تلف شدن ۳۱ راس گوزن زرد

علت مرگ گوزن هاي زرد چه بود؟

سرویس: تازه های خبریکد خبر: 30112|10:48 - 1392/04/12
نسخه چاپی
هزار ماسوله: معاون طبيعي و تنوع زيستي حفاظت محيط زيست ضمن اظهار بي اطلاعي از آخرين وضعيت گوزنهاي زرد گفت: كم آب شدن تالاب هورالعظيم ، موجب مرگ تعداد زيادي از گوزن هاي زرد در خوزستان شده است.
 هزار ماسوله به نقل از باشگاه خبرنگاران:  احمد علي كيخا در حاشيه هم انديشي مسوولان سازمان محيط زيست با بخش خصوصي با موضوع شكار پايدار افزود: آخرين آمارها نشان مي دهد ۳۱ راس گوزن زرد براثر كم شدن آب تالاب و حمله مگس مياز تلف شدند. 
وي اظهارداشت: گوزن هاي زرد در اين فصل بدنشان را در روخانه و آب تالاب مي شويند و با گل مالي كردن خود هر گونه كنه يا زخمي در بدنشان را از بين مي برند اما با كم آب شدن و در برخي بخش ها با خشك شدن تالاب هورالعظيم ، گوزن ها جايي براي گل مالي بدنشان ندارند. اين در حالي است كه در ارديبهشت ماه با توجه به حجم زياد بارندگي در منطقه جمعيت مگس مياز زياد شده است و از آنجا كه اين حشرات حساسيت خاصي به رنگ زرد دارند، گوزن هاي زرد را هدف حمله قرار داده اند. 
  
به گفته كيخا، در همان ساعات اوليه حمله مگس ها، تحقيقات و كمك رساني به اين گوزن ها آغاز شد .زنده گيري و كندن مگس ها از بدن حيوانات يكي از اين روش هاست كه در حال انجام است اما با توجه به گريز پا بودن اين حيوان و انبوهي پوشش گياهي در منطقه زندگي گوزن ها در خوزستان، زنده گيري آنها با مشكل همراه است اما اين روش همچنان ادامه دارد. 
  
معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست تصريح كرد: اين مگس ها به طور طبيعي روي زخم حيوانات نشسته و تخم گذاري مي كنند اما جمعيت آنها به قدري زياد شده است كه بر روي گوشت هاي نرم حيوان مانند دور لب، دور چشم و لاله گوش تخم گذاري مي كنند كه محيط بانان تلاش دارند با زنده گيري گوزن ها بدن حيوان را پاك سازي كنند. 
  
در گذشته در بخش وسيعي از شمال آفريقا تا عراق، تركيه و ايران پراكنده بوده ولي در حال حاضر نسل آن در تمام كشورهابه جز ايران نابود شده‌ است. در ايران اين گوزن در مناطق جنگلي زاگرس و جنگل‌هاي گرمسيري خوزستان زندگي مي‌كرد، ولي در حال حاضر پراكندگي طبيعي آن محدود به مناطق حفاظت شده دز و كرخه در خوزستان است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد