ماموستا قادری:

حرکت ترامپ را در تخلیه غزه، صد درصد محکوم می‌کنیم

سرویس: سیاسیکد خبر: 302539|19:50 - 1403/11/19
نسخه چاپی
حرکت ترامپ را در تخلیه غزه، صد درصد محکوم می‌کنیم
ترامپ تهدید کرده که باید غزه تخلیه شود. در این خصوص کاری از ما ساخته نیست ولی مانند سایر ملت‌ها و حکومت‌های دیگر که این تهدید ترامپ را رد کرده‌اند ما هم در این مسجد این حرکت ترامپ را صد درصد محکوم می‌کنیم و عرض می‌کنیم غزه ثابت و موفق و اسرائیل شکست خورده است.

به گزارش هزارماسوله ،متن کامل خطبه‌های نماز جمعۀ مورخۀ ۱۴۰۳/۱۱/۱۹ شهر پاوه

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله ثم الصلاة والتحیة والسلام علی رسول الله و علی آله و صحبه و من والاه و لا حول و لا قوة الا بالله

السلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته

از پروردگار بزرگ و مهربان درخواست می‌کنم به تک‌تک شما برادران و خواهران حاضر در مسجد و کسانی که محب دین و قرآن هستند و از این بحث استفاده می‌کنند، عزت، سعادت، سربلندی و سلامتی عطا فرماید.

عزیزان من؛ موضوع خطبه‌های امروز دو بحث و سه یادآوری است۱-ربا مصیبتی که دارد جامعۀ ما را خراب می‌کند ۲- حدیثی از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در خصوص ترک ربا

سه یادآوری:۱- ما و ماه شعبان ۲- شکر نعمت باران ۳-ما و انقلاب و غزه

بحث اول: ربا مصیبتی که دارد جامعۀ ما را خراب می‌کند

پیامبر بزرگوار ما (ص) وقتی رسالت را به دست گرفت، شبه‌جزیرۀ عربستان به چند درد خطرناک مبتلا بود. مردم شبه‌جزیرۀ عربستان دوست داشتند آب را بر آنان قطع کنند ولی آنها را از خوردن عرق و مشروبات منع ننمایند.

به حدی مریض بودند، برای اینکه پولی به دست بیاورند زنان خود را وادار به تن‌فروشی و خودفروشی می‌کردند. درد دوم آنها این بود که مبتلا به رباخواری بوده و جمعی بر جمعی دیگر مسلط بودند. قدرتمندان خون ضعیفان را می‌مکیدند و بت را به‌جای خدا پرستش می‌کردند پس در چنین جامعه‌ای مسئولیت و رسالت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) خیلی سنگین بود و می‌بایست با بت‌پرستی و شرب خمر و مشروبات و رباخواری و خودفروشی زنان مبارزه می‌کرد.

به‌عنوان مقدمه عرض می‌کنمفساد و گناه دو نوع است.بعضی از گناهان عمومی و بعضی خصوصی هستند. بعضی از گناهان که انسان انجام می‌دهد، علاوه بر خودش برای جامعه هم مضرند و بعضی از گناهان هم تنها برای خود انسان مضرند. کسانی که گناه انجام می‌دهند و گناه آنان هم برای خود و هم برای جامعه مضرند، قرآن کریم آنان را مفسد فی الأرض معرفی می‌نماید ولی کسانی که گناهشان تنها برای خودشان ضرر دارد، می‌توانند با توبه خود را پاک کنند.

رباخواری و ربا دادن هر دو مورد تهدید قرآن و مورد تهدید پیامبر اسلام‌اند.در این چند روز جمعی به من گفتند: ماموستا در خطبه‌ها دربارۀ ربا هم صحبت کن بنده هم گفتم بحث می‌کنم ولی متأسفانه مردم ما طوری به این گناه مبتلا شده‌اند بعید است از آن دست بکشند.

همراه ریاست محترم دادگستری و داستان محترم پاوه از زندان پاوه بازدیدی داشتیم. زندانیان را که حدود ۶۴ نفر بودند، آوردند، حدود ۴۵ نفر از آنان متهم به حمل و مصرف مشروبات الکلی بودند، خیلی غصه خوردم. چند نفر دیگر هم گفتند: پول مردم را آورده‌ایم و نتوانسته‌ایم در موعد مقرر به آنان برگردانیم و به همین دلیل در زندان هستیم. جمعی هم به دلیل مهریه در زندان بودند. کسانی که به خاطر رباخواری در زندان بودند، تعدادشان کم اما دردشان بیشتر بود و ده‌ها خانواده را گرفتار کرده بودند.

اینکه نفری پیدا می‌شود و به مردم می‌گوید به من پول بدهید تا ماهانه به شما سود بدهم مردم ما هم دچار طمع می‌شوند و در قبال دریافت ماهیانه مبلغ ۵۰ میلیون تومان مثلاً ۵۰۰ میلیون یا یک میلیارد 

تومان به آن شخص می‌دهند، کاری سهل است و در منزل می‌نشیند و سیگار می‌کشد و ماهیانه ۵۰ میلیون به حسابش واریز می‌شود. بعد از چند ماه این آقای سود دهنده که ترسی از قیامت ندارد و شرافتش ضعیف است، پول بسیاری از مردم می‌گیرد و فرار می‌کند و جمعی را بدبخت می‌نماید.

مدتی پیش شخصی از یکی از شهرهای اطراف ما ۳۰۰ میلیارد تومان پول مردم را برده و فرار کرده بود.

روزی جماعتی نزد من آمدند و گفتند: ماموستا به دادمان برسید. هر چه پول داشته‌ایم فلان شخص آن را برده و به سقز فرار کرده است. یکی از ماموستایان همراه آنان بود گفتم این ماموستا چرا به اینجا آمده است؟ گفتند: آن شخص از ایشان هم ۲۰۰ میلیون تومان گرفته است. گفتم: اولاً الحمدلله که پول ماموستا را برده است دوماً ما ماهیانه به تصور اینکه ماموستا فقیر است، در مؤسسۀ قبا به ایشان کمک می‌کنیم؛ آن شخص دستش درد نکند که پول شمارا برده است اما من به شما کمک می‌کنم و بنده کمک کردم و آن شخص را در بانه دستگیر کردند و حالاً در زندان کرمانشاه است. به این سبک شخصی با وعدۀ دادن سود، پول‌های زیادی از مردم می‌گیرد و چند بار به مردم از پول‌های خودشان سود می‌دهد و آنان را دل‌خوش می‌کند و بعد از مدتی پول مردم را می‌برد و به انگلیس یا آلمان یا فرانسه فرار می‌کند و یا او را دستگیر و روانۀ زندان می‌کنند و دوستان همه به دشمن تبدیل می‌شوند.

عزیزان من، ملجأ و مرجع ما مسلمان قرآن کریم و بعد از قرآن فرمایشات پیامبر بزرگوار اسلام (ص) است.

قرآن کریم به ما می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»ای مسلمانان و اهل ایمان، از خدا بترسید و از رباخواری دست بکشید«فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ»اگر از رباخواری دست نمی‌کشید، آگاه باشید که به جنگ با خدا و رسول او برخاسته‌اید.در آن زمان که نماز فرض شده و مبارزه با رباخواری هم شروع شده بود، وقتی این آیه در مکه نازل شد قومی در مکه که تازه مسلمان شده بودند، گفتند: ما نمی‌توانیم با خدا و پیامبر اسلام جنگ کنیم پس از رباخواری دست می‌کشیم. «وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا 

تُظْلَمُونَ» اگر توبه کردید و کنار کشیدید خداوند متعال از شما چشم‌پوشی می‌کند. نه پولتان را به سود بدهید و نه پولی به‌عنوان سود دریافت کنید.

مفسرین رحمة‌الله علیه ازجمله امام فخر رازی می‌فرماید:علت حرمت ربا به خاطر چهار چیز است. ۱-شخص بدون زحمت به پول می‌رسد؛ این امر در دین وجود ندارد که بدون زحمت و کار برای شخصی یا ارگان و یا سازمانی پول به دست بیاید. ۲-باعث تنبلی می‌شود.وقتی کسی که یک میلیارد تومان پول دارد و آن را به شخصی بدهد و ماهیانه به او ۴۰ میلیون تومان بدهد، همیشه پول در حساب دارد و دیگر حاضر نیست کار کند. ۳-معروف و احسان از بین می‌رود و دیگر کسی حاضر نیست به کسی قرض‌الحسنه بدهدچون بانک و رباخواری و پول اضافه گرفتن احسان و معروف‌ها را از بین می‌برد و معروف جامعه چون قرض‌الحسنه از بین می‌رود. ۴-باعث سلطۀ اغنیا بر فقرا می‌شود.

این ۴ مورد واقعاً خطرناک‌اند که مال مفت به بعضی از افراد داده می‌شود و تنبلی در جامعه پیدا می‌شود و رشد و کار و عمرانات در جامعه نمی‌ماند و احسان و معروف مانند قرض‌الحسنه برچیده می‌شود و اغنیا بر فقرا مسلط می‌شوند.

بعضی از فقهای ما می‌فرمایند گناهان ۷۰ و بعضی هم می‌فرمایند ۷۰۰ گناه هستند در هیچ گناهی خداوند متعال به‌اندازۀ ربا و سود دادن و سود گرفتن حتی برای زنا و قتل عذابش را تشدید نکرده است یعنی هیچ گناهی نزد خداوند متعال و پیامبر اسلام (ص) به‌اندازۀ ربا تشدید و تهدید و جزیه برایش بیان نکرده‌اند.

حتی پیامبر بزرگوار (ص) می‌فرماید: رباخواری مانند زنا کردن با مادر است. بنده قبول دارم جامعۀ ما طوری شده که مردم بدون وام گرفتن از بانک نمی‌توانند ازدواج کنند یا ماشین و خانه بخرند چون باوجودآنکه مسلمانیم ولی بنای جامعۀ ما اسلامی نیست. چرا باید جوانی که می‌خواهد ازدواج کند، کسی حاضر نیست به او قرض‌الحسنه بدهد و مجبور شود از بانک وام با سود ۲۰ درصد بگیرد و به‌جای ۵۰ میلیون به بانک ۶۰ میلیون بدهد.

چند روز پیش مطلبی خواندم؛ اهل سنت بلوچستان تا الآن وام نگرفته‌اند و گفته‌اند: حرام است. جمهوری اسلامی تصمیم گرفته به آنان وام بدون سود بدهد و قرار است این وام بدون سود به سایر مناطق اهل سنت هم تعلق بگیرد. بنده خوشحالم و امیدوارم در پاوه هم این وام به کسانی که ازدواج می‌کنند و مسکن ندارند داده شود.

متآسفانه جامعۀ ما دچار مشکل شده و در آینده وضع از این بدتر هم خواهد شد؛ شنیده‌ام عده‌ای در حال ورشکستگی هستند و دارند راهی پیدا می‌کنند چگونه فرار کنند.

بحث دوم: حدیثی از پیامبر اسلام (ص) در خصوص امر به ترک ربا

شرب خمر در سه مرحله و ربا در چهار مرحله حرمتشان اعلام شد و در مدت ۲۳ سال تبلیغ آنگاه مسلمانان و جامعۀ مکۀ آن روز تسلیم شدند که شراب ننوشند و سود ندهند. پیامبر بزرگوار در سفر حجة‌الوداع در سال دهم هجری در عرفات خطبه‌ای خواند و فرمود: «أَلا کُلُّ رِباً مِنْ رِبا الجاهِلیَّة مَوضوع»هر چه از ربا و سود دادن و سود خوردن در دورۀ جاهلیت بود، از این تاریخ ممنوع است«وَ أَوَّلُ رِباً أَضَعَهُ رِبا العَبّاس بن عبدالمُطَلِّب»من از خانوادۀ خودم شروع می‌کنم. شخصی که از خانوادۀ عبدالمطلب سود می‌دهد و سود می‌گیرد عمویم عباس است. از این تاریخ عمویم عباس ربا را قطع می‌کند و رباخواری را کنار می‌گذارد.

پیامبر عزیز ما در سال هشتم که مکه را فتح کرد یک جوان حدود ۳۰ ساله به نام عتاب را فرماندار مکه کرد و فرمود: به این خاطر عتّاب را فرماندار مکه کردم که جوانان ما رشد کنند. بعد از خطبۀ عرفات که پیامبر اسلام ربا را حرام اعلام فرموده بودند، دو طایفه باهم درگیر شدند یکی از این طایفه‌ها سود گرفته بودند و طایفه دیگر هم سود داده بودند و نزد فرماندار مکه عتاب بن اُسید آمدند.

طایفۀ اول می‌گفتند ما پول به آنها داده‌ایم ولی سود پول ما را نمی‌دهند و طایفۀ دیگر گفتند: پیامبر اسلام فرموده است: ربا دادن و ربا گرفتن حرام و ممنوع است و ما دیگر سود نمی‌دهیم. عتاب گفت: صبر کنید تا نامه‌ای خدمت پیامبر اسلام بنویسم. جواب نامۀ پیامبر اسلام این‌گونه بود: «إِنْ رَضُوا وَ إلّا فأذَنهُم بِحَرب» اگر راضی شدند از ربا دست بکشند اصل پولشان را برگردانید در غیر این صورت به 

آنان اعلان جنگ کنید.

بنده هم عرض می‌کنم:اللهُمَّ بَلِّغتُخدایا من این موضوع ربا را برای اهل این مسجد و کسانی که در بیرون از مسجد هستند و به این خطبه گوش می‌دهند، بیان کردم. بنده در دادگاه هستم و می‌دانم این مردم چه زجری می‌کشند به خاطر آنکه پول سود می‌دهند و پول سود می‌گیرند و کلاه سرشان رفته است.

ما در جامعه سه نوع رباخواری داریم.

۱-ربای دیجیتالی: شخصی پشت یک کامپیوتر نشسته و از صبح تا غروب کار می‌کند که پولی به دست بیاورد.

۲-نوع دوم ربا، سود دادن و سود گرفتن است مثل بحث خطبۀ این جمعه

۳-ربای سوم هم وام بانک‌هاست. شما به هر شهری که سفر می‌کنید بهترین و مجهزترین ساختمان‌ها متعلق به بانک‌ها هستند. از کجا می‌آورند؟ این‌ها پول مردم است که با آن کاسبی می‌کنند و ربا می‌دهند ولی مشکل بانک‌ها به نسبت سایر رباها کمتر است.

تکرار می‌کنم و می‌گویم: خدایا تو شاهد باش در خصوص ربا با مردم صحبت کردم.

یادآوری اول: ما و ماه شعبان

پیامبر عزیز ما می‌فرمایند: «رَجَبُ شَهْرُ اللَّهِ‏ وَ شَعْبَانُ شَهْرِی وَ رَمَضَانُ شَهْرُ أُمَّتِی»(رجب ماه خدا، شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است.)

امروز طبق تقویم هشتمین روز از شعبان است و ۲۱ تا ۲۲ روزبه رمضان مانده است. دوست دارم چندجمله‌ای در این خصوص بیان کنم.

امامان بخاری و مسلم (رحمت‌الله علیها) می‌فرمایند:حضرت عایشه (رض) به ما فرموده است: پیامبر اسلام (ص) در طول سال در دو ماه بیشتر روزه می‌گرفت ۱- رمضان ۲- شعبان که بعضی می‌فرمایند: حدود ۱۵ روز از شعبان را روزه می‌گرفت.

حال ما در ماه شعبان هستیمتوصیۀ بنده این است چند روز از شعبان را روزه بگیریم و برای رمضان خود را آماده کنیم و اگر نتوانستیم روزه بگیریم مساجد را برای رمضان آماده کنیم و بدانیم ماهی عظیم عن‌قریب مهمان ما می‌شود.

دیروز اطلاعیه‌ای دیدم خیلی متأسف شدم؛  از حالا مردم را برای هه‌لپرکی و رقص در اول نوروز دعوت کرده‌اند. اول نوروز عشرۀ آخر رمضان است و چنین به نظر می‌رسد امسال بیش از پارسال به رمضان هتاکی صورت گیرد چون ظاهراً مسئولان در این خصوص کم‌توجه‌اند.

جناب آقای فرماندار: شما در سخنرانی قبل از خطبه‌ها گفتید:قبل از انقلاب منطقۀ اورامانات بیمارستان نداشته و الآن ما ۵ بیمارستان در پاوه و جوانرود و ثلاث و روانسر داریم. زمانی که شما سخنرانی می‌کردید بنده به حلبچه زنگ زدم و گفتم در شهر حلبچه که صدام ۳ بار آن را ویران کرد، چند بیمارستان وجود دارد؟ گفتند: ۵ بیمارستان تازه و رسمی و ۲ بیمارستان قدیمی متعلق به دوران صدام داریم.

قبول داریم جمهوری اسلامی کار کرده است؛ اما وقتی انقلاب پیروز شد، دبی و قطر کویر بودند اما حالا چگونه‌اند؟!؟! بنده امام‌جمعه هستم و می‌گویند ائمۀ جمعه مداح جمهوری اسلامی هستند ما 

خدمات جمهوری اسلامی را می‌بینیم و بیان می کنیم، اما باید قبول کنیم مشکلات هم داریم.

شما بیایید اجازه ندهید در ماه رمضان کارهای ضد دین و ضد خدا و پیامبر اسلام (ص) انجام شود تا پیشانی شما را ببوسم؛ اما به خدا نمی‌توانید جلوی این کارهای ضد دین را در ماه رمضان بگیرید.

یادآوری دوم: شکر نعمت باران

آقای شهریاری اعلام کرد تا امروز در پاوه ۳۴۴ میلی‌متر باران باریده است که به نسبت پارسال در همین موقع حدود ۴۰ میلی‌متر کمتر است. این نعمت باران شکر لازم دارد. در هولیر و کرکوک در هفته‌های گذشته مرتب نماز باران خوانده‌اند اما در این دو شهر هنوز به حد لازم باران نباریده است ولی وضعیت بارش باران در شهر ما شکر لازم دارد.

قرآن کریم می‌فرماید: «وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا»اگر مردم با خدای خود و دین و پیامبرشان صادق باشند، ما از آسمان باران رحمت را بر آنان نازل می‌کنیم.

پیشنهاد می‌کنم اولاً شکر خداوند را به خاطر نزول باران رحمتش به‌جای بیاوریم و دوم در این ماه خیرات نماییم. پنج جمعه تا آخر سال باقیمانده است بیاییم هر هفته به خاطر رضای خدا ۵۰ هزار تومان خیرات نماییم و نذر کنیم هر هفته این کار را انجام دهیم و نعمات الهی را ارج نهیم.

اینکه شهرستان ما یک شهرستان بکر است و باران و برف دارد و مردم دوست دارند به دیدن منطقه ما بیایند، جای شکر است و باید شاکر باشیم تا خداوند متعال این نعمات را بر ما بیشتر گرداند.

ی

ادآوری سوم: ما و انقلاب و غزه

بنده از ابتدا تا انتها سخنان آقای حیدری را گوش دادم؛از آقای دکتر حبیبی استاندار محترم خواهش کردم اگر می‌خواهید فرمانداران را عوض کنید مختارید؛  اما اول از شهرستان ما شروع نکنید ولی اولین فرمانداری که عوض کرد، فرماندار پاوه بود.

آقای حیدری؛ اگر من به‌جای شما بودم یک کلمه هم صحبت نمی‌کردم البته در این حالت و در پاوه؛ ولی شما یک انسان اخلاقی هستید و دارید از دستاوردهای انقلاب در پاوه دفاع می‌کنید در حالیکه شما نه فرماندار هستید و نه فرماندار نیستید.!؟!

با همه این اوصاف ما برای شما دعای خیر می‌کنیم اگر تجدیدنظر کردند و ماندگار شدید در خدمتتان هستیم اگر هم رفتید این سخنرانی امروز به‌عنوان یادگاری شما خواهد ماند اما آقای فرماندار؛ مشکلات مردم زیاد است.و شرم می‌کنند به من و شما علناً اعلام کنند.

درست است امروز پزشکان ما زیاد هستند و قبل از انقلاب پزشکان ما هندی و پاکستانی بودند و وضع بیمارستان‌ها و جاده‌هایمان بهبود یافته است و گاز به دگاسیاو و همۀ روستاها رسیده است ولی دولت و مجلس می‌بینند دلار به ۸۶ هزار تومان و یک گرم طلا به ۶ میلیون تومان رسیده است. چرا به فکر این مشکلات نیستید؟ چرا کاری نمی‌کنید؟ تورم واقعاً اثرات منفی زیادی بر زندگی ما گذاشته است باید تجدیدنظر شود.

از شما جناب ‌آقای فرماندار ممنونم و معتقدم که یک فرماندار اخلاقی و از خانوادۀ محترمی هستید و خود و برادرتان انسان‌های خدمتگزاری هستیدو

بنده از خداوند متعال درخواست می‌کنم مشکلات جامعۀ ما را حل کند و توفیق دهد وضع از این بدتر نشود.

مطلب بعدی:

ترامپ تهدید کرده که باید غزه تخلیه شود. در این خصوص کاری از ما ساخته نیست ولی مانند سایر ملت‌ها و حکومت‌های دیگر که این تهدید ترامپ را رد کرده‌اند ما هم در این مسجد این حرکت ترامپ را صد درصد محکوم می‌کنیم و عرض می‌کنیم غزه ثابت و موفق و اسرائیل شکست خورده است.

مطلب آخر:

ما باوجود مشکلات فعلی به دفاع از انقلاب، در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت می‌کنیم تا وضع از این بدتر نشود؛ همیشه به مردم منطقه خودمان عرض می‌کنم هر مسئولی به منطقه ما می‌آید همین‌قدر که با ما رفتار خوبی داشته باشد، دستش را ببوسید و همه باهم دعا کنیم وضع جمهوری اسلامی از این بدتر نشود در غیر این صورت همۀ ما ضرر می‌کنیم.

بنده چند روز پیش در جلسه‌ای که با آقای دکتر قالیباف داشتیم خطاب به ایشان عرض کردم: انقلاب در سوریه انقلاب نظامی نبود بلکه انقلاب اقتصادی و مالی بود. شما کارتان تنها این نباشد این وزیر را استیضاح و آن وزیر را نقد کنید با سران محترم سایر قوا بنشینید و فکری به حال این مردم بکنید. راست است اروپا و آمریکا به ما ظلم می‌کنند ولی به خدا قسم بسیاری از مشکلات به خود ما برمی‌گردد که باهم صادق نیستیم. آنان به ما ظلم می‌کنند و ما هم با همدیگر صادق نیستیم. خدایا؛ در حل مشکلات جامعه به ما کمک کنید.

والسلام‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد