قدیمی ترین سند مالکیت جهان در منطقه اورامان کردستان تهیه شده است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 294770|23:39 - 1395/05/25
نسخه چاپی
 قدیمی ترین سند مالکیت جهان در منطقه اورامان کردستان تهیه شده است
فرماندار سنندج گفت: قدیمی ترین سند مالکیت جهان که متعلق به دوره اشکانیان بوده در منطقه اورامان کردستان تهیه شده است.

به گزارشهزار ماسوله، محمد ابراهیم زارعی روز دوشنبه در سومین کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان که با حضور جمعی از مسئولان اجرایی و پژوهشگران و اساتید دانشگاهی در استانداری کردستان برگزار شد افزود: این سند به دو زبان پهلوی و رومی تهیه شده و یکی از قدیمی ترین سندهای مالکیت و فروش زمین در جهان است.


وی اضافه کرد: این سند در دو نسخه تهیه شده که یکی از آنها در موزه روسیه و نسخه دیگر آن در موزه انگلستان نگهداری می شود و لازم این نسخ برای کمک به ثبت جهانی اورامان به کشور بازگردانده شوند.


وی اضافه کرد: همه مسئولان باید تلاش کنند تا با همکاری و هماهنگی همدیگر پرونده ثبت جهانی این اثر در اولین زمان ممکن تهیه شود و این اثر فاخر در فهرست آثار جهانی ثبت شود.


فرماندار سنندج از تمامی پژوهشگران و اندیشمندان این حوزه خواست برای کمک به ثبت جهانی هورامان تمامی تلاش خود را به کار گیرند و برای این منظور همت جمعی لازم است.


اورامان یا هورامان، نام منطقه ای با دره های پرپیچ و خم و عمیق و رودبارهای متعدد است، اورامان منطقه ای واقع در میان شهرستان های مریوان و سروآباد در استان کردستان و شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است و در خارج از ایران نیز بخشی از محدوده کردستان عراق در استان حلبچه را در بر می گیرد.


مردم منطقه اورامان، کُرد هورامی زبان هستند این منطقه زادگاه و مهد پرورش افراد سخت کوشی است که استقامت را از کوه های سر به فلک کشیده آن و لطافت طبع را از انواع گل های زیبای دامنه های کم نظیر رشته کوه های زاگرس به ارث برده اند.


واژه 'هورامان' از دو بخش ˈهوراˈ به معنی اهورا و ˈمانˈ به معنای خانه و جایگاه و سرزمین تشکیل شده است، بنابراین هورامان به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.


'هور' در اوستا به معنی خورشید آمده و هورامان جایگاه خورشید نیز معنی می دهد، بنا به اعتقاد این مردم، روستای ˈهورامانˈ زمانی شهر بزرگی بوده و مرکزیت خاص داشته است و به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیه هورامان یاد می کنند.


وضعیت خاص روستاهای منطقه هورامان از نظر معماری، موقعیت جغرافیایی، چشمه های پر از آب، سرسبز بودن، کوه های سر به فلک کشیده و همچنین مراسم خاص، آداب، رسوم و وجود مقبره و مسجد پیرشالیار در شهر اورامان تخت این منطقه را به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور تبدیل کرده است.


در منطقه اورامان، شهر اورامان تخت با قدمتی سه هزار ساله و چهار هزار نفر جمعیت که در 160 کیلومتری شهر سنندج واقع شده است به دلیل معماری خاص روستا، آداب و فرهنگ و وجود مقبره پیرشالیار و برگزاری سالانه مراسم های معنوی مربوط به این پیر بیشتر مورد توجه است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد