یادداشت/محمد محمدی پور فعال فرهنگی نوسود

اهانت به هویت قومی هموطنانمان را دستمایه ی تسویه حسابهای شخصی و احیانا" گروهی نکنیم

سرویس: اجتماعیکد خبر: 301398|12:04 - 1402/09/20
نسخه چاپی
اهانت به هویت قومی هموطنانمان را دستمایه ی تسویه حسابهای شخصی و احیانا" گروهی نکنیم
اخیرا" وجیزه ای با هدف نقد ( اما در باطن ) تخریب عملکرد دکتر صحرایی استاندار بومی کرمانشاه نگاشته شد که در آن به لباس و هویت مردم اورامانات با کاربرد تحقیرآمیز اما کاملا هدفمند کلید واژه " شوال جافی " توهین شد..

به گزارش هزارماسوله ، َجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ( حجرات آیه ۱۳ )

 

خداوند متعال در آیه مبارکه فوق به ما یادآور می شوند که: آفرینش آدمی در قالب ملتها و قبیله های مختلف را که قطعا هرکدام آراسته به زبان و لباس و فرهنگ متفاوتی میشوند را نماد قدرت لایزال الهی بدانیم و در راه حفظ آنها باید اهتمام بورزیم.

هویت از عناصر متعددی تشکیل شده که در ساختار آن نقش مهمی دارند و یکی از مهمترین این مولفه های مرتبط با هویت ، پوشاک افراد جامعه است. میان هویت قومی _ ملی و پوشاک در وجوه مختلف رابطه معنادار و تنگاتنگی وجود دارد.

دکتر علی اصغر شریعت زاده پژوهشگر حوزه هویت می گوید: " پوشاک مهمترین و مشخص ترین مظهر قومی و سریع الانتقال ترین و بارزترین نشانه فرهنگی است. لباس ما بیش از هر امر دیگری مستقیما نشان دهنده فهم و درک ما از معنا و سرشت خلقت است..."

 

از مقدمه بگذریم ...

اخیرا" وجیزه ای با هدف نقد ( اما در باطن ) تخریب عملکرد دکتر صحرایی استاندار بومی کرمانشاه نگاشته شد که در آن به لباس و هویت مردم اورامانات با کاربرد تحقیرآمیز اما کاملا هدفمند کلید واژه " شوال جافی " توهین شد و اینگونه اظهار نمودند که تنها دستاورد حضور آقای صحرائی در استانداری کرمانشاه پوشیدن شوال جافی آنهم در سفرشان به پاوه بود.

 

باید خدمت نگارنده آن عریضه عرضه بدارم که لباس کردی لباس غیرت و مردانگی و وفای به تمامیت ارضی ایران در طول تاریخ بوده و خواهد ماند و اگر نبود،مقام معظم رهبری در طول سالهای دفاع مقدس در حلقه پیشمرگان مسلمان کرد در روستای دزلی و چندین جبهه دیگر آن عکسهای ماندگار را ثبت و ضبط نمی فرمودند( برای مشاهده عکسها به آرشیو پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری مراجعه فرمائید) و چه زیبا فرمودند: جوانان دلاور پیشمرگان مسلمان کرد در شمار اول و در صف مقدم دلاوران این کشور قرار دارند.

 

و اما ذکر نتیجه:

دکتر صحرایی در مدت کمتر از یکسال کارهای بزرگی انجام داده اند و ایشان را همین بس که با پیگیریهای مداوم از مرکز کشور و سفرهای مکرر به بطن و  پیرامون استان خدمت را از شعار به عمل و مردمی بودن را از حاشیه به متن آوردند و آثار آن در چهار گوشه استان ( از هانی گرمله و شوشمی تا شیخ صالح و ازگله و ... ) کاملا مشهود و ملموس است.

لطفا در قضاوتهایمان به عمل به ادامه آیه فوق متقی باشیم که عزیزترین بندگان در نزد خداوند متعال  باتقواترین آنان است. 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد