خطر مرگ افراد گرمازده در کمتر از نیم ساعت

سرویس: بخش هورامیکد خبر: 30122|11:32 - 1392/04/12
نسخه چاپی
خطر مرگ افراد گرمازده در کمتر از نیم ساعت
هزار ماسوله: کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‏های پوستی و غدد از گروه‌های مستعد برای ابتلا به بیماری‌های ناشی از گرما هستند.
  مهندس نعمت‌الله معروفی، مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای نیشابور گفت: تشنگی، شاخص مناسبی برای نشان‌دادن گرمازدگی نیست. وی افزود: توجه داشته باشید که ادرار کم و پررنگ نشان می‌دهد که به مصرف آب و مایعات بیشتری نیاز است و در موارد گرمازدگی شدید به‌طور ناگهانی مکانیسم خنک‌کننده بدن از کار می‌افتد و دمای مرکزی بدن آنچنان افزایش می‌یابد که می‌تواند در کمتر از نیم ساعت منجربه مرگ فرد شود.
 
معروفی بیان داشت: بیش از 10درصد افرادی که دچار این حالت می‌شوند اگر درمان نشوند به‌دلیل نارسایی کلیه یا قلب فوت می‌کنند. مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای نیشابور عنوان کرد: گرمازدگی سبب ازکارافتادن و خرابی دائمی بعضی اندام‌ها مثل کبد می‌شود، اگر شخصی نشانه‌های گرمازدگی مثل گرفتگی عضلانی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تهوع و تعریق بیش از حد، را بروز داد فورا او را به یک مکان خنک ببرید.
 
وی اظهار داشت: اگر فردی در اثر گرما دچار تهوع، گیجی، غش و ضعف، پوست داغ و قرمز یا سرد و مرطوب، تب، افزایش ضربان قلب و تنگی نفس شد، او را هر چه سریع‌تر به بیمارستان یا درمانگاه برسانید زیرا گرما‏زدگی شدید می‌تواند فرد را بکشد.مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای نیشابور خاطرنشان کرد: اگر برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب و یا در یک محیط گرم هستید، قبل، بعد و طی ورزش، آب زیادی بنوشید؛ موقعی از روز را که هوا خیلی گرم است(مثل سر ظهر و بعد از ظهر) در منزل یا یک جای خنک استراحت کنید و بیرون نیایید.
 
گرمازدگی موجب بی‌قراری، ناآرامی و تشنگی کودکان می‌شود
 
فوق تخصص گوارش کودکان گفت: گرمازدگی در نوزادان می‌تواند به‌صورت بی‌قراری، ناآرامی، احساس تشنگی و بالارفتن درجه حرارت بدن بروز پیدا کند. مهری نجفی به فارس گفت: بهتر است والدین کودکان را در گرمای تابستان به خارج از منزل نبرند و اگر مجبور شدند که با کودک در بیرون منزل تردد کنند، کودک کلاه و پوشش مناسب داشته باشد تا آفتاب به‌طور مستقیم با سطح پوست او تماس نداشته باشد. نجفی استفاده از کرم‌های ضدآفتاب برای جلوگیری از سوختگی پوست کودک را ضروری دانست و گفت: بهتر است والدین آب آشامیدنی همراه خود داشته باشند تا بتوانند نیاز مکرر کودک به نوشیدن آب را مرتفع سازند. استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: سردرد، استفراغ و احساس گرمای شدید نیز از علائم گرمازدگی در کودکان است. اگر کودک دچار گرمازدگی شد اما استفراغ شدیدی نداشت و بدنش تحمل مایعات را داشت می‌توان کودک را زیر دوش آب ولرم قرار داد. در مورد بچه‌های بزرگ‌تر نیز دوش آب سرد کارساز است.
 
همشهري

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد