امام خمینی(ره) نسبت به سینما نگاه متفاوتی داشتند، در روزهای ابتدایی انقلاب وقتی نظرشان را در مورد سینما پرسیدند، ایشان فرمودند: ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم، امام خمینی سینما را یک ظرف میدانستند و بر این باور بودند که مظروفی که در دوران شاه وجود داشت مصداق فحشا بود و اگر مظروف را تغییر دهیم، میتوانیم در این مسیر فعالیت کنیم و آثار در خور یک جامعه اسلامی ارائه دهیم.
وی افزود:متاسفانه هنرمندان ما در آثارشان مانند سیاستمدارانمان از اندیشههای امام(ره) تا حدی فاصله گرفتند و به همین دلیل آثاری که تولید میشود در راستای نگاه و باورهای امام (ره)نیست. ایشان معتقد بودند در یک کار سینمایی باید حق مظلوم از ظالم ستانده شود و مسائل را از منظر اجتماعی و مذهبی مورد نقد قرار داد، اما این روزها ما شاهد آثاری در این راستا نیستیم.
او ادامه داد: از قول امام (ره)نقل شده بود که ایشان از فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی تعریف کرده بودند و آن را فیلم خوبی میدانستند. این تعریف امام صرفا به خاطر فرم و ساختار این فیلم نبوده است بلکه امام (ره) با مضمون کلی این اثر ارتباط برقرار کرده بودند، چرا که ایشان خودشان روستاییزاده بودند و در آن مقطع با مسائل خان و رعیتی آشنایی داشتند و از این جهت میتوانستند با اثر ارتباط برقرار کنند. در هر حال اگر یک فیلم به درستی روایت شده باشد و سوژه آن برگرفته از متن جامعه باشد مخاطبان خود را در هر مقطعی پیدا میکند.
کارگردان «اخراجیها» و «رسوایی» تصریح کرد: فیلمهایی که این روزها در سینمای ما تولید میشود با اندیشههای امام (ره) فاصله دارند و این موضوع جای بسی تاسف دارد که ما نتوانستیم دغدغههای بنیانگذار انقلاباسلامی را در آثارمان دنبال کنیم.
دهنمکی بیان داشت:سالها از وفات امام و انقلاب اسلامی میگذرد اما در این راستا ما هنوز شاهد ساخت فیلمهای فاخر و ارزشی نیستیم شاید بخشی از این موضوع بدین خاطر باشد که هیچگاه ساخت این آثار به دست کسانی سپرده نشد که به اندیشههای امام باور داشته باشند و با اعتقاد قلبی در این زمینه کار ساخته باشند.
او در پایان اضافه کرد: اگر قرار باشد ما فیلمی با محوریت امام (ره)بسازیم نباید این کار جنبه تک بعدی داشت باشد و بهطور مثال صرفا نگاه عرفانی و سیاسی ایشان به تصویر کشیده شود بلکه از جنبههای مختلف ایشان را به تصویر بکشیم برنا
وی افزود:متاسفانه هنرمندان ما در آثارشان مانند سیاستمدارانمان از اندیشههای امام(ره) تا حدی فاصله گرفتند و به همین دلیل آثاری که تولید میشود در راستای نگاه و باورهای امام (ره)نیست. ایشان معتقد بودند در یک کار سینمایی باید حق مظلوم از ظالم ستانده شود و مسائل را از منظر اجتماعی و مذهبی مورد نقد قرار داد، اما این روزها ما شاهد آثاری در این راستا نیستیم.
او ادامه داد: از قول امام (ره)نقل شده بود که ایشان از فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی تعریف کرده بودند و آن را فیلم خوبی میدانستند. این تعریف امام صرفا به خاطر فرم و ساختار این فیلم نبوده است بلکه امام (ره) با مضمون کلی این اثر ارتباط برقرار کرده بودند، چرا که ایشان خودشان روستاییزاده بودند و در آن مقطع با مسائل خان و رعیتی آشنایی داشتند و از این جهت میتوانستند با اثر ارتباط برقرار کنند. در هر حال اگر یک فیلم به درستی روایت شده باشد و سوژه آن برگرفته از متن جامعه باشد مخاطبان خود را در هر مقطعی پیدا میکند.
کارگردان «اخراجیها» و «رسوایی» تصریح کرد: فیلمهایی که این روزها در سینمای ما تولید میشود با اندیشههای امام (ره) فاصله دارند و این موضوع جای بسی تاسف دارد که ما نتوانستیم دغدغههای بنیانگذار انقلاباسلامی را در آثارمان دنبال کنیم.
دهنمکی بیان داشت:سالها از وفات امام و انقلاب اسلامی میگذرد اما در این راستا ما هنوز شاهد ساخت فیلمهای فاخر و ارزشی نیستیم شاید بخشی از این موضوع بدین خاطر باشد که هیچگاه ساخت این آثار به دست کسانی سپرده نشد که به اندیشههای امام باور داشته باشند و با اعتقاد قلبی در این زمینه کار ساخته باشند.
او در پایان اضافه کرد: اگر قرار باشد ما فیلمی با محوریت امام (ره)بسازیم نباید این کار جنبه تک بعدی داشت باشد و بهطور مثال صرفا نگاه عرفانی و سیاسی ایشان به تصویر کشیده شود بلکه از جنبههای مختلف ایشان را به تصویر بکشیم برنا