ماموستا قادری : با توسعه گردشگری منطقه مخالف نیستیم / خواسته ما مدیریت صحیح برنامه هاست

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 297664|08:28 - 1398/05/02
نسخه چاپی
ماموستا قادری : با توسعه گردشگری منطقه مخالف نیستیم / خواسته ما مدیریت صحیح برنامه هاست
ماموستا قادری در آئین رونمایی از ۲ قرآن تاریخی مرمت شده روستای دودان پاوه خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه گفتند: ما با توسعه گردشگری و حضور گردشگران در منطقه مخالف نیستیم، اما خواستار این هستیم که این برنامه‌ها به نحو درست مدیریت شوند تا خدای ناخواسته فرهنگ و دیانت مردم ما دستخوش تغییر نگردد.

به گزارشهزار ماسوله، 

روز سه شنبه 1 مرداد 1398 در آیینی با حضورحاج ماموستا ملا قادر قادریاز ۲ قرآن تاریخی و خطی مرمت شده در روستای دودان بخش باینگان شهرستان پاوه رونمایی شد.

امام‌جمعه پاوهدر این مراسم طی سخنانی ضمن تبریک این توفیق بزرگ، از تمامی دست اندرکاران خصوصا اعزۀ علمای حاضر، آقایان دکتر قادری مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه ، ایده پور فرماندار شهرستان پاوه و زامیاد بخشدار باینگان و تمام مردم روستای دودان تشکر کردند و گفتند: قطعاً این جلسه موثر و حضور این همه جوان عاشق قرآن نشان از دیانت مردم این روستا است؛ از خداوند تبارک و تعالی می خواهم به خاطر قرآن کریم جوانان ما را سالم ، وضع کارو اقتصاد را بهتر و بیکاری را از میان نسل جوانان ما بردارد  تا مردم ما برای دین و دنیای خود عزت کسب نمایند .

ایشانسپس بهتاریخچۀ دوداناشاره نمودند و گفتند: در وقف نامه ای که به سوادالعراق معروف است آمده است زمانی که در سالهای ۱۷ و ۱۸ هجری شرق عراق و  غرب ایران به دست سپاه اسلام افتاد ، اعراب شبه جزیرۀ عربستان تصمیم گرفتند در این مناطق سرسبز و خوش آب و هوا ماندگار شوند؛ فرماندۀ عملیات وقت نامه ای به خلیفۀ دوم حضرت عمر بن خطاب نوشت « اگر فکری نکنید اعراب بر سر اموال مردم می نشینند و خط جهاد قطع می شود» خلیفۀ مسلمانان احساس خطر کرد و منطقۀ مورد اشاره را وقف مردم محل کرد. در وقف نامه آمده است اراضی تصرفی مورد اشاره از آبادان تا درنه ثلاث باباجانی و از درنه تا دودان و از دودان تا پاوه و از پاوه تا پنجوین و از پنجوین تا موصل وقف ساکنین آن دیار است و افراد دیگر حق اقامت ندارند؛ در کتاب تحفۀ ابن حجر آمده است «مَن عُبادان الی دَرْنَ و من درنَ اِلیٰ دودان و مِن دودان إِلیٰ باوه و مِنْ باوه الی بِنجْوین و مِنْها اِلیٰ موصل» جزو موقوفات بر اهالی اند و دیگران حق تداخل در آنها را ندارند.

ماموستا قادریافزودند: ماموستا عبدالکریم در کتاب «یاد مردان»  و ماموستا مردوخی در کتاب «مشاهیر کُرد» از عارف نامیپیر مکائیل مشهور به پیر مکائیل ۶ انگشتی دودانیسخن گفته اند که یکی از بزرگان و اولیای عصر خود بوده و در سال ۷۳۸ هجری قمری در دودان فوت کرده و در کنار روستا مدفون است.

ایشاندودان را روستایی ارزشمند و صاحب تاریخ توصیف کردند و گفتند:دودان نزد ما دارای ارزش است و در انقلاب اسلامی نیز مردم این روستا با خون شهیدانشان، پاسداری پاسدارانشان و همراهی ماموستایانشان، همراه با سایر روستاهای دیگر همواره روستایی مورد احترام و قابل اتکا بوده است و نگهداری چهار جلد کتاب دستخط از قدیم زمان، نیز نشانۀ دینداری آنهاست .

امام‌جمعه پاوهدر بخش دیگری از سخنان خوددنیای اسلام و بخصوص ایران را مواجه با جنگ تمام عیار فرهنگی دانستندو گفتند:وجود چنین برنامه هایی بسیار مهم و در راستای مقابله با جنگ فرهنگی دشمنان است

ایشانبا اشاره بهخدمات جمهوری اسلامی در این منطقه،خاطرنشان کردند: قبل از انقلاب از باینگان به پایین جاده ای وجود نداشت امروزه جمهوری اسلامی کارهای زیادی انجام داده اما به نسبت زحمات مردم منطقه، این کارها کم است؛ امیدوارم تا چند مدت دیگر شاهد گازرسانی و خدمات دیگر به روستا باشیم.

ایشانسپس به کتاب عبدالکریم بکار به نام «العیش فی زمان الصعب» اشاره نمودند و  گفتند: عبدالکریم بکار در کتاب خود آورده است: در شرایط سخت حاکم بر زندگی مؤمنین، انسان مؤمن باید اعلام آماده باش نموده و خود را از نظر اخلاقی و عقلی و مهارتی و مالی به مصداق آیۀ «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» آماده کند.

امام‌جمعۀ پاوهمال و تبلیغات را دو وسیلۀ فریب انسان دانستندو گفتند:امروزه دشمنان با مال و تبلیغ دارند جوانان ما را فریب می دهند؛ این دو اگر در نزد مؤمن عاقل باشند مثبت و در غیر این صورت واقعاً خطرناک اند

ماموستا قادریافزودند: خداوند در تعریف بندگان خود می فرماید: «رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ» مردان خداوند کسانی هستند در زمان صعب و سختی فریب نمی خورند، متزلزل نمی شوند و ایستادگی می کنند و  از عقل و توان و مهارت خود به بهترین شکل استفاده می نمایند.

ایشانسپس بهقرآن های مرمت شده روستای دوداناشاره نمودند و گفتند:این قرآن ها ظاهراً با دو خط و مربوط به دو عصرند؛ ۲ جلد آنها که با خط ریز نوشته شده اند، مربوط به ۲۰۰ سال پیش و با قرآن میرعبدلی و قرآن ملا نذیر طویله یکی هستند و ۲ قرآن دیگر به احتمال زیاد مربوط به دورۀ تیموریان می باشند.

امام‌جمعۀ پاوهسپس بهنقش پررنگ منطقه باینگان در دانش و فقه و فقاهتاشاره کردند و گفتند: روستای زردویی (روان سابق) و روستای چشمه میران، مرکز علم و دانش و فقه و فقاهت بوده اند و در زمانی که روان مرکز تعلیم و تعلم بوده جماعتی خوشنویس چهار نسخه خطی قرآن را با خط زیبا نوشته اند.

ماموستا قادریافزودند: قرآن شهر تویله عراق دارای ابتدا و انتهاست و تاریخ تحریر دارد اما قرآنهای موجود درزردویی و دودان و میرعبدلی هیچکدام تاریخ تحریر و کاتب مشخص ندارند؛ با این حال همه این قرآنها نزد ما مبارک اند

ایشانمردم اورامان را عاشق وشیفتۀ قرآن دانستندو گفتند:قرآن کریم در همۀ خانه ها و مساجد ما وجوددارد؛ این قرآن ها شهادت می دهد که ملت ما مؤمن، مسلمان و عاشق قرآن بوده و قرآن را به عنوان سرچشمۀ خیر و برکت در منازل و مساجد خود حفظ و نگهداری کرده اند و خداوند تبارک و تعالی هم آنها را در کنار قرآن حفظ کرده است.

ماموستا قادریبه ۴۰ سال عمر انقلاب اسلامی اشاره نمودند و گفتند:مسئولان ما باید این نکته را بدانند این دشمنی بر علیه انقلاب ما اگر بر علیه نظامی دیگر بود تاکنون دشمنان آن را نابود کرده بودند . اگر ما مانده ایم و هستیم، در کنار لطف خدا و قرآن و حکمت رهبری و بیداری مسئولان و متانت علمای سنی وشیعه بوده است. اگر ما بتوانیم بیشتر به قرآن نزدیک شویم، قطعاً توفیقات بیشتری خواهیم داشت.

امام جمعه پاوهضمنتقدیر از کارشناسانی که در امر مرمت این قرآن‌ها زحمت کشیده اند، اظهار داشتند:بسیار جای خرسندی است که مدیرکل میراث فرهنگی به مقوله گردشگری مذهبی توجه می‌کند و امروز برای دومین بار است که در مدت مسئولیت خود برای یک برنامه قرآنی به پاوه سفر کرده است.

ایشانخطاب به جناب دکتر قادری مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه خاطرنشان کردند: ما با توسعه گردشگری، حضور گردشگران در منطقه مخالف نیستیم، اما خواستار این هستیم که این برنامه‌ها به نحو درست مدیریت شوند تا خدای ناخواسته فرهنگ و دیانت مردم ما دستخوش تغییر نگردد

در پایان از قرآن های خطی مرمت شده، توسط ماموستا قادری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان، فرماندار پاوه و جمعی از مسئولان رونمایی شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد