خطر بیابانی شدن مراتع استان را تهدید می کند

سرویس: تازه های خبریکد خبر: 38064|13:24 - 1392/04/29
نسخه چاپی
هزار ماسوله: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: در صورتی که روند فعلی بهره برداری از مراتع ادامه یابد، با توجه به شرایط اقلیمی موجود، مراتع استان روز به روز فقیرتر شده و خطر بیابانی شدن آنها را تهدید می کند.
هزار ماسوله به نقل از ايسنا: با بیان اینکه نیمی از سطح استان را مرتع تشکیل می دهد، گفت: استان کرمانشاه دو میلیون و 400 هزار هکتار مساحت دارد که یک میلیون و 200 هزار هکتار آن مرتع می باشد.
 
به گفته معاون فنی منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه، حدود نیمی از مراتع استان متوسط و فقیر هستند.
 
شیخ ویسی گفت:  بیشتر مراتع فقیر استان کرمانشاه در مناطق قشلاقی و در شهرستان های قصر شیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب واقع شده اند که البته تراکم دام نیز در این شهرستان ها بیشتر است.
 
به گفته شیخ ویسی حدود سه میلیون راس دام در استان کرمانشاه در پنج ماه سال به مراتع وابسته هستند، در حالیکه مراتع استان در حال حاضر تنها ظرفیت تعلیف یک میلیون و 500 هزار راس دام را دارند.
 
وی افزود: این آمار به این معناست که در حال حاضر از دو برابر بیش از ظرفیت مراتع استان استفاده می شود و این مسئله ممکن است مشکلات جبران ناپذیری را برای مراتع بوجود آورد.
 
معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه، دام و دامدار مازاد، تراکم بیشتر دام در برخی از مناطق و بخصوص مناطق قشلاقی استان، چرای بی رویه، زودرس و خارج از فصل، عدم مدیریت توسط بهره برداران در مراتع، عدم اجرای طرح های مرتعداری، خشکسالی های پی در پی و ... را از جمله عواملی برشمرد که سبب فقیر تر شدن و تخریب هرچه بیشتر مراتع می شوند.
 
وی سپس در خصوص راه های اصلاح و احیای مراتع و بهره برداری بهینه از مراتع سخن گفت و تصریح کرد: دستیابی به این مهم به میزان زیادی بستگی به میزان مشارکت بهره برداران در اجرای طرح های مرتع داری دارد.
 
شیخ ویسی انجام عملیات اصلاح و احیاء در سطح مراتع، توجه به قوانین و مقررات مربوط به مراتع، جلوگیری از چرای زودرس دام  و... را در راستای حفاظت از مراتع مهم ارزیابی کرد.
 
معاون فنی منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه طرح مدیریت پایدار مراتع، طرح بهبود و اصلاح مراتع و... را از مهمترین طرح های مهم و محوری سازمان به منظور اصلاح و احیاء مراتع و مدیریت درست مراتع برشمرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد