ماموستا قادری:

مردم از عملکرد مسئولین ناراحت‌اند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 301889|02:00 - 1403/04/16
نسخه چاپی
مردم از عملکرد مسئولین ناراحت‌اند
نمازجمعه این هفته پاوه با حضور مردم متدین و مومن این شهر و به امامت حاج ماموستا ملا قادر قادری اقامه شد. در ادامه متن کامل خطبه های نماز جمعه امروز آمده است

به گزارش هزارماسوله ،الحمدلله رب‌العالمین ثم الصلاة والسلام علی رسول‌الله و علی آله و صحبه و من والاه و لا حول ولا قوة الا بالله

السلام‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته

از خداوند تبارک‌وتعالی برای تک‌تک شما برادران عزیز و خواهران محترم حاضر در جمعه و تمامی کسانی که از این بحث بنده استفاده می‌کنند، درخواست عزت، سربلندی، سعادت و توفیقات و سلامتی دارم. خداوند به شما جزای خیر بدهد و از بلا و مصیبت محفوظ فرماید.

عزیزان من؛ در خطبه‌های جمعۀ امروز سه مطلب را همراه با دو یادآوری به عرض می‌رسانم،۱- مفاد آیۀ ۴۱ سورۀ مبارکۀ روم ۲- حدیثی از رسول‌الله (ص) ۳- جمله‌ای از امام احمد بن حنبل ۴- دو یادآوری (۱-یادی از غزۀ مظلوم ۲- ما و انتخابات)

بحث اول: مفاد آیۀ ۴۱ سورۀ مبارکۀ روم

خداوند بزرگ و مهربان در آیات عدیدۀ قرآن کریم به اهل ایمان و اسلام اعلام فرموده صلاح و امنیت و سلامتی و خوشبختی جامعه در گرو عملکرد خودتان است.اگر عملکرد افراد جامعه خوب باشد، فرد و جامعه و خانواده در آسایش و راحتی‌اند اما اگر عکس این باشد و در جامعه ظلم و فساد و بی‌عدالتی وجود داشته باشد، تمام مردم ناراحت می‌شوند و روند به ضرر همه استهرچند جمعی از آن بی‌عدالتی دور باشند، اما دود بی‌عدالتی و ظلم گروه 

فاسد و فاقد عدالت به چشم این گروه هم خواهد رفت.

برای نمونه عرض می‌کنم در بازاری چهار نفر گران‌فروشی می‌کنند و بعضی چیزها را که شریعت اسلام آن‌ها را منع کرده و به صلاح جامعه نیستند و بعضاً جامعه را به سمت فساد می‌برند، توزیع می‌کنند بدیهی است این چهار نفر باعث می‌شوند که تمام جامعه متضرر شوند.

پیامبر اسلام (ص)هم می‌فرماید:خیروبرکت و سلامتی و عزت فرد و جامعه بستگی به صلاحیت و عدالت و امنیتی دارد که مردم آن را پیاده می‌کنند. اگر در جامعه‌ای امنیت برقرار باشد، همه مردم از آن استفاده می‌کنند ولی اگر چهار نفر در شهر و یا محله‌ای ناامنی ایجاد کنند، همه مردم ناراحت می‌شوند و ضرر می‌بینند.

پس عزیزان من؛سرچشمۀ تمامی مشکلات جامعه به فرمودۀ آیۀ ۴۱ سورۀ مبارکۀ روم، به دست خود ماست.عامل مصیبت و جنگ در اطراف‌واکناف ما در گذشته و امروز و آینده، یا انسان‌های شرور و یا حاکمان ظالم و مستبد هستند.

ما در این عصر شاهد ۸ سال جنگ عراق و ایران بودیم غیر از تخریب و کشتار و خراب کردن جامعه چیزی ندیدیم. ۲۰ سال آمریکا و روسیه در افغانستان به مردم ظلم کردند و آنچه فساد و کشتار بود، انجام دادند و رفتند.

حالاً هم ما شاهد جنگ غزۀ مظلوم و جنگ اکراین و جنگ تونس و جنگ یمن و جنگ لبنان و جنگ عراق هستیم که همه این جنگ‌ها را انسان‌ها درست کرده‌اند. خداوند متعال هم در آیۀ ۴۱ سورۀ مبارکۀ روم می‌فرماید: «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» بنده چندین تفسیر را نگاه کرده‌ام تا ببینم منظور از فساد در بحر چیست. شاید در آن زمان مانند امروز شاهد فساد در دریاها نبوده باشیم ولی اگر امروز سری به کنار دریاها بزنیم، می‌بینیم آنچه خلاف اخلاق و شعور و امنیت و عدالت که در روی زمین انجام می‌شود، در کنار دریاها نیز انجام می‌شود.

حدود دو ماه پیش مهمان محترمی داشتم، به بنده گفت: ما در شمال کشور کنترل دریاها را از دست داده‌ایم. دوستانه عرض می‌کنم گردشگری در منطقۀ شما کنترل شهر و روستاهایتان را از شما نگیرد. چون بعداً برایتان جمع نمی‌شود.

عزیزان من جمهوری اسلامی این‌همه شهید داده است ولی امروز کنار دریاها برایش کنترل نمی‌شود. طبیعی است اگر ما هم هوشیار نباشیم، نسمه و خانقاه و هجیج و داریان برایمان کنترل نمی‌شوند و اگر هزار بار مردمانشان خوب باشند، تحت تأثیر گردشگری قرار می‌گیرند و به بیراهه می‌روند.

خداوند متعال در آیۀ مورداشاره می‌فرماید: در خشکی و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام داده‌اند، فساد آشکار شده است؛ خدا می‌خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان 

بچشاند، امید است بیدار شوند و به‌سوی خداوند بازگردند!

خداوند متعال برای آنکه برای ما ثابت کند خود انسان‌ها عامل فساد در روی زمین‌اند، در آیۀ ۴۲ سورۀ مبارکۀ روم می‌فرماید: «قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلُ ۚ كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُشْرِكِينَ» ای رسول (ص)؛ به مردم بگو درروی زمین گردش کنند. چندی پیش مهمانی داشتم عرض کردم خداوند متعال در ۱۴ آیه بحث گردشگری را به‌صورت امر و یا به‌صورت فعل مضارع آورده است که در همۀ آنها می‌فرماید: «فاْنظُروا» ببینید و دقت به خرج دهید. این جاده که شما روی آن حرکت می‌کنید و درختان و خانه‌هایی که می‌بینید و سدی که طی ۱۱ سال در داریان ساخته شده است را بنگرید و از آنها درس و عبرت بگیرید. ده‌ها و بلکه هزاران انسان در منطقه این باغات و منازل را ساخته‌اند اما امروز هیچ‌کدام از آنان درروی زمین نیستند درحالی‌که بسیاری از آنان از ما قدرتمندتر و ثروتمندتر بوده‌اند.

نتیجۀ بحث:

برادران محترم و خواهران دینی؛ همۀ ما باید قبول کنیم روز و شب و هفته و ماه و سال از زمان حضرت آدم تاکنون مانند شب و روز و هفته و ماه و سال من و شما بوده است. صبح خورشید طلوع کرده و شب غروب کرده است؛ و 

روزها و هفته‌ها و ماه‌ها و سال‌ها آمده‌اند و رفته‌اند. گاهی اوقات درروی زمین عدالت و امنیت و آرامش برقرار بوده است که خود انسان‌ها آنها را درست کرده‌اند.

گاهی اوقات هم درروی زمین ظلم و فساد و بی‌عدالتی حاکم بوده و امنیت وجود نداشته است که باز خود انسان‌ها سبب این نابسامانی‌ها بوده‌اند.

پسبیایید به خاطر خدای بزرگ هر چه در توان داریم در جهت سلامتی و امنیت و عدالت جامعه قدم برداریم تا مردم ضرر نکنند و جوانان بی‌دین و منحرف نشوند و جامعه دچار فساد نگردد.

مطلب دوم: حدیثی از رسول‌الله (ص)

پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: «إِنَّ الفاجِرَ یَستَرِحُ مِنْهُ ألعِبادُ والبِلادُ والشَّجَرُ والدوّابُ» اگر انسان فاسد در جامعه باشد، به مردم ضرر می‌رساند حتی اگر یک نفر باشد. حال اگر آن فاسد بمیرد، جامعه و عباد آرامش می‌گیرند و بلاد امنیت پیدا می‌کند و درختان و دواب نیز از دست او راحت می‌شوند؛ یعنیانسان مفسد در هر جامعه‌ای باشد، وجودش مضر است و اگر فوت کند، شهر و مردم و درختان و حیوانات از دست او نجات پیدا می‌کنند.

عزیزان من؛هیچ سالی به‌اندازۀ امسال ما شاهد آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه نبودیم و به عمر خود به یاد نمی‌آورم این‌همه حیوان و جنگل تاکنون از بین رفته باشندما هرروز در 

لرستان و ایلام و کرمانشاه و کردستان و منطقۀ کردنشین ترکیه و عراق شاهد آتش‌سوزی جنگل‌ها هستیم که عمدۀ این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده و توسط افراد بی‌دین انجام شده است. در شهر اربیل عراق یک بازار را آتش زده بودند که مردم میلیاردها تومان ضرر کرده‌اند وقتی‌که قضیه را بررسی کردند، دیدند یکی از احزاب کردستان این کار را انجام داده است.

چرا انسان‌های مفسد و بی‌دین جنگل‌ها را آتش می‌زنند؟ چرا این‌همه حیوانات وحشی را از بین می‌برند؟!! ان شاالله خداوند این افراد را در دنیا بی‌آبرو و در قیامت وارد دوزخ کند.

پس رسول‌الله (ص) می‌فرماید:اگر انسان مفسد بمیرد، عباد و بلاد و درخت و حیوانات هم راحت می‌شوند و خوشحال هستند که آن فاسد از دنیا رفته است.

مطلب سوم: جمله‌ای از امام احمد بن جنبل

روزی از امام احمد حنبل (رحمة‌الله علیه) سؤال کردند و گفتند:آیا امام علی (رض) به خلافت زینت داد یا خلافت به او زینت بخشید؟«قالَ إِنَّ علیّاً ما زانَتهُ الخَلافَةُ وَ لٰکِن هُوَ زانَها»؛ فرمود:خلافت و مسئولیت و پست دنیوی به حضرت علی بن ابی‌طالب (رض) زینت نداد بلکه ایشان بودند که به جایگاه خلافت آبرو و زینت دادند.

امروز افراد زیادی رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوۀ قضائیه می‌شوند که زمانی هیچ‌کاره بوده‌اند. آن پست به آنان کمی شخصیت می‌دهد اما نمی‌توانند آن را حفظ کنند و به مردم خدمت کنند. گاهی اوقات بعضی از انسان‌ها قبل از رسیدن به پست و مقام انسان‌هایی شایسته هستند و به پست و جایگاه خود زینت می‌دهند. امروز یکی از مشکلات دنیا این است بسیاری از انسان‌ها پست‌هایی می‌گیرند که شایستگی آن را ندارند و نه خود اهل زینت‌اند و نه به آن پست زینت می‌دهند. پس رحمت خداوند بر امام احمد باد که فرمود: «إِنَّ علیّاً ما زانَتهُ الخَلافَةَ وَ لٰکِن هُوَ زانَها»

این درد ماست؛ کسی که نمی‌تواند امام‌جمعه شود اما سیاست روز کاری می‌کند که او امام‌جمعه شود. کسی نمی‌تواند فرماندار شود اما او را به این پست می‌رسانند این اشخاص پستشان را خراب می‌کنند.دعا کنیم خداوند متعال به ما توفیق دهد اگر مسئولیتی را پذیرفتیم و نتوانستیم به‌خوبی آن را انجام دهیم،حداقل آن مسئولیت را هم خراب نکنیم.

یادآوری اول: یادی از غزه مظلوم که دارد فراموش می‌شود.

امروز که ۱۵ تیرماه است، دویست و بیست و هشتمین روز از جنگ غزه است. در این مدت بیش از ۳۸ هزار نفر از 

مردان و زنان مسلمان و جوانان و بچه‌های بی‌گناه شهید و هشتادوهفت هزار و چهارصد و چهل‌وپنج نفر نیز مصدوم شده‌اند و امکانات زیربنایی غزه ۷۰ درصد تخریب و نابود شده‌اند.

بنده مرتب اخبار غزه را دنبال می‌کنم و در منزل مراقب هستم؛ غیر از جماعت حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن که گه گاهی خمپاره‌ای به سمت اسرائیل شلیک می‌کنند و جلو کشتی‌ها را می‌گیرند، تمام دنیای اسلام ساکت و راکد است ولی لله الحمد تا به امروز رژیم صهیونیستی با اسلحه و موشک و توپ و هواپیماهای آمریکا و فرانسه و انگلیس نتوانسته است حماس و ارادۀ مردم غزه را بشکند و حزبی که با مردم غزه دشمنی می‌کرد، دارد در انگلیس شکست می‌خورد.

دیروز خبری را پیگیری کردم که اسرائیل به این نتیجه رسیده از جنگ با حماس نتیجه نمی‌گیرد و دارد مطالعه می‌کند جنگ را تمام کند، دیگر تخریب و کشتار و جنایت بس است. امیدواریم روزی از روزها شاهد پیروزی مردم غزه باشیم. مردم غزه شهید شده‌اند اما آن ساختمان‌ها ان‌شاءالله با غیرت مسلمانان بنا می‌شوند. بنده خیلی امیدوارم مردم غزه موفقیت کسب کنند چون موفقیت آنان موفقیت ما و مسلمانان است. از خداوند متعال برای برادران و خواهران غزه مظلوم درخواست صبر و شکیبایی و اجر و توفیق و نصرت داریم. اللهم انصرهم

یادآوری دوم: ما و انتخابات

در بسیاری از ممالک انتخابات به‌صورت حزبی است و احزاب برای موفقیت خود تلاش می‌کنند اما در ایران انتخابات حزبی نیست و چون حزبی نیست مردم باید خودشان جلو بیایند.بندهصراحتاً عرض می‌کنم مردم ما ناراحت‌اند. این ناراحتی از ایران نیست چون به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند و از اسلام نیست چون به اسلام هم افتخار می‌کنند و از انقلاب نیست چون خودشان انقلاب کرده‌اند. هرکسی درختی بکارد دوست دارد از آن حفاظت کند؛ بلکه مردم از عملکرد مسئولین ناراحت‌اند.

مسئولان هرسال در ایام انتخابات سروصدا می‌کنند و مردم را به شرکت در انتخابات فرامی‌خوانند اما فردای روز انتخابات مردم را فراموش می‌کنند و تا انتخاباتی دیگر احوال مردم را نمی‌پرسند.آیا نمی‌شود هیئتی تشکل دهند و به کسانی که زحمت کشیده‌اند و رأی داده‌اند، خسته نباشید بگویند و از کسانی هم که رأی نداده‌اند، دلیل را جویا شوند که چرا شرکت نکرده‌اند؟

شماها مسئولان محترم؛ از مردم می‌خواهید در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند اما بلافاصله بعد از اتمام ۲۲ بهمن تا ۱۹ بهمن سال دیگر از آن‌ها احوالپرسی نمی‌کنید. آقایان محترم؛ بیایید بررسی کنید و به کسانی که ۴۰ سال 

است می‌آیند و سینه سپر می‌کنند، خسته نباشید بگویید و برای کسانی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند جلسه بگذارید تا بدانید علت ناراحتیشان چیست ؟!

خلاصه بعد از اتمام هر برنامه خبری از مسئولین نیست تا زمانی که دوباره موعد آن برنامه فرابرسد. مردم با پخش آواز و ترانه پای صندوق رأی نمی‌آیند ما باید عملمان را تغییر دهیم؛ نمی‌گویم عمل ما بد بوده است اما معتقدم مدیریت ما ضعیف است و باید این را بپذیریم.

یک نمونه عرض می‌کنم.

جناب آقای قالیباف ۴ دوره است در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند اما هر بار موفق نمی‌شود. جناب آقای قالیباف؛ ۲۸۰ نماینده در خدمت شماست اگر قصد داشتید برای انتخابات ریاست جمهوری این دوره شرکت کنید، به ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس مأموریت دوستانه می‌دادید و امکانات لازم را در اختیار آنان می‌گذاشتید که در هر شهر ۱۰ نفر را شناسایی کنند به مردم خدمت کنند و بگویند به شما رأی بدهند؛ اما شما ساکت هستید تا روز رأی فرا می‌رسد. وقتی مردم شمارا نمی‌شناسند چگونه به شما رأی دهند.

مسئولان بشنوند؛ مردم ما می‌گویند: محبت باید دوطرفه باشد. الآن به بنده گزارش دادند تا ساعت ۱۲ ظهر 

امروز در شهرستان پاوه میزان مشارکت ۱۴۰۰ نفر بیشتر از انتخابات ۸ تیر بوده است؛ از این بابت ممنون مردم هستم؛مردم نوکر ما نیستند و این ما هستیم که در کنار این مردم عزت داریم.

وه لی دیوانهشاعر کرد شهرزوری شعری دارد می‌گوید:

دلداری خوشه له هر دوو سه ر بی (عاشقی زمانی زیباست که دوطرفه باشد)

نه ک تو بسووتی ئه و بی خه به ر بی (نه اینکه شما از عشق بسوزید و طرفتان بی‌خبر باشد)

مرحوم باباطاهر همدانیهم می‌گوید:

محبت چه خوش بی هر دو سر بی ... محبت به یک سر دردسر بی

اگر مجنون دل شوریده‌ای داشت...دل لیلی از آن شوریده‌تر بی

نتیجۀ این مقدمه؛ مردم ما نیازمند محبت‌اند.در خصوص انتخاب بین آقایان دکتر پزشکیان و دکتر جلیلی هر دو نفر 

کاندیدا نزد بنده محترم‌اند و معتقد نیستم که مردم ما به هیچ‌کدام از این کاندیداها و طرفدارانشان اهانت کنند. شما تبلیغ کنید و رأی خود را به هر کس تمایل دارید، بدهید اما حق اهانت ندارید؛ اهانت کردن به صلاح ما نیست.

چه ما دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، فردا یکی از این دو نفر رئیس‌جمهور ایران است؛از خداوند متعال می‌خواهم توفیق دهد کسی که رئیس‌جمهور می‌شود در خدمت مردم و نظام و ایران و همراه با رهبری باشد و درست کار کند. ما می‌خواهیم امنیت مملکت حفظ شود و رئیس‌جمهور آینده به فکر زندگی و معیشت مردم باشد.

از ملت شریف ایران و مردم کرمانشاه و پاوۀ عزیز خواهش می‌کنم در ساعات باقی‌مانده در انتخابات شرکت کنند و مثل لالو ئه له نودشه ای نباشید. لالو ئه له (علی نودشه ای فردی محترم و نکته‌دان بوده است)

چنین نقل می‌کنند روزی در نودشه نماز جمعه می‌خوانند اما ۳۹ نفر هستند. امام‌جمعه وقت نودشه می‌فرماید: طبق فقه امام شافعی یک نفر کم است و باید ۴۰ نفر باشیم تا بتوانیم نماز جمعه را بخوانیم. نهایت امر نزد لالو ئه له می‌روند تا به جمعه بیاید و جمعیت نمازگزاران به ۴۰ نفر برسد. وقتی دلیل را می‌پرسد: می‌گویند: اگر شما به مسجد نیایید نماز ما باطل است. لالو ئه له می‌گوید: به خدا قسم نمی‌آیم. تاکنون ۵۰ کار داشته‌ام هر چه دعا کرده‌ام، خداوند تبارک‌وتعالی آنها را درست نکرده است امروز نوبت من است به مسجد نیایم تا کار او هم تعطیل شود.

بنده به این جمله معتقد نیستم و معتقدم شما شرکت کنید و بهانه لالو ئه له را تکرار نکنید و بگویید ما ده‌ها کار داشته‌ایم جمهوری اسلامی درست نکرده است و ما هم امروز شرکت نمی‌کنیم، اگر بعداً صحبتی دارید بیایید و بگویید ماموستا ما به حرف شما و مسئولان گوش دادیم انتظار داریم شما هم برای ما کار کنید. اگر آمدید ممنون شما هستیم.

سخن پایانی:

انتخابات ایران همیشه در کمال امنیت برگزارشده است ولی بعضاً یک روز بعد از انتخابات سروصدا شروع می‌شود. هر کس پیروز شده خداحافظش باشد و هر کس پیروز نشده بنشیند و برای دفعات بعدی برنامه‌ریزی کند؛ خواهش می‌کنم هوشیار باشید و برای جامعه و شهرتان مشکلات درست نکنید.

امروز آقای حاج رستگار یوسفی نمایندۀ محترم مردم شریف پاوه و اورامانات و نمایندۀ استاندار محترم کرمانشاه مهمان جمعۀ ما هستند به این عزیزان خوش‌آمد عرض می‌کنم. جناب آقای یوسفی این حرفهای مرا به آقای قالیباف برسانید و بگویید اگر قرار بود شما رئیس‌جمهور شوید، چرا هزینه و برنامه‌ریزی نکردید؟

نهایتاً این دو نفر هرکدام رئیس‌جمهور شوند، امیدوارم به مردم خدمت کنند و در خدمت مردم باشند. مردم ما ناراحت‌اند و باید به آنان حق داد که ناراحت باشند. ۴۵ سال است ما آنان را پای صندوق رأی می‌آوریم و رأی می‌دهند و در تمام مراسمات نظام حضور دارند، باید جواب آنان را بدهیم. ما در کنار این مردم کرامت داریم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد