یادداشت/

به مناسبت روز جهانی میوه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 301878|12:37 - 1403/04/13
نسخه چاپی
به مناسبت روز جهانی میوه
در مورد ارتباط بین مصرف میوه و کاهش خطربروز برخی سرطان ها :

به گزارش هزارماسوله ،مرکبات مانند گریپ فروت و پرتقال ممکن است در پیشگیری از برخی سرطان ها نقش داشته باشند. یک مطالعه بزرگ در ژاپن نشان داد افرادی که 3 تا 4 روز در هفته مرکبات یا آب تازه مرکبات مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که 2 روز یا کمتر در هفته مرکبات مصرف می‌کنند کمتر درمعرض ابتلا به سرطانند مرکبات ممکن است درکاهش خطر بروز  سرطان روده بزرگ،سرطان ریه ، پانکراس، پروستات، پستان،نازوفارنکس، ملانوم نقش داشته باشند.

🔶سیب و سایر میوه های "سفید" با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط دانست. به نظر می رسد بیشترین تاثیردرمورد سرطان ریه باشد. اما سیب همچنین ممکن است به محافظت در برابر این سرطانها پستان، روده بزرگ، سایر سرطان های دستگاه گوارش کمک کند.

🔶مطالعه دیگری نشان داد که خوردن سبزیجات و میوه های سفید مانند سیب، گلابی، قارچ و پیاز ممکن است به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک کند. (سیب و گلابی به دلیل گوشتشان سفید در نظر گرفته می شوند.)

🔶فواید احتمالی سیب احتمالاً ناشی از دو ماده است: پلی ساکاریدها، نوعی کربوهیدرات ، و کورستین، رنگدانه گیاهی. هر دو ممکن است به مبارزه با سلول های سرطانی کمک کنند.

🔶میوه های سبز با توجه به همان مطالعه ای که در مورد میوه ها و سبزیجات سفید انجام شد، میوه های سبز ممکن است به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک کنند. میوه های سبز عبارتند: کیوی،خربزه ،انگور سبز

تحقیقات دیگر همچنین نشان می دهد که کیوی ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند. این تا حدی به دلیل آنتی اکسیدان های میوه است و تا حدودی به این دلیل که کیوی نقش مهمی برسلامت روده  می تواند داشته باشد.

🔶میوه خشک شده مانند آلو و کشمش می توانند یک انتخاب سالم باشند. تحقیقات نشان می دهد که خوردن منظم میوه های خشک ممکن است به پیشگیری از برخی سرطان ها کمک کند. همچنین ممکن است به جلوگیری از بدتر شدن سرطان کمک کند.خوردن سه تا پنج وعده میوه خشک در هفته ممکن است به پیشگیری از:پولیپ های کولورکتال- توده هایی در روده بزرگ که سرطانی نیستند اما در نهایت می توانند به سرطان تبدیل شوند- کمک کند.

 

✍️کیوان سامیان کارشناس بیماریهای واگیر شبکه بهداشت پاوه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد