پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله11:42 - 1395/06/08

عشایر شهرستان پاوه را در یابیم/مسئولان به مشکلات عشایر پیازدول بیش از این اهتمام کنند

اگر از نزدیک با زندگی سخت آنها آشنا شویم، به نقش مهم آنها در اقتصاد کشور پی خواهیم بود که مردمانی خانه به دوش کمتر از نیمی از سال را به دور از شهر و در ارتفاعات این شهرستان سپری می کنند.

به گزارشهزار ماسوله، شهرستان پاوه با توجه به برخورداری از کوههای شاهو و آتشگاه و وضعیت آب و هوایی مناسب ، همواره به عنوان یکی از مناطق ییلاقی مهم برای عشایر محسوب می شود.

 

تولید گوشت، تولید محصولات لبنی و تولیدات صنایع دستی از جمله تولیدات عشایر محسوب می شود که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.

 

اگر از نزدیک با زندگی سخت آنها آشنا شویم، به نقش مهم آنها در اقتصاد کشور پی خواهیم بود که مردمانی خانه به دوش کمتر از نیمی از سال را به دور از شهر و در ارتفاعات این شهرستان سپری می کنند.

 

تامین آب شرب مورد نیاز مردم از چشمه سار های طبیعت و انتقال آن به محل اقامت خود، تنها بخش کوچکی از مشکلات آنها در کنار دیگر سختی ها محسوب می شود.

 

این عشایر با مشکلات متعددی از جمله آب ، برق و بهداشت مواجه هستند و هر ساله با وجود این مشکلات و سختی ها، ولی باز ارتفاعات 3300 متری زاولی و یا آتشگاه را می پیمایند.

 

بخشی از عشایر شهرستان پاوه در ارتفاعات کوههای شاهو و در منطقه پیازدول و بخشی هم در کوههای آتشگاه در منطقه وزه پوچ و ویراش حضور دارند.

 

جعفر ولدبیگی از عشایر منطقه پیازدولکه هر ساله به ارتفاعات شاهو کوچ می کند در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار می کرد: مشکل تامین آب مورد نیاز برای احشام و دام ها از بزرگترین مشکل ما در این منطقه محسوب می شود که هم اکنون دامهای ما از چشمه سارهایی که آب آن نیز به اندازه کافی ندارند، سیراب می شوند.

 

وی افزود: ارائه خدمات پزشکی، مشکلات آب و برق و همچنین مشکل در مکان سکونتگاههای ما که عاری از هر گونه مکان مناسبی است از دیگر مشکلات ما می باشد.

 

کاک جعفر می گفت: اگر دام های ما نیاز به درمان داشته باشند، دامپزشکی شهرستان هیچ وقت در این مکان جهت مداوای دام حضور نمی یابد و در صورتی در این مکان ها حضور یابند، اولا به خواست و پیگیری ما بوده است و دوما در قبال خدمات خود هزینه های خصوصی را از ما دریافت می کنند.

 

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته که با خشکسالی مواجه بودیم، هم آب و هم علوفه مورد نیاز دام ها در حد کمی بود گفت: به خواست خداوند امسال با وجود بارش های فراوان در منطقه، ما شاهد علوفه زیادی در مراتع این منطقه بودیم که به دنبال آن محصولات لبنی زیادی را هم تهیه کردیم.

 

وی ادامه داد: برای تهیه داروهای اولیه دام ها هم جهت جلوگیری از شیوع هر گونه بیماری باید خود ما آن را در شهر تامین کنیم و مسئولین مربوطه به ما هیج توجهی ندارند.

 

وی خاطر نشان ساخت: ناگفته نماند در طول سال را که بیش از نیمی از آن در روستای نوریاب هستیم، سه عدد واکسن رایگان همچون تب مالت را به دام های ما تزریق می کنند.

 

نادر ولدبیگینیز ار دیگر عشایر منطقه پیازدول به خبرنگار ما می گفت: شرایط سختی است که حدود 5 ماه را در ارتفاعاتشاهو و تا اوایل مهر ماه و به دور از امکانات سپری می کنیم.

 

وی افزود: با توجه به این شرایط سخت و مشکلات، ما حدود 700 راس دام را در این منطقه داریم و به تولید محصولات لبنی خواهیم پرداخت.

 

وی گفت: اقامتگاه ییلاقی ما در سالیان گذشته باید ارتفاعات 3300 متری کوههای شاهو را با مدت زمان 6 ساعت طی می کردیم که امسال با احداث یک جاده در منطقه بالایی روستای شمشیر، برخی از این مشکلات ما  را در دسترسی سریع به امکانات کاهش داده است.

 

امیدواریم که مسئولان تلاشی برای رفع مشکلات عشایر به صورت ریشه‌ای داشته باشند و سال‌های آینده شاهد تکرار این نیازها و مشکلات از سوری عشایر نبوده و با حمایت های خود از این عشایر در حفظ ماندگاری انها در ییلاق و قشلاق در منطقه و در راستای حفظ اقتصاد کشور با تولیدات لبنی ، گوشتی و صنایع دستی گام بردارند.