سن، مهم ترین آفت مزارع کرمانشاه

سرویس: تازه های خبریکد خبر: 29484|10:31 - 1392/04/11
نسخه چاپی
هزار ماسوله: سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه گفت: سن، مهم‌ترین آفت مزارع گندم و جو استان و شهرستان کرمانشاه به‌شمار می‌آید و سطح مبارزه شیمیایی با سن گندم در 25 سال اخیر، روند فزاینده‌ای داشته است
 هزار ماسوله به نقل از فارس:  شهریار قاسمی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اواسط خردادماه سال‌جاری در سطح یک‌صد و 64 هکتار از مزارع گندم و جو سم‌پاشی شده است.
 
قاسمی ادامه داد: این مزارع در مسیر بازگشت نسل جدید آفت سن مادر به اماکن تابستان‌گذرانی قرار داشت و این آفت با جمعیت بسیار زیاد تجمع پیدا کرده بود.
 
وی هدف از سم‌پاشی انجام شده را کاهش جمعیت سن بازگشتی به اماکن عنوان کرد و افزود: در روستاهای کهرار موقوفه، گاوشان، هفت‌چشمه، دوکانه و سانبل درود فرامان؛ با به‌کارگیری پنج دستگاه سم‌پاش و مصرف 82 لیتر حشره‌کش دلتامترین مبارزه صورت گرفته است.
 
سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان کرمانشاه گفت: سن غلات یکی از آفات مهم گندم و جو در سطح شهرستان کرمانشاه است و در صورتی‌که کنترل مناسبی روی این آفت اعمال نشود، خسارت کمی و کیفی زیادی به محصولات تولیدی وارد می‌آید.
 
قاسمی تصریح کرد: تخریب مراتع و توسعه دیم‌زارها، به‌ویژه در غرب کشور از مهم‌ترین دلایل گسترش مناطق انتشار و طغیان سن گندم در سال‌های اخیر بوده و مهم‌ترین عامل افزایش جمعیت و طغیان سن گندم در 25 سال اخیر، تخریب مراتع و کشت گندم و جو در مراتع تخریب شده بوده که در افزایش وزن، افزایش میزان تخم‌ریزی و تبدیل سن‌های ساکن مراتع به سن‌های مهاجر، مؤثر بوده است.
 
این مقام مسئول در خصوص آفت سن گندم، بیان داشت: سن، مهم‌ترین آفت مزارع گندم و جو استان و شهرستان کرمانشاه به‌شمار می‌آید و سطح مبارزه شیمیایی با سن گندم در 25 سال اخیر، روند فزاینده‌ای داشته است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد