اعلام جدیدترین آمار تولیدات علمی کشور در سه پایگاه استنادی

سرویس: تازه های خبریکد خبر: 18483|08:26 - 1392/03/14
نسخه چاپی
هزارماسوله:تعداد مقالات پژوهشگران ایران از اول سال ۲۰۱۳ تاکنون به ۱۴ هزار و ۲۲۸ مقاله افزایش یافته و ایران را در جایگاه ۱۶ تولید علم جهان و رتبه نخست منطقه و در بین ۱۴۱ کشور تولید کننده علم در رتبه ۱۹ قرار داده است .
به گزارش هزارماسوله: رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری  گفت : تا امروز ( برابر با 3 ماه جون 2013) تعداد تولیدات  علمی  کشور  که در پایگاه های استنادی جهانی ثبت و نمایه سازی می شود رشد قابل توجهی را در مقایسه با ماه های قبل نشان می دهد.
 

سرپرست ISC افزود: تعداد مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایران  در  پایگاه  اسکوپوس از اول سال میلادی تاکنون در مدت پنچ ماه به 14 هزار و 228 مقاله بالغ شده که با این رقم ایران در جایگاه 16 تولید علم جهان و رتبه اول منطقه قرار گرفته است.
 

جعفر مهرداد گفت: در همین بازه زمانی آمار تولیدات علمی دانشگاه ها  و  مراکز پژوهشی کشور در پایگاه تامسون رویترز 7 هزار و 834 مقاله است .
 

بر این اساس ایران در بین 141 کشور تولید کننده علم رتبه 19 را به دست آورده است.
 

وی افزود : کشورهای آمریکا ، چین ، انگلیس ، آلمان ، ژاپن و فرانسه به عنوان 6 کشور نخست و برتر تولید کننده علم در پایگاه های اسکوپوس و تامسون رویترز به چشم می خورد.
 

موقعیت کشور ها تقریبا در هر 2 نظام استنادی تثبیت شده است و تنها کشور هند در  اسکوپوس در جایگاه 7 و در پایگاه ISI در جایگاه 11 قرار دارد.
 

ترکیه با تولید 12 هزار و 11 مقاله در اسکوپوس در مقام 18 و در ISI با ثبت 7 هزارو 834 مقاله در جایگاه 19 تولید علم جهان قرار دارد.
 

سهم تولیدات دانشمندان ایران در نشریات معتبر فارسی مصوب وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و وزارت  بهداشت  ، درمان و آموزش پزشکی ثبت و نمایه سازی شده  در  پایگاه  استنادی  علوم جهان اسلام (ISC) در همین دوره زمانی 6 هزار و 931 مقاله است.
 

پایگاه  استنادی  علوم جهان اسلام(ISC) سامانه اطلاع رسانی علمی است  که  درصدد  تجزیه  و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر است . 

ایران بعد از ایالات متحده که 60 سال  در  مطالعات  استنادی تجربه دارد  و  بعد  از  کشور هلند سومین نظام استنادی جهان را بنیان گذاری کرده‌ است، قرار دارد.
 

دفتر اصلی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فنآوری خاورمیانه  و  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در شیراز قرار دارد .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد