پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله22:30 - 1403/06/27

امام جمعه پاوه: پیروزی مسلمانان در دنیای امروز با وحدت و همدلی محقق می‌شود

امام جمعه شهرستان اهل سنت نشین پاوه در شمال غربی استان کرمانشاه بر وحدت بین مسلمانان تاکید کرد و گفت: اهل سنت و شیعه باید امروز بدانیم که با وحدت و همدلی می‌توانیم به پیروزی برسیم اما با اختلاف و تفرقه هرگز این مهم محقق نخواهد یافت.

به گزارش هزارماسوله ،به نقل از رایرنا؛ ماموستامُلا قادر قادریروز سه‌شنبه در سی و ششمین همایش وحدت امسال با شعار «وحدت امت اسلامی، نجات غزه مظلوم» در سالن انتظار کرمانشاه، افزود: آیات متعددی از قرآن به وحدت بین مسلمانان اشاره می کند مانند ۱۰۳ آل عمران و ۴۶ انفال که می فرماید؛ «مطیع خدا و رسول باشید و باهم نزاع نداشته باشید در غیراین صورت هر دو طرف ضرر خواهند کرد».

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۶۰ اختلافات مذهبی در اورامانات به اوج خود رسیده بود و هر روز یک نوار کاست از عراق وارد کشور می شد، گفت: برای حل این مشکل تصمیم گرفتیم به قم سفر کنیم و خدمت امام راحل برسیم و به ایشان عرض کردیم ما مرزنشینان از دشمنان نمی ترسیم اما از اختلافات مذهبی می ترسیم و ایشان هم تاکید کردند که ما همه با هم برادریم و اشتراکات فراوانی داریم و ما هم در این سالها و در حد توان به فرمایشات ایشان عمل کردیم.

ماموستا قادری با بیان اینکه مردم اهل سنت پاوه در ۴۵ سال گذشته به جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری پشت نکرده است و در اغتشاشات هم کسی آسیب ندیده است گفت اما کشور ما از مشکلات عدیده ای همچون بیکاری، گرانی و دوری جوانان از دین رنج می برد و بسیار تاسف انگیز است که جوانان ما برای فریضه نماز که واجب عینی است تمایل چندانی ندارند و صوفوف جماعت ما در مساجد خلوت است.

در انتهای این همایش و گردهمایی که با حضور ۵۰۰ تن از علمای شیعه، اهل سنت و اهل حق برگزار شد، از تابلویی که تصویر ملاقادر قادری و مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۰ را نشان می داد، رونمایی شد.

امام جمعه پاوه: پیروزی مسلمانان در دنیای امروز با وحدت و همدلی محقق می‌شود

هفته وحدت ابتکار تاریخی حضرت امام (ره)

به ابتکار حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.

به روایت اهل سنت ۱۲ ربیع الاول سالروز ولادت حضرت محمد (ص) است و اهل تشیع معتقدند که آن حضرت در ۱۷ ربیع الاول متولد شده است.

در استان کرمانشاه که بیش از ۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان و بیش از ۲ هزار و ۵۹۵ روستا سکونت دارند که از این تعداد نیمی از جمعیت در مرکز استان زندگی می کنند.

این استان بافتی قومی و مذهبی دارد و اقوام کُرد، لک، جاف و ترک و همچنین مذاهب و فرق اهل تسنن، تشیع و اهل حق در آن سکونت دارند.

به دلیل تنوع قومی و مذهبی و وجود خُرده فرهنگ های فراوان از استان کرمانشاه به عنوان هندوستان ایران نام می برند، کرمانشاه از پیشینه تاریخی نیز برخوردار است و سنگ نوشته ها و بناهای تاریخی دوران قبل از اسلام و دیگر دوره های تاریخی نشان از وجود فرهنگ و تمدن در این دیار دارد.