یادداشت/سید علاالدین حیدری

" وحدت در آینه انقلاب اسلامی "

سرویس: سیاسیکد خبر: 301512|15:38 - 1402/11/21
نسخه چاپی
" وحدت در آینه انقلاب اسلامی "
فارغ از بررسی ابعاد مختلف انقلاب اسلامی و رهبری هوشمندانه حضرت امام ، بعنوان یک فعال اجتماعی اهل سنت ایرانی ، بُعد وحدتی و همگرایی اسلامی انقلاب و نگاه ویژه حضرت امام به مقوله وحدت ، قابل توجه و مهم است .

به گزارش هزارماسوله ، انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) را می توان تاثیرگذارترین ، عمیق ترین و فراگیرترین جریان سیاسی ، مذهبی و اجتماعی موثر بر جهان اسلام در قرن بیستم دانست .

جهانی سراسر چالش ، اختلاف و رکود که آبستن جریانی بنام بیداری اسلامی شد .

شاید بتوان گفت که اولین فرزند و زایش موفق جریان بیداری اسلامی در جهان تشیع و تسنن حرکت انقلابی به رهبری موفق امام خمینی (ره) بود . حرکتی که طی ۱۵ سال مبارزه فکری و انقلابی توانست بنیاد حکومتی را بر کَنَد که از حمایت های بین المللی زیادی برخوردار بود .

فارغ از بررسی ابعاد مختلف انقلاب اسلامی و رهبری هوشمندانه حضرت امام ، بعنوان یک فعال اجتماعی اهل سنت ایرانی ، بُعد وحدتی و همگرایی اسلامی انقلاب  و نگاه ویژه  حضرت امام به مقوله وحدت ، قابل توجه و مهم است .

امام خمینی (ره) بعنوان رهبری سیاسی و مرجعی فقهی و مذهبی در جهان تشیع همواره بر اهمیت و جایگاه مهم وحدت در میان امت اسلامی تاکید ، توصیه و نظر فقهی داشته اند .

تازه ترین سند منتشرشده از اسناد ساواک حاکی از این مسئله می باشد که حضرت امام از سال های آغازین مبارزه در مسیر وحدت اسلامی و تاکید بر همدلی مسلمانان کوشیده اند . سند منتشر شده گویای این واقعیت است که امام خمینی در سالهای ۴۲ و ۴۳ به روحانیون اهل تشیع توصیه اکید فرموده اند که از تفرقه و توهین به اهل سنت بپرهیزند . این سند تایید کننده رویکرد وحدتی حضرت امام از سالها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و ادعاهای تفرقه افکنان را باطل می کند .

اسناد مختلفِ بدست آمده از قبل از پیروزی انقلاب ، حاوی نگاه و نظر وحدتی و برادری حضرت امام در میان امت اسلامی می باشد  .

با پیروزی انقلاب اسلامی و در آغازین روزهای این پیروزی امام بارها بر وحدت میان شیعه و سنی و دوری از هرگونه اختلاف تاکید داشته اند. امام در بیاناتی مختلف و در طول همه آن سالها ، بر این برادری و نقش وحدت در قوام و دوام امت اسلامی تاکید داشته و بر آن صحّه گذاشته اند .

روز قدس یادگار ارزشمند حضرت امام در تحکیم وحدت اسلامی و یکدلی جهان اسلام است .

حمایتهای بی دریغ حضرت امام  از مسلمانان سنی مذهب در سرتاسر جهان اسلام، گواهی صادق بر تفکر وحدت مدار امام خمینی (ره) می باشد که باید آنرا هم پاسداشت و هم بر ادامه راهش همت گماشت.

ما اهل سنت ایران مفتخریم که بعد از رحلت حضرت امام خمینی (ره) رهبری نظام در دست شخصیتی فرهیخته ، فقیهی وحدت مدار و عالمی عامل یعنی حضرت آیت الله خامنه ای ( مدظله العالی ) می باشد که ادامه دهنده راه امام ، مومن ، معتقد و مصمم بر وحدت جهان اسلام می باشند.

فتاوای تاریخی رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن توهین به مقدسات اهل سنت غنابخش ، شتاب دهنده ، گستراننده چتر وحدت و همچنین خنثی کننده  توطئه تفرقه افکنان بوده که برای جهان اسلام یک نقطه عطف تاریخی به حساب می آید .

با واکاوی مقوله وحدت در آینه انقلاب اسلامی و نظرات و رفتار بزرگان نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول این ۴۵ سال در می یابیم که وحدت یک استراتژی لا یتغیر از اول تا به آخر در آرمانهای انقلاب اسلامی و اصول نظام و ستون خیمه آن یعنی امام و رهبری می باشد.

بدون شک دشمنان تیر خصمِ خود را بسوی قلب وحدت نشانه رفته و این هوشیاری ماست که می تواند آنرا به خطا بفرستد و مانع به هدف خوردن آن بشود .  

 

✍️ سید علاءالدین حیدری

فعال مدنی اهل سنت

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد