پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله21:51 - 1392/03/15

مسعود ده نمکی: سینماگران ما مانند برخی سیاستمداران مان از اندیشه های امام فاصله گرفتند

امام خمینی(ره) نسبت به سینما نگاه متفاوتی داشتند، در روزهای ابتدایی انقلاب وقتی نظرشان را در مورد سینما پرسیدند، ایشان فرمودند: ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم، امام خمینی سینما را یک ظرف می‌دانستند و بر این باور بودند که مظروفی که در دوران شاه وجود داشت مصداق فحشا بود و اگر مظروف را تغییر دهیم، می‌توانیم در این مسیر فعالیت کنیم و آثار در خور یک جامعه اسلامی ارائه دهیم.
 
وی افزود:متاسفانه هنرمندان ما در آثارشان مانند سیاستمدارا‌ن‌مان از اندیشه‌های امام(ره) تا حدی فاصله گرفتند و به همین دلیل آثاری که تولید می‌شود در راستای نگاه و باورهای امام (ره)نیست. ایشان معتقد بودند در یک کار سینمایی باید حق مظلوم از ظالم ستانده شود و مسائل را از منظر اجتماعی و مذهبی مورد نقد قرار داد، اما این روزها ما شاهد آثاری در این راستا نیستیم.
 
او ادامه داد: از قول امام (ره)نقل شده بود که ایشان از فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی تعریف کرده بودند و آن را فیلم خوبی می‌دانستند. این تعریف امام صرفا به خاطر فرم و ساختار این فیلم نبوده است بلکه امام (ره) با مضمون کلی این اثر ارتباط برقرار کرده بودند، چرا که ایشان خودشان روستایی‌زاده بودند و در آن مقطع با مسائل خان و رعیتی آشنایی داشتند و از این جهت می‌توانستند با اثر ارتباط برقرار کنند. در هر حال اگر یک فیلم به درستی روایت شده باشد و سوژه آن برگرفته از متن جامعه باشد مخاطبان خود را در هر مقطعی پیدا می‌کند.
 
کارگردان «اخراجی‌ها» و «رسوایی» تصریح کرد: فیلم‌هایی که این روزها در سینمای ما تولید می‌شود با اندیشه‌های امام (ره) فاصله دارند و این موضوع جای بسی تاسف دارد که ما نتوانستیم دغدغه‌های بنیان‌گذار انقلاب‌اسلامی را در آثارمان دنبال کنیم.

ده‌نمکی بیان داشت:سال‌ها از وفات امام و انقلاب اسلامی می‌گذرد اما در این راستا ما هنوز شاهد ساخت فیلم‌های فاخر و ارزشی نیستیم شاید بخشی از این موضوع بدین خاطر باشد که هیچ‌گاه ساخت این آثار به دست کسانی سپرده نشد که به اندیشه‌های امام باور داشته باشند و با اعتقاد قلبی در این زمینه کار ساخته باشند.

او در پایان اضافه کرد: اگر قرار باشد ما فیلمی با محوریت امام (ره)بسازیم نباید این کار جنبه تک بعدی داشت باشد و به‌طور مثال صرفا نگاه عرفانی و سیاسی ایشان به تصویر کشیده شود بلکه از جنبه‌های مختلف ایشان را به تصویر بکشیم برنا