تبدیل معضل ریزگردها به یک مشکل زیست محیطی/با عدم تلاش مسئولین مشکل گردو غبار ادامه دار خواهد بود

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 294448|00:33 - 1395/03/21
نسخه چاپی
تبدیل معضل ریزگردها به یک مشکل زیست محیطی/با عدم تلاش مسئولین مشکل گردو غبار ادامه دار خواهد بود
"پدیده ریزگردها" در چند سال اخیر و در سایه سکوت مسئولین، مردم شهرستان های اورامانات و استان را از دیدن آسمان صاف و نعمت هوای پاک محروم کرده است.

به گزارشهزار ماسوله، امروز ریزگردها معضلی برای این منطقه شده است که بسیاری از کارشناسان آن را به بزرگترین معضل زیست محیطی یاد می کنند.

 

وجود گرد و غبار و هجوم ریزگردها در مناطق مرزی با گذشت چندین سال، به معضلی بزرگ و غیر قابل حل تبدیل شده است. جریان ریزگردها که استان کرمانشاه و بالتبع منطقه اورامانات را فرا گرفته است در فصل بهار اوج می گیرد و تا استان های مرکزی نیز پیش می رود.

 

این پدیده زیست محیطی در چند سال اخیر و در سایه سکوت مسئولین، مردم شهرستان های اورامانات و بالاخص مسافران زیادی را که به شهرستان پاوه جهت بازدید از مناظر طبیعی سفر می کنند آنان را از دیدن آسمان صاف ، نعمت هوای پاک ، مناظر زیبای ارتافعات شاهو ، دالانی و گردنه تته که مشرف بر بخش زیادی از استان حلبچه عراق می باشد،محروم کرده است.

 

مسئولان همواره اعلام کرده اند که کنترل جریان گردو غبار خارج از توان آنها بوده و منشا آن را نیز از این کشورهای همسایه عراق و عربستان می دانند.

 

طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست ایران در سال 83 تنها 3 استان در کشور درگیر این پدیده بوده است و در سال 87 به 18 استان و در سال 90 به 25 استان افزایش  یافته است.

 

با وجود درگیر شدن تعداد بسیار زیادی از استان های کشور، دیگر مسئولین کشوری نمی توانند منشا ریزگردها را به کشورهای همسایه عنوان کنند.

 

پس از گذشت چندین سال از زمان ورود این پدیده به استان و منطقه ؛ مسئولین نتوانسته اند در رفع آن اقدام موثری انجام دهند و گویی به جزئی از آب وهوای اقلیمی اورامانات تبدیل شده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد