پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله16:27 - 1403/03/21

آتش‌سوزی منطقه «بلبزان» پاوه پس از 4 شبانه‌روز مهار شد

فرماندار پاوه، از مهار آتش‌سوزی گسترده منطقه «بلبزان» پس از چهار روز خبر داد.

به گزارش هزارماسوله ،  علی‌رضا حیدری، فرماندار پاوه امروز 21 خردادماه در گفتگویی با خبرنگا ما با بیان اینکه آتش سوزی گسترده ارتفاعات بلبزان بخش مرکزی این شهرستان مهار و اطفا شد، اظهار کرد: این آتش‌سوزی عصر روز سه‌شنبه 15 خردادماه آغاز شد که با تلاش 10 ساعته در روز چهارشنبه، مهار شد.

 

 وی ادامه داد: بعد از 24 ساعت در عصر روز پنجشنبه 17 خردادماه در این منطقه به دلیل وزش باد و گرمای شدید هواو همچنین آثار باقی‌مانده از آتش‌سوزی، آتش شعله‌ور و منطقه مجددا آتش گرفت.

 

 فرماندار پاوه با تقدیر از تلاش همه دستگاه‌ها از جمله مدیریت بحران استانداری، بخشداران، فرماندهی قرارگاه شهید کاظمی ، محیط زیست، منابع طبیعی، مرزبانی، هلال احمر، شهرداری پاوه و نوسود، و نیروهای مردمی و محلی، انجمن‌های محیط‌زیستی و سمن‌ها، گفت: از لحظات اولیه آتش‌سوزی تلاش‌های زیادی برای اطفای حریق، صورت گرفت که به دلیل صعب‌العبور بودن، شیب زیاد و پوشش گیاهی غنی منطقه سرانجام این آتش‌سوزی که به سمت منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل در حال پیش‌روی بود، مهار شد.

 

 وی با اشاره به پیگیری‌های استاندار و ستاد مدیریت بحران استان و نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس برای مهار آتش‌سوزی منطقه از امداد‌رسانی 2 فروند بالگرد متعلق به هوا و فضا سپاه و امداد هوایی هلال احمر در این منطقه قدردانی کرد و گفت: در طول مدت این آتش‌سوزی یک بالگرد آبپاش و یک بالگرد برای هلی‌برد نیروها در منطقه فعالیت داشت که جای قدردانی دارد.

 

 حیدری با بیان اینکه میزان خسارت وارده در حال بررسی است، گفت: بنا بر اظهارات کارشناسان مربوطه احتمال می‌رود در این حادثه که 4 روز به‌طول انجامید حدود 500 هکتار از وسعت منطقه دچار حریق شده باشد. که بیشتر این خسارت به مراتع بوده و حدود 5 الی 6 درصد به درختان و جنگل آسیب وارده شده است.

 

وی در پایان گفت؛ جهت کنترل و مدیریت بهتر موضوع با برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار شد تا مدتی بعد از مهار آتش‌سوزی دیده‌بان مستقر شود که در صورت شعله‌ور شدن مجدد سریعا اقدامات اطفای حریق صورت بگیرد.