پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله21:28 - 1392/09/27

ويژگيهاي شهردار آينده؟

در حالیکه اهمیت انتخاب شهرداربر هیچ کس پوشیده نیست.درواقع شهردار را میتوان صرف نظر از مسائل سیاسی،رئیس جمهور شهر دانست.

به گزارش خبرنگار هزار ماسوله با توجه به نزدیک شدن به شروع بکار شهرداري جديد و در دستور کار قرارگرفتن انتخاب شهردار جدید،بر ان شدیم تا ویژگیهای یک شهردار مطلوب را بيان نماييم.
یک شهردار علاوه بر یک سری ویژگیهای کلی مربوط به انتخاب مدیر در نظام جمهوری اسلامی ایران همچون: تدین،تعهد،باورمند بودن به نظام مقدس جمهوری اسلامی،قانون اساسی ورهبری نظام و اصل ولایت فقیه وداشتن سلامت جسمی واخلاقی بر اساس شرایط خاص کاری ومدیریتی می بایست دارای یکسری ویژگیهای خاص برای اداره بهتر شهر باشد.

شهردار آینده باید در وهله اول تعامل خوبی با شورای شهر و همچنین دیگر دستگاههای اجرایی شهر جهت پیشرفت برنامه های شهر داشته باشد و باید بگونه ای انتخاب شود که تبلور آرای مردم در شورای شهر باشد. وی باید به دور از جناح بندی های سیاسی و حزبی و محله گرایی انتخاب شود و شهردار آحاد مردم باشد و فقط شهردار محله خاص و یا طایفه خاصی نباشد.

شهردار منتخب باید داری سه نوع برنامه در مورد آینده شهر باشد: برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت.

برنامه کوتاه مدت برنامه ایست که برای یکسال آینده شهر تدوین میشود و در برنامه ریزی آن، بطور همزمان برنامه های بلند مدت و میان مدت هم لحاظ می شود. بطور مثال اگر در برنامه کوتاه مدت اجرای پارک یا خیابانی مطرح است می بایست پنجاه سال آینده که جمعیت شهر چند برابر می شود هم مد نظر قرار گیرد. این همان برنامه کوتاه مدت با نگاه بلند مدت می باشد که در این برنامه ریزی باید اولویت های فراروری شهر نیز مد نظر قرار گیرد.

برنامه میان مدت باید برای یک تا پنج سال آینده تدوین شود و چشم داشتی هم به برنامه های بلند مدت و کوتاه مدتی که اجرا شده داشته باشد. این برنامه می بایست اولویت هایی که در آینده ای نزدیک ضروریست مد نظر قرار داده و از نظر هدف گذاری باید واقعگرایانه باشد.

برنامه بلند مدت برای ۵ تا ۳۰ سال آینده شهر تدوین می گردد و در اجرای اهداف بلند مدت شهر و برای رسیدن به جایگاه کلان آن می کوشد. اگر این امر، تحقق یابد بی شک شهردارهای بعد از آن هم بایستی در راستای همین هدف حرکت و با اجرای طرح جامع و کلان شهر به سوی شهری آباد حرکت نمایند.

از جمله ویژگی های دیگر شهردار آینده اینست که وی باید دارای نیروی جوانی و مدیریت بالا باشد، توانمند، مدبر و اهل مشورت باشد، با تقوا  باشد و همراه و همگام با مردم شهر باشد و باید هرماه به دیدار اهالی یکی از محلات شهر برود و مشکلات آنها را بررسی و به شورای محترم شهر اعلام نموده و با مصوبه شورا مشکلات آنها را حل نماید.

شهردار آینده باید در مورد مسائل عمرانی، تسهیلاتی را برای مردم شهر در نظر گرفته که هم از لحاظ کیفیت ساخت و ساز و هم داشتن نماد های فرهنگی (بادگیر) کمیت بسیار مطلوبی داشته باشد.

امیدواریم با همكاري شوراي شهر و شهرداري با کمک شهروندان وهمشهریان فهیم گامی در راستای اعتلای شهرمان برداشته شود.