پيش گيري از اضافه وزن در دوران يائسگي

سرویس: بخش هورامیکد خبر: 35365|10:37 - 1392/04/24
نسخه چاپی
پيش گيري از اضافه وزن در دوران يائسگي
هزار ماسوله: اضافه وزن در دوره يائسگي امري شايع در زنان است و علل متعددي دارد؛ از جمله تغيير هورموني. در اين دوره ميزان هورمون هاي زنانه از جمله استروژن و پروژسترون بسيار کاهش مي يابد. در اين مطلب به نقل از «Prevention» به ذکر علل و راه هاي مقابله با معضل اضافه وزن مي پردازيم.
 استروژن:ميزان پايين استروژن در تقسيم چربي بدن، تغييراتي ايجاد مي کند. استروژن، هورموني است که به زنان ظاهر گلابي شکل مي دهد، زيرا در بافت هاي سينه و در اطراف لگن و ران پا چربي ذخيره مي کند.

گفته مي شود، هنگام يائسگي ميزان استروژن افت مي کند. به علت کاهش توليد استروژن در تخمدان، بدن سعي مي کند اين کمبود را از راه هاي ديگر جبران کند. از آن جا که سلول هاي چربي ميزان کمي استروژن توليد مي کند، بدن چربي بيشتري را در سلول ها ذخيره مي کند.

پروژسترون:ميزان پايين پروژسترون به حفظ مايعات در بدن منجر مي شود. اين امر باعث افزايش وزن در زنان مي شود.

انسولين:با افزايش سن، بدن به انسولين مقاوم تر مي شود و اين امر، کاهش وزن پس از يائسگي را بسيار دشوار مي کند.

استرس:استرس هورمون هايي به نام کورتيزول در بدن توليد مي کند. کورتيزول باعث کند شدن روند سوخت و ساز بدن مي شود و در نهايت چربي در بدن ذخيره مي شود.

شيوه زندگي:شيوه زندگي در افزايش وزن پس از يائسگي نقش دارد. به عنوان مثال، از دست رفتن عضله با افزايش سن روند سوخت و ساز بدن را کند مي کند.

کاهش فعاليت هاي جسمي باعث افزايش وزن و کاهش ميزان سوخت و ساز روزانه انرژي مي شود. اگر کم  کردن وزن هنگام يائسگي و بعد از يائسگي براي شما اهميت دارد فعاليت خود را افزايش دهيد تا اين امر مانع از تجمع چربي در دور شکم شود.

تغذيه:اولين نکته اي که در هر نوع برنامه کاهش وزن بايد در نظر گرفت، تغذيه است. به ويژه زنان پس از يائسگي بايد ميزان مصرف کالري خود را کنترل کنند، طي روز ميزان کافي پروتئين و کربوهيدرات مصرف کنند و هرگز رژيم نگيرند. لازم است که زنان در دوران يائسگي، ميزان مصرف کالري خود را کنترل کنند زيرا با افزايش سن، ميزان کالري مورد نياز بدن به طور چشمگيري کاهش پيدا مي کند.

ورزش:ورزش بايد ترکيبي از ايروبيک و ورزش هاي مقاومتي باشد. ايروبيک کالري بيشتري مي سوزاند و در نتيجه با کاهش وزن روبه رو مي شويد. ورزش هاي مقاومتي نيز در حفظ توده عضله موثر است. در پي اين فعاليت هاي ورزشي ميزان متابوليک بالا مي ماند و حفظ وزن آسان تر خواهد بود. ورزش هاي مقاومتي با تحريک رشد استخوان از بروز پوکي استخوان پيشگيري مي کند.

مکمل ها:مکمل هاي متعددي براي کاهش وزن وجود دارد از جمله دفع کننده گلوکز که باعث تثبيت ميزان قند خون مي شود. با پايين ماندن انسولين، بدن مي تواند به چربي دسترسي پيدا کند و به طور موثر آن را به عنوان سوخت مصرف کند. براي افزايش هورمون هاي زنانه استروژن و پروژسترون و پيش گيري از تبديل استروژن به آندروژن (هورمون مردانه) به طور منظم گياهان بنشني، دارچين، رزماري، شبدر قرمز، شيرين بيان و رازيانه مصرف کنيد. به برنامه  غذايي خود نيز اسيد چرب امگا ۳ و مولتي ويتامين بيفزاييد تا عملکرد کلي بدن از جمله عملکرد مغز بهبود يابد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد