معرفی جاذبه‌های گردشگری شهری با ۳ هزار سابقه؛

طبیعت پاوه مسافران نوروزی را به تماشا فرامی‌خواند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 301597|17:00 - 1402/12/27
نسخه چاپی
طبیعت پاوه مسافران نوروزی را به تماشا فرامی‌خواند
شهر پاوه یکی از مناطق دیدنی با طبیعتی بکر است که دیدن آن در فصل بهار به همه گردشگران توصیه می‌شود.

به گزارش هزارماسوله ، شهر زیبا و پلکانی پاوه در دامنه کوه شاهو، از ارتفاعات استان کرمانشاه، قرار دارد، این شهر که قدمتی ۳ هزارساله دارد، به خاطر موقعیت جغرافیایی، شرایط آب‌وهوایی و به‌واسطه طبیعت سرسبز و کوهستانی‌اش هرساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب می‌کند. 

چشمه‌ها و آبشارهای متعددی که در این شهر وجود دارد، هرکدام زیبایی و ویژگی‌های خاص خودشان را داشته و منظره‌هایی تماشایی را به وجود آورده‌اند، نوع ساخت روستاهای آن شبیه به سبک معروف ماسوله است و پشت‌بام خانه‌های آن در ارتفاع پایین‌تر کوه قرار دارند، حیاط خانه‌ها اما بالاتر است که به شهر هزارماسوله معروف است، سفر به شهر قدیمی و زیبای پاوه برای علاقه‌مندان به طبیعت سفری پر از شگفتی‌های طبیعی خواهد بود. 

پاوه دارای آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی است و با وجود چشمه‌ها، آبشارها و مراتع سرسبز و جنگل‌ها، شهری زیبا و منحصربه‌فرد محسوب می‌شود، روستاهایی که در پاوه بر روی دامنه‌های کوه‌ها قرار گرفته‌اند از لحاظ سبک ساخت به روستاهای ماسوله شباهت دارند، به شکلی که پشت‌بام خانه‌های پایین‌تر حیاط خانه‌های بالاتر محسوب می‌شود، این سبک خاص معماری شهرستان پاوه، امروزه به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است. 

 

پاوه مهیای میزبانی مسافران نوروزی 

هادی شریفی؛ در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ در این باره با اشاره به آمادگی شهرستان پاوه برای میزبانی از مهمانان نوروزی، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های زیادی که در بحث اکوتوریسم در منطقه اورامانات وجود دارد، گردشگری روستایی هم در آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان پاوه با اشاره به ثبت جهانی اورامانات، گفت: تعدادی از روستاهای پاوه هرساله به‌ویژه در ایام نوروز پذیرای گردشگران زیادی هستند که امسال هم با توجه به ثبت جهانی منطقه پیش‌بینی رشد بالایی را برای ورود گردشگران به آن‌ها داریم. 

وی ادامه داد: تین، زردویی، ساتیاری، دودان، داریان، نجار، خانقاه، شمشیر، گلال، دشه، هجیج، دره بیان، نسمه، میوان، نروی و شرکان ۱۶ روستای پاوه هستند که با معماری منحصربفرد، طبیعت بکر و حیرت‌آور و زیبایی‌های خود در ایام نوروز گردشگران را به سمت خود می‌کشانند و سفری خاطره‌انگیز و رویایی را برایشان رقم می‌زنند. 

شریفی تصریح کرد: در میان این روستاها، هجیج شهرت زیادی کسب کرده و با وجود جاذبه‌هایی همچون رودخانه سیروان، چشمه پر آب بِل، سد داریان، قایقرانی در سد، امامزاده عبیدالله معروف به کوسه هجیج، حوض پیر، چله خانه و… میزبان گردشگران بی‌شماری است. 

شریفی از مناطق گردشگری سفیداب، هانی‌کوان و دالانی، جنگل‌های بوزین و مرخیل و…به عنوان دیگر جاذبه‌های گردشگری پاوه یاد کرد و افزود: همچنین غار دستکند خالو حسین از جاذبه‌های توریستی زیبای منطقه میگوره پاوه است که طی سال‌های گذشته نیز این اثر به تدریج مطرح شده و تعداد گردشگران قابل توجهی هم از آن بازدید کرده‌اند. 

وی تصریح کرد: غار دست‌ساز حسین کوهکن در منطقه توریستی میگوره شهر بانه‌وره شهرستان پاوه قرار دارد که مردی معلول به نام حسین کوهکن ملقب به فرهاد ثانی سال ۱۳۵۷ شروع به کندن کوه کرد و ۲۰ سال از عمرش صرف ساخت این غار شد. 

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پاوه یادآور شد: در کنار جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی، وجود تعدادی قرآن تاریخی در مساجد روستاهای دودان، دشه، میرعمر، دخان و زردویی باعث شده تا گردشگری مذهبی نیز در این شهرستان مورد توجه قرار گیرد. 

شریفی در خصوص زیرساخت‌های اقامتی این شهرستان، گفت: در سطح پاوه یک هتل، سه مهمان‌پذیر، سه مجتمع گردشگری، حدود ۲۰ اقامتگاه بوم‌گردی و ۲۵۰ خانه مسافر فعالیت می‌کنند که همگی آن‌ها میزبان گردشگران نوروزی خواهند بود. 

 

حافظان اصلی میراث فرهنگی مردمان اورامانات هستند 

عزیز مصطفایی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ گفت: منظر فرهنگی هورامان در سال ۱۳۹۸ در پهنه جغرافیایی استان‌های کرمانشاه و کردستان در فهرست میراث ملی کشور ثبت و این اثر ارزشمند در ۵ مرداد ۱۴۰۰ در چهل و چهارمین اجلاس جهانی یونسکو به عنوان بیست و ششمین اثر جمهوری اسلامی ایران بر اساس معیار III (گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگ، تمدن زنده یا از میان‌رفته) و معیار V (نمونه برجسته‌ای از تعامل بین انسان و محیط زیست یا نماینده یک فرهنگ) در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. 

مردم‌شناسی و کارشناس میراث جهانی هورامان افزود: بیشترین گستره منظر فرهنگی هورامان در استان کرمانشاه قرار دارد که شامل چهار شهرستان پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی است که شهرستان روانسر به عنوان دروازه اورامانات و شهرستان پاوه به عنوان مرکز اورامانات معروف هستند. 

وی گفت: در این منظر فرهنگی ارزشمند حافظان اصلی میراث فرهنگی مردمان اورامانات هستند و نکته حایز اهمیت که باعث توجه جهانی به این فرهنگ شد، زنده بودن آن است و اقدامات خودجوشی که برای حفط فرهنگ در این پهنه ارزشمند اتفاق می‌افتد. 

مصطفایی ادامه داد: با ثبت جهانی اورامانات، در دو سال اخیر بیش از پیش شاهد حضور چشمگیر مسافران و گردشگران به منطقه بوده‌ایم و این خود نوید رونق و توسعه شهرستان را در حوزه صنعت گردشگری به‌دنبال دارد. 

وی گفت: دو روایت درباره وجه تسمیه پاوه وجود دارد؛ یکی از نام سردار ساسانی به نام پاو می‌آید و دیگری از زبان مردمان این دیار که البته واژه پاوه به معنی استادگی و مقاومت، یعنی سرپای خود ایستادن است. 

مصطفایی افزود: فرهنگ غنی، آوازهای سنتی، نواهای عرفانی، لباس‌ها، زبان، و جاذبه‌های طبیعی این منطقه، موجب شد که این دیار اهورایی در سال ۱۴۰۰ تحت عنوان منظر فرهنگی هورامان/اورامانات در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه بازدید از شهر پاوه، سفری خاص و فراموش نشدنی به دنیای فرهنگ و تاریخ خواهد بود، تصریح کرد: جاذبه‌های گردشگری این شهر شامل چشم‌اندازهای سحرآمیز و بافت معماری پلکانی، قرآن‌های دست‌نویس تاریخی، مساجد تاریخی سراب هولی، تفرجگاه ویمیر و سردره و میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی است. 

 

معرفی بخشی از جاذبه‌های گردشگری پاوه

کریم عبدی نیز به عنوان یکی از لیدرهای جاذبه‌های گردشگری در شهرستان پاوه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ گفت: شهر زیبای پاوه با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری که دارد به دلیل طبیعت بی‌نظیر، کوه‌های سرسبز و ساختار پلکانی خانه‌هایش به شهری منحصربه فرد با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیر تبدیل شده است. 

وی افزود: آبشار شولخه منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل، آبشار دریبر از مناطق گردشگری پاوه، آبشار دشه مسجد جامع پاوه، آبشار شیلماو روستای ساتیاری، بازارچه مرزی پاوه تنها بخشی از مناطق دیدنی و گردشگری در شهرستان پاوه محسوب می‌شوند. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ شهرستان پاوه با طبیعتی بی‌نظیر همواره آماده پذیرایی از مسافران است که البته در ایام نوروز خاص‌ترین نقطه گردشگری و پیشنهاد ویژه مردم کرمانشاه به مهمانان نوروزی محسوب می‌شود.