یادداشت/کیوان سامیان

رخداد پدیده آب و هوایی " ال نینو" و تغییر در شیوع رایج بیماری های واگیر در دنیا در سال جاری

سرویس: اجتماعیکد خبر: 301221|13:29 - 1402/06/07
نسخه چاپی
رخداد پدیده آب و هوایی " ال نینو" و تغییر در شیوع رایج بیماری های واگیر در دنیا در سال جاری
ال نینو پتانسیل افزایش ناامنی غذایی و سوء تغذیه را در زمانی دارد که تجارت مواد غذایی به دلیل جنگ در اوکراین مختل شده است ..

به گزارش هزارماسوله ، ال‌نینو یا ال‌نینیو (به اسپانیایی: El Niño) یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّارهٔ زمین می‌شودو آن را بزرگ ترین نوسان آب و هوایی کره زمین برشمرده اند از جمله پیامدهای ناهنجاری‌ آن می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

 

ال نینو با تغییر درمیزان بارندگی و رطوبت ودمای محیط و در نتیجه تغییر در زندگی حشرات، جوندگان،پرندگان و خفاش ها ، جابه جایی های جمعیتی و افزایش حاشیه نشینی و فقر و کاهش تولید مواد غذایی و افزایش سوءتغذیه  که همگی می توانند نقش بسزایی در تغییر شیوع بیماری های واگیر داشته باشند می شود.

 

به عنوان نمونه انتظار می رود متعاقب رخداد پدیده آب و هوایی "ال نینو " در سال جاری بیماری های واگیر زیر تغییر افزایشی در موارد ابتلا را در کشورها تجربه کنند:

 

وبا ؛مالاریا ویروس رودخانه " راس" Ross River ؛تب دنگی

 

از این رو به مدیران سلامت در سطح کلان وسیاست گزارس سلامت توصیه می شود با علم به این تغییرات احتمالی تمهیداتی کنترلی و پیش بینانه جهت پیشگیری یا کاهش عوارض را مدنظر قرار دهند به عنوان نمونه با خشکسالی و سیل در برخی مناطق تولید مواد غذایی کاهش خواهد یافت که متعاقب آن بر شدت سوء تغذیه و گرسنگی افزوده خواهدشد.

 

بنابراین، ال نینو پتانسیل افزایش ناامنی غذایی و سوء تغذیه را در زمانی دارد که تجارت مواد غذایی به دلیل جنگ در اوکراین مختل شده است و پس از پاندمی کووید-19 فقر در بسیاری از کشورها افزایش یافته است

 

 

کیوان سامیان  واحد پیشگیری  ومبارزه با بیماریها

✍️روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان پاوه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد