امام جمعه نودشه:

داشتن سواد رسانه ای در برابر هجمه های امروز، از ضروریات است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 301408|22:15 - 1402/09/21
نسخه چاپی
داشتن سواد رسانه ای در برابر هجمه های امروز، از ضروریات است
امام جمعه نودشه با اشاره به لزوم سواد رسانه ای گفت: سواد رسانه ای در یک تعریف کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که بر اساس آن میتوان انواع رسانه ها و تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگرتفکیک و شناسایی کرد .

به گزارش هزارماسوله ، امام جمعه شهر نودشه در نشستی که با همت آموزش و پرورش نوسود، در خصوص  گفتمان دینی و همچنین منافع و آسیب‌های فضای مجازی، و راهکارهای مقابله با آن برای خانواده های دانش آموزان مقاطع تحصیلی در شهر نوسود برگزار شد، در سخنانی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم اظهار داشت: تکنولوژی ارتباطی از همان آغاز ، موجب تغییرات بسیاری در زندگی اجتماعی انسانها شده است. در جوامع اولیه که انسانها در گروه های کوچک در کنار هم زندگی میکردند. جز زبان و بیان شفاهی وسیله و روش دیگری برای ارتباط موجود نبود، اما به تدریج که محیط زندگی وسعت یافت و فاصله ها بیشتر شد. راه های ارتباطی نیز متحول گردید. با فرا رسیدن عصر فناوریهای نوین ارتباطی و کسترش فراگیران که به دنبال خود مفاهیم جدیدی چون واقعیت مجازی و فضای سایبری را به همراه آورد.

 

ماموستا ملا احمد مبارکشاهی افزود:این فضای سایبری تغییر و تحوالت زیادی را در زندگی بشر ایجاد کرد و ما را با جهان جدیدی مواجه ساخت ورود به این نوع جامعه جدید، همچون مرحله گذار از جامعه کشاورزی به جامعه صنعتی ، تمام جنبه های حیات  بشر را تحت تاثیر قرار داده است و تحوالتی عمیق را در ساختار جوامع و روابط میان افراد به وجود آورده است. در فضای مجازی مردم بسیاری در سنین مختلف و از گروههای اجتماعی متفاوت کنار هم آمده اند و از فاصله‌های بسیار دور در دنیای واقعی ، از این طریق با ارتباط برقرار می کنند.

 

وی گفت: فناوری اطلاعات  یکی از پدیدههای جدید است که همه جای دنیا را با ارتباطات تار عنکبوتی و تودر تو ودر هم بافته به هم وصل کرده و آن چنان گسترده شده که بخشی از زندگی انسانها شده است تا آنجا که در برخی موارد انجام امور روزمره بدون آن دشوار خواهد بود؛ در عین حال این فضا به مثابه دیگر ابزار موارد استفاده خوب یا بد دارد و میتوان از آن در جهت مثبت یا منفی استفاده نمود بنابراین شناخت درست این فضا و نوع استفاده از آن میتواند اهداف مثبت و سازنده را سریع تر و در سطح گسترده‌تری تحقق بخشد .

 

وی ادامه داد: نگاه تک بعدی به هر وسیلهای چه مثبت باشد و چه منفی، میتواند آدم را از حقیقت آن دور کند. زمانی که تکنولوژی نوین ارتباطی ، توسط بشر عصر ما تولید و مورد استفاده قرار گرفت بسیاری بر این باور بودند که سهولت در برقراری ارتباطات می تواند بزرگترین خدمت دستاوردهای نوین به بشر باشد . فضای مجازی به عنوان یک پدیده جهان شمول ، امکان و فرصتی برابر را برای کاربران فراهم میکند که بتوانند اطلاعات  و خدمات مورد نیاز را در هر زمان ، هر کجا و به هر میزان که بخواهند دریافت کنند . به علاوه استفاده از این رسانه قدرتمند ، ابزار ضروری برای پژوهشها و بررسیهای علمی در آمده است و همچنین باعث افزایش مهارت های فردی و اجتماعی و آموزشی  برای افراد انسانی شده است .

 

وی خاطر نشان کرد: اما در عین حال میتواند عاملی تهدید کننده نیز باشد . وابستگی روز افزون مخاطبان به  شبکه‌های  اجتماعی و صرف کردن زمانهای طولانی برای انتشار پست ، باز نشر پست های سایرین ، لایک کردن و امتحان سایر قابلیت هایی که این شبکه ها در اختیار آن ها قرار میدهند. نوعی از اعتیاد است.

 

ماموستا مبارکشاهی با اشاره به ویژگیهای فضای مجازی گفت: فضای ارتباطات شبکه ای هم زمان امکان تبدیل پراکندگی و دوری به نظام مند شدن و نزدیکی را فراهم ساخته است بنابراین اغلب مردم برای ارتباط خانوادگی و قوم و خویشی از فضای  مجازی استفاده میکنند. از طرفی شبکه های مجازی میتوانند تبدیل به فضای تخصص حرفهای شوندکه تأمین کننده ارتباطات همزمان میان ذینفعان آن حوزه را تشکیل میدهد. 

 

وی افزود: از ویژگیهای منحصر به فردی که فضای مجازی را از دیگر رسانه ها  ممتاز میسازد جهانی بودن آن است هر فردی در هر نقطه از جهان میتواند از طریق آن به آسانی به جدیدترین اطالعات دست یابد مرزهای جغرافیایی تا کنون نتوانسته از گسترش روز افزون فضای مجازی جلوگیری کند؛ لذا هر نوع فیلتر و مرزبندی در برابر آن دشوار به نظر میرسد .

 

وی دستیابی آسان به آخرین اطلاعات، و جذابیت و تنوع از دیگر ویژگیهای این فضای مجازی عنوان کرد.

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم سواد رسانه ای گفت: سواد رسانه ای در یک تعریف کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که بر اساس آن میتوان انواع رسانه ها و تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگرتفکیک و شناسایی کرد . با وجود فضای مجازی و به ویژه اینترنت دسترسی بسیاری از افراد به امکانات یکسان فراهم میگردد برای مثال در گذشته فقط افراد خاصی میتوانستند در داخل شهرهای بزرگ به روزنامه ها ، و در  نهایت اخبار روز دسترسی پیدا کنند؛ اما در حال حاضر با وجود فضای مجازی و فناوریهای گوناگون اطلاعاتی‌ و ارتباطاتی تمام افراد حتی در شهرستانهای دور از مرکز نیز میتوانند به شکلی عادلانه و برابر از اخبار روز مطلع شد.

 

وی در پایان با اشاره به راهکارهای رفع آسیب های فضای مجازی گفتک با توجه به اینکه بیشتر استفاده کنندگان از فضای مجازی هستند باید برای کاهش پیامد های آن ضروری است، آموزش  مهارت‌های چون حل مسئله، تصمیم‌گیری، ارتباطات فردی، واجتماعی، تفکر و خلاقیت، نه گفتن، ابراز وجود،، تقویت معنویات موضوعات دینی، مراقبت صيانت از جنسیت، خویشتن داری، استفاده مناسب از زمان وغنی سازی اوقات فراغت، خودشناسی، فرا گیرند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد