محرومیت در بیمارستان‌های مناطق اورامانات بیداد می‌کند؛

دستگاه ام‌آر‌آی وعده سر خرمن مسئولان به اورامی‌ها

سرویس: اجتماعیکد خبر: 301682|13:32 - 1403/02/06
نسخه چاپی
دستگاه ام‌آر‌آی وعده سر خرمن مسئولان به اورامی‌ها
مردم مناطق اورامانات در استان کرمانشاه از ارائه خدمات ام‌آر‌آی محروم هستند و همین سبب ایجاد مشکلاتی برای بیماران این شهرستان‌ها شده است.

به گزارش هزارماسوله ، به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ نبود دستگاه «ام‌‌آر‌آی»در مناطق اورامانات کرمانشاه که شامل چهار شهرستان می‌شود یکی از چالش‌های حوزه درمان برای مردم است که پس از سال‌ها هنوز حل نشده و بر رنج بیماری بیماران افزوده است.

 مردم مناطق اورامانات برای انجام «ام‌‌آر‌آی» مجبورند به مرکز شهر کرمانشاه مراجعه کنند و این مسئله موجب تحمیل هزینه‌های زیادی به بیماران شده همچنین در تردد به این مسیر پر فراز و نشیب جان‌ بیمار به خطر می‌افتد چرا که محورهای پر و پیچ اورامانات جزو یکی از پرمخاطره‌ترین راه‌های مواصلاتی استان هستند.

نارضایتی مردم اورامانات از نبود یک دستگاه ام‌آر‌آی 

ر. محمدی یکی از شهروندان جوانرودی در تماس با این پایگاه خبری اظهار داشت: محض رضای خدا از مسئولان پیگیری کنید که برای رفع مشکل دستگاه ام‌آرآی بیمارستان حضرت رسول(ص) کاری کنند.

وی گفت: ما برای ام‌آرآی به بیمارستان امام حسین(ع) کرمانشاه مراجعه می‌کنیم که این مسیر طولانی و خسته‌کننده، معطلی و نوبت‌گیری عاجزانه را به همراه دارد.

این شهروند جوانرودی با بیان اینکه حتی برخی از مراجعه‌کنندگان بعد از چند روز مراجعه موفق به دریافت نوبت می‌شوند، افزود: واقعا جای بس تأسف است در این چهار شهرستان منطقه اورامانات، یک دستگاه ام‌آر‌آی وجود ندارد.

ی. سعادتی یکی دیگر از شهروندان جوانرودی در گفتگو با خبرنگار «مرصادنیوز»؛ اظهار داشت: این کمبود دستگاه در مراکز درمانی اورامانات حقیقتاً بیماران را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.

وی گفت: از آنجایی که بیمارستان شهرستان‌ها برای مراجعه بیماران تصادفی و کمر و استخوان‌شکسته، مجبور می‌شوند به مرکز شهر ارجاع دهند این خود بار ترافیکی و تصادف‌های متعددی را ایجاد می‌کند.

این شهروند جوانرودی افزود: متاسفانه برخی اعضای خانواده هم به علت تصادف و ضرب‌دیدگی در ناحیه جمجمه سر و استخوان مجبور می‌شوند هر ماه یک‌بار این کار را انجام دهند که می‌طلبد این امر توسط مسئولان مورد توجه قرار گیرد و برای رفاه مردم این خطه چاره‌ای بیندیشند.

خبرنگار این پایگاه خبری موضوع را از مسئولان بیمارستان حضرت رسول(ص) جوانرود هم پیگیری کرد.

بیمارستان حضرت رسول(ص) امتیاز لازم برای دریافت ام‌آرآی ندارد

عبدالله حسینی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: بیمارستان حضرت رسول(ص) جوانرود سال ۸۰ شروع به‌کار کرد که طی این مدت بیمارستان به دستگاه‌هایی هم‌چون سی‌تی‌اسکن، رادیوگرافی پرتابل و رادیوگرافی دیجیتال مجهز شده است. 

مدیر بیمارستان حضرت رسول(ص) جوانرود افزود: با وجود چنین دستگاه‌هایی اما این بیمارستان هنوز فاقد دستگاه ام‌آر‌آی است و بیماران به مرکز شهر کرمانشاه مراجعه می‌کنند.

وی گفت: به‌ غیر از شهر کرمانشاه از میان ۱۴ شهرستان، تنها شهرستانی که این دستگاه را دارد اسلام‌آبادغرب است که با مصوبات هیأت‌رئیسه و پیگیری‌های نمایندگان آن حوزه و مسئولان امر، موفق به دریافت آن شده است.

حسینی تصریح کرد: داشتن دستگاه ام‌آر‌آی برای سال‌های متمادی از مطالبه‌های به‌حق مردم شهرستان جوانرود بوده است.

وی ادامه داد: واقعیت امر این است که دانشگاه علوم پزشکی استان، اولویت مراکز بهداشتی و بیمارستان‌های استان را برای داشتن این دستگاه تعیین می‌کند. 

حسینی خاطرنشان کرد: در مورد بیمارستان جوانرود تشخیص مسئولان استان بر این بوده که این مرکز در اولویت دریافت این دستگاه قرار ندارد.

وی گفت: مسئولان بیمارستان شرایط بیمارستان را برای دانشگاه علوم پزشکی توضیح دادند و آنها نیز با بررسی شرایط، حداقل‌هایی را برای بیمارستان تعیین و هزینه‌ها را برآورد کردند.

وی ادامه داد: آخرین باری که این موضوع در جلسات دانشگاه به طور جدی پیگیری شد در اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود در آن جلسه مطالبه کادر بهداشت و درمان و نیز مردم شهرستان در خصوص اختصاص دستگاه ام‌آر‌آی به این شهرستان بررسی و گزینه‌هایی مطرح شد.

مدیر بیمارستان حضرت رسول(ص) بیان کرد: پس از آن این موضوع به معاونت غذا و دارو ارجاع داده شد، برای این موضوع فاکتورهایی هم‌چون جمعیت، ساختار، تعداد مراجعان، فضا، مسائل پشتیبانی و متخصصان رادیوگرافی در جداول به‌خصوصی بررسی و امتیازبندی شدند.

وی با بیان اینکه برای داشتن دستگاه ام‌آرآی امتیازی برابر یک هزار و ۲۰۰ نیاز است، اذعان داشت: کارشناسان معاونت غذا و دارو با بررسی موارد مختلف در جدول در نهایت به بیمارستان شهرستان جوانرود امتیاز ۷۰۰ را اختصاص دادند که با این حساب، بیمارستان شهرستان امتیاز لازم برای دریافت دستگاه ام‌آر‌آی را کسب نکرد.

حسینی تصریح کرد: چون امتیاز بیمارستان جوانرود کمتر از یک هزار و ۲۰۰ شد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با این امتیاز نمی‌توانست برای بیمارستان دستگاه تهیه کند.

وی افزود: بنابراین تصمیماتی مبنی بر اینکه  بخش خصوصی و خیران برای تهیه دستگاه ام‌آرآی، پای کار بیایند، اتخاذ شد. 

حسینی گفت: در ابتدا شخص خیری برای تهیه دستگاه اعلام آمادگی کرد، بیمارستان با تهیه پیش‌فاکتور از شرکت تولیدکننده و واردکننده دستگاه ام‌آر‌آی از این شخص خیر دعوت به‌عمل آورد و توضیحات لازم را به او ارائه داد.

وی گفت: وی در ابتدای امر بسیار مشتاق بود ولی بعدها از سرمایه‌گذاری و کمک به بیمارستان منصرف شد که با منتفی‌شدن بحث خیر تلاش بر این شد تا با یک شرکت خصوصی که به صورت درصدی برای تهیه ام‌آرآی با بیمارستان‌ها قرارداد می‌بندد، مذاکره شود.

حسینی گفت: هماهنگی‌های این کار دیگر بر عهده بیمارستان نبود و وظیفه معاونت غذا و دارو بود تا رایزنی‌های لازم را با این شرکت انجام دهد اما این شرکت خصوصی نیز به نسبت شرایط و انتظاراتی که داشت برای عقد قرارداد رغبتی نشان نداد. 

وی بیان کرد: با این تفاسیر موضوع تهیه دستگاه ام‌آر‌آی برای بیمارستان جوانرود فعلاً بلاتکلیف است و بیمارستان منتظر اقدامات بعدی معاونت غذا و دارو در این خصوص است.

گفتنی است؛ بیمارستان حضرت رسول(ص) جوانرود حدود دو ماهه که رئیس ندارد و ریاست قبلی این دانشگاه اسفندماه سال گذشته استعفا داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ سال ۹۳ بود که طرح تحول نظام سلامت رسما در کشور کلید خورد تا به بهبود سیستم سلامت در کشور بینجامد که هدف از این طرح حفاظت مالی از بیماران، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت، ارتقای کیفیت خدمات و نیز افزایش سرانه‌های درمان عنوان شد اما گویا این طرح حداقل در مناطق اورامانات موفق عمل نکرده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد