احداث نخستین مسجد سبز در آلمان

سرویس: تازه های خبریکد خبر: 32938|08:59 - 1392/04/19
نسخه چاپی
هزار ماسوله: احداث نخستين مسجد هماهنگ با محيط زيست با حضور مقامات شهر «ماربورگ»، نمايندگان مجلس فدرال آلمان و نمايندگان كليساهای كاتوليك و پروتستان در اين شهر کلنگ خورد.
هزارماسوله به نقل از افكار نيوز:  در كشور آلمان كمتر شهری مانند «ماربورگ» پيدا می‌شود كه دارای تنوع پيروان اديان و در زمينه برگزاری گفتمان‌های بين اديان فعال باشد.
 
در منطقه «وَيدن هاوزنِ» اين شهر بوديست‌ها معبد خود را دارند. اما فرآيند ساخت محل عبادتی برای مسلمانان سال‌ها به طول انجاميد. مسجدی كه در سال ۱۹۸۶ در منطقه ی «مارباخِ» (Marbach) اين شهر بنا شده بود، نتوانست به شكل مستمر نيازهای مسلمانان را برآورده كند.
 
از اين رو مسلمانان اين شهر سال‌ها است كه به فكر تأسيس يك مسجد ديگر بودند تا اينكه به‌تازگی سنگ بنای يك مركز فرهنگی كه مسجدی را نيز در بر می‌گيرد در اين شهر گذاشته شد و دكتر «بلال فاروق الزايات»، جراح كتف و پزشك ورزشی، كه در كنار فعاليت‌های پزشكی خويش به فعاليت‌های دينی نيز می‌پردازد، اين طرح را در دست گرفت.
 
در مراسم گذاشتن سنگ بنای اين مركز اسلامی، مقامات شهر ماربورگ، برخی از نمايندگان مجلس فدرال آلمان و نمايندگان كليساهای كاتوليك و پروتستان شركت داشتند، تا عملاً به مسلمانان اعلام كنند كه حضور آن‌ها را در اين شهر مغتنم می‌شمارند.
 
شهر «ماربورگ» به نسبت ساير شهرهای آلمان، استفاده بيشتری از انرژی خورشيدی می‌برد و ساختمان مركز فرهنگ اسلامی و مسجد متعلق به آن نيز از همين طريق انرژی خود را تأمين خواهند كرد، از اين رو اين مسجد به عنوان اولين «مسجد زيست محيطی آلمان» معروف شده است. اين پروژه طی دو سال و با هزينه‌ای بالغ بر يك ميليون و هشتصد هزار يورو به انجام خواهد رسيد.
 
قابل ذکر است که اولين مسجد هماهنگ با محيط زيست در اروپا،امسال در ايالت «كمبريج» انگلستان شروع به ساختن شد. تصفیه هوا و نوررسانی به طور طبیعی، راه‌اندازی چرخه آب، استفاده از پمپ‌های گرمایی و فضای مجزا برای آشیانه دادن به پرندگان محلی از ویژگی‌های خاص اولین مسجد هماهنگ با محیط زیست در اروپا به شمار می‌روند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد