قرآن تاریخی روستای زردویی پاوه ثبت ملی می شود

سرویس: اجتماعیکد خبر: 294108|15:17 - 1395/01/07
نسخه چاپی
قرآن تاریخی روستای زردویی پاوه ثبت ملی می شود
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان پاوه گفت: در نظر داریم تا قرآن تاریخی روستای زردویی را به ثبت ملی برسانیم.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از ایرنا هادی شریفی اعلام کرد: روستای زردویی دارای یک قرآن تاریخی است که هم اکنون در محل مسجد این روستا نگهداری می شود و اداره کل میراث فرهنگی استان در نظر دارد که مراحل ثبت ملی شدن این قرآن را انجام دهد.


وی خاطرنشان کرد: براساس بررسی های اولیه، این قرآن دست نویس دارای سه قسمت است که قسمت اول آن مربوط به دوران تیموریان، قسمت دوم آن مربوط به دوران صفویان و قسمت سوم آن توسط ملاعزیز در زمان رضاشاه پهلوی نوشته شده است.


شریفی گفت: این قرآن تاریخی در صورت ثبت ملی شدن و معرفی می تواند به عنوان جاذبه ای کم نظیر برای گردشگران در این روستا تلقی شود.


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاوه در ادامه به در دست ثبت ملی بودن مراسم سنتی آتش بازی در این روستا خبر داد و گفت: یکی از رسوم قدیمی و سنتی روستای زردویی، مراسم آتش بازی است که در تمام طول تعطیلات نوروز هر شب توسط اهالی روستا انجام می شود.


وی خاطرنشان کرد: در این مراسم، اهالی روستا آتش را از پشت بام خانه خود به پشت بام خانه همسایه می اندازند و با این کار نور و روشنایی را به یکدیگر هدیه می دهند.


شریفی خاطرنشان کرد: قدمت مراسم آتش بازی در روستای زردویی به دوران مادها بر می گردد.


روستای زردویی در ایام نوروز پذیرای تورهای مختلفی از گردشگران داخلی و خارجی است.
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد