اشپیگل: آمریکا دیوانه شده است

سرویس: تازه های خبریکد خبر: 37995|08:56 - 1392/04/29
نسخه چاپی
هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی نوشت: جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از دنیا نشان داد که آمریکا دیوانه شده است، مانند بیمارها رفتار می کند، و آنچه این کشور انجام می دهد هیچ تناسبی با خطراتی که این کشور را تهدید می کند نداشته و تجاوز به حقوق دیگران است.
هزار ماسوله: به نقل از مهر، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی نوشت: آمریکا بیمار است. حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، آمریکا را آشفته کرد و از حدود دوازده سال پیش این مسئله آشکار شده است. اما اینکه بیماری آمریکا تا چه حد جدی است، مسئله ای است که ما تازه آن را فهمیده ایم. 
 
نویسنده در ادامه به مسئله جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از گفتگوهای تلفنی و زندگی دیجیتالی شهروندان اشاره و تصریح کرد که جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از دنیا نشان داد که آمریکا دیوانه شده است، مانند بیمارها رفتار می کند، و آنچه این کشور انجام می دهد هیچ تناسبی با خطراتی که این کشور را تهدید می کند نداشته و تجاوز به حقوق دیگران است. 
 
اشپیگل در ادامه نوشت: از سال ،۲۰۰۵ هر ساله به طور میانگین ۲۳ آمریکایی از طریق تروریسم، جان خود را از دست می دهند که اکثر آنها در خارج قربانی می شوند، این در حالی است که از سال ۲۰۰۱ آمریکا هشت تریلون دلار برای ارتش و حمایت از وطن خود هزینه کرده است. 
 
این هفته نامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به اینکه، تهدید واقعی از جای دیگر است نوشت: خطر کوتاه مدت واقعی که آمریکا را تهدید می کند خانگی است. بالغ بر سی هزار آمریکایی، سالانه از طریق شلیک گلوله در این کشور جان می دهند. احتمال اینکه کودکان آمریکایی در معرض شلیک گلوله قرار گیرند سیزده برابر بیشتر از دیگر کشورهای صنعتی دنیاست. 
 
این در حالی است که کنگره و رئیس جمهوری آمریکا برای مقابله با این تهدید خانگی اقدامات بسیار کمی انجام داده و اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، هیچ کاری انجام نداده اند. آنها بعد از وقوع هر کشتاری در آمریکا در این باره سخن می گویند و لابی قدرتمند اسلحه، این بیماری لاعلاج در آمریکا، می گوید که اسلحه به منظور دفاع شخصی برای شهروندان ضروری است. 
 
اشپیگل در ادامه نوشت: آمریکا در مقابل خطر واقعی و بلند مدتی از جمله دگرگونیهای زیست محیطی که خود از مسببان اصلی آن است نیز هیچ کاری انجام نداده و اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید بگوییم که اقدامات بسیار با تاخیر و کمی انجام داده است. 
 
نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که البته همه این حرفها به این مفهوم نیست که ترور وجود ندارد، حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر وجود دارد، القاعده وجود دارد. اما جاسوسی از شهروندان و سفارتخانه ها و شرکتها و شرکای بین المللی نقض حقوق بشر است. 
 
چنین اقدامی وحشتناک و غیر قانونی است، مانند زندان گوانتانامو، که از حدود بیش از یازده سال پیش افرادی در آن به سر می برند که علیه آنها هیچ مدرکی ارائه نشده و امروز هم آزاد نمی شوند، چرا که آنها از ایالات متحده نفرت دارند. 
 
چنین اقدامی( جاسوسی اطلاعاتی آمریکا) غیر قانونی است، مانند عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که انسانها را می کشد و اوباما با امضاهای خود اجازه انجام چنین عملیاتهایی را می دهد. 
 
اشپیگل در بخش دیگری از این مطلب نوشت: یک دولت آمریکایی که برنامه های جاسوسی را اجرا می کند، دیگر برای هیچ چیز و هیچ کس احترامی قائل نیست. چنین دولتی خود را قدرت برتر می داند و گمان می کند که هم در کشور خود و هم در خارج فراتر و برتر از قانون است. 
 
نویسنده در ادامه این گونه اقدامات دولت اوباما را ناراحت کننده ارزیابی کرده و در بخش دیگری از این مطلب نوشت، آیا کسی می تواند تا این حد مسخره و مضحک باشد که وعده حل مشکلات جامعه جهانی را بدهد و خود در زمینه جاسوسی اطلاعاتی این گونه رفتار کند. 
 
اشپیگل در ادامه با اشاره به اینکه دولت آلمان در قبال جاسوسی اطلاعاتی آمریکا بسیار ضعیف عمل کرد نوشت: مرکل باید به واشنگتن می گفت که تو دیوانه هستی و آنچه که انجام می دهی نشانه بیماری است. 
 
در بخش پایانی این مطلب آمده است: مرکل سوگند یاد کرده است که از آلمانی ها در برابر آسیب ها مراقبت کند. جاسوسی اطلاعاتی نقض حریم خصوصی و یک آسیب است. 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد