بنده در مراسم سالگرد شهید حاج قاسم سلمانی در جوانرود شرکت و سخنرانی کردم. در پاوه هم مراسمی مشابه برگزار شد.

این شهید بزرگوار دوست و برادر ما و فردی زحمت‌کش بود؛ از ایشان یاد خیر می‌کنم و به روحش درود می‌فرستم و از خداوند متعال برایش طلب رحمت و غفران می‌کنم امیدوارم هم‌رزمانش مانند این شهید بزرگوار قدم بردارند و مانند ایشان صادق و در خدمت مردم باشند.

والسلام‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد