هنرمند پاوه ای خانه اش را به موزه تبدیل کرد

کد خبر: 103710|22:55 - 1392/09/20
نسخه چاپی
هنرمند پاوه ای خانه اش را به موزه تبدیل کرد
ˈکاک باقی شفیعیˈ هنرمند 71 ساله پاوه ای با هدف حفاظت و پاسداری از فرهنگ و هنر مردم، خانه مسکونی خود را به موزه تبدیل کرده است.
به گزارش خبرنگار هزار ماسوله و به نقل از خبرگزاري ايرنا در این موزه آثار فراوانی مربوط به فرهنگ و هنر مردم پاوه، از سنگ آسیاب، ساعت های قدیمی، سماور، چراغ های روشنایی و خوراک پزی، کوزه های سفالی، سبدهای دست ساز، لوازم خانگی و پوشش مردان و زنان منطقه گرفته تا گلیم، جاجیم، وسایل و ابزارآلات کشاورزی و دامداری جمع آوری شده است.

انواع عکس و پوستر و دست نوشته از گذشتگان، بزرگان دینی، ادبا، عرفا و هنرمندان منطقه از دیگر آثار فرهنگی باارزش این موزه است.

این هنرمند پاوه ای در باره چگونگی جمع آوری این اشیاء و آثار به خبرنگار ایرنا گفت: به تنهایی همه اینها را جمع آوری کرده ام و بسیاری از آنها را خریداری کرده و اندکی را نیز دوستان هدیه داده اند.

شفیعی، با گلایه از بعضی افراد بازدید کننده از موزه ایشان که درخواست فروش اشیاء و آثار را دارند، شعری را در این زمینه سروده و از فرزندانش خواسته تا بعد از وی وسایل و آثار موزه اش را به حراج نگذارند.

وی اشیا این موزه را که به گفته خودش بین 100تا 200 سال قدمت دارند، در مدت 22 سال جمع آوری کرده و بیش از 30 میلیون ریال برای آن تاکنون هزینه کرده است.

این هنرمند پاوه ای در کنار حفظ و نگهداری این وسایل و آثار قدیمی به فعالیت های فرهنگی، ادبی و هنری نیز مشغول بوده و تاکنون بیش از شش هزار بیت شعر سروده که مهمترین اثر او ترجمه رباعیات باباطاهر همدانی به زبان کردی هورامی است.

نوای نی کاک باقی سال های سال است که گرما بخش محافل فرهنگی و هنری شهرستان پاوه و دیگر نقاط کشور است.

وی که سواد زیادی هم ندارد می گوید در دوران کودکی مجبور بودم در کنار خانواده ام به گلیم بافی مشغول شوم اما این موضوع هیچ وقت باعث نشد من را از ادبیات و شعر دور کند و بعدها به عنوان سرایدار در آموزش و پرورش پاوه مشغول بکار شدم و توانستم تا حدی نوشتن و خواندن را فرا گیرم.

وی معتقد است هر یک از وسایل گردآوری شده در موزه اش جزئی از فرهنگ و تاریخ مردم پاوه را تشکیل می دهد و باید آنها را برای فرزندانمان و نسل های آینده نگهداری و محافظت کنیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد