واحد پیشگیری ومبارزه با بیماریهای واگیر پاوه:

۶۵ نفر در سال جاری در شهرستان پاوه دچار حیوان گزیدگی شدند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 301268|18:02 - 1402/07/08
نسخه چاپی
۶۵ نفر در سال جاری در شهرستان پاوه دچار حیوان گزیدگی شدند
واحد پیشگیری ومبارزه با بیماریهای واگیر مرکز بهداشت پاوه گفت: در سال جاری۶۵ نفر در سطح شهرستان دچار حیوان گزیدگی شدند.

به گزارش هزارماسوله ، واحد پیشگیری ومبارزه با بیماریهای واگیر مرکز بهداشت پاوه به خبرنگار ما گفت: هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی که معمولاً به واسطه گزش حیوان هار(جوندگان ؛خفاش ها؛حیوانات وحشی واهلی مانند سگ ؛گربه؛ قاطر؛ گاو؛ الاغ؛ گوسفند ؛بز و...) به انسان منتقل می‌شود و در صورت عدم تزریق واکسن وسرم و بروز علائم بیماری در انسان کشنده است، حتی موارد که دچارخراشیدگی میشوند نیازمند تزریق واکسن می باشد.

 

کیوان سامیان افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سالیانه ۵۹۰۰۰ نفر بر اثر بیماری هاری ازبین رفتند. بیش از ۳۲۰۰۰۰مورد حیوان گزیدگی و ۱۴ مورد مرگ انسان ناشی از ابتلا به بیماری هاری در سال۱۴۰۱ و ۱۳ مرگ از ابتدای سال جاری تا کنون در کشور گزارش شده است.

 

وی گفت: در سال جاری۶۵ نفر در سطح شهرستان دچار حیوان گزیدگی شدند که اقدامات درمانی و تزریق واکسن و سرم هاری بصورت رایگان توسط واحد هاری انجام گرفته است.

 

وی ادامه داد: برنامه استراتژی برای ازبین بردن مرگ ومیر ناشی از هاری تا سال۲۰۳۰ یک هدف جهانی است.

 

وی با اشاره به مهمترین اقدامات مقابله با آن گفت: شست‌وشوی فوری و کامل زخم با آب و صابون، مراجعه فوری به مرکز درمانی هاری واقع در بیمارستان که بصورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات به موارد حیوان گزیدگی که شامل شستشو محل زخم  تزریق واکسن و سرم ضد هاری بصورت رایگان می باشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد