طب سنتی تندرستی می بخشد

سرویس: تازه های خبریکد خبر: 14535|12:37 - 1392/03/04
نسخه چاپی
هزارماسوله:طب سنتی ایران که برگرفته از فرهنگ ایران و اسلام بوده، مکتب طبی کامل و پویایی است که جهان را به عنوان نظام کامل و آفریده خالق علیم و حکیم می‌نگرد و پزشک را از بابت تسلط و احاطه او به علوم مختلف و درک صحیح از جهان هستی، حکیم نامیده است. ریشه‌های طب سنتی ایران به بیش از هزار سال قبل می رسد و به گفته سیریل الگود، مورخ پزشکی، طب سنتی ایران قبل از طب یونانی وجود داشته است و ایرانیان اصول آن چیزی را که طب یونانی نامیده شده، به یونانیان تعلیم داده‌اند و در ایران قدیم وضعیت طب، پیشرفته‏تر از آشور بود. ستارگان طب سنتی ایران مانند ابن سینا، رازی، علی بن عباس اهوازی، ابن ابی الصادق نیشابوری، سید اسماعیل جرجانی و عماد الدین محمود شیرازی حدود 8قرن هدایت دانشگاه‌های طب در غرب و شرق را برعهده داشتند.
 امروز با گذشت چندین قرن از زمانی که پزشکان بزرگی چون ابوعلی سینا با طب سنتی بیماری‌های لاعلاج را درمان می کرد اساتید بنام پزشکی جهان با رویکردی دوباره به پزشکی سنتی از داروهای گیاهی برای درمان بیماران استفاده می‌کنند و داروهای شیمیایی کم‌کم از چرخه دارویی کشورهای اروپایی در حال خارج شدن است. آمارها نشان می‌دهد، امروزه بیش از 70 درصد کشورهای اروپایی و پیشرفته از طب گیاهی استفاده می‌کنند و75 درصد داروهای کشورهای پیشرفته اروپایی، گیاهی است و این کشورها داروهای شیمیایی را با قیمت گزافی به سایر کشورها صادر می کنند. براین اساس ضروری است تا ما هم به داشته‌های خود در طب سنتی برگردیم و این سرمایه‌ عظیم را احیا کنیم، سرمایه‌ای که بعد از اسلام شاهد جهش و رشد بیشتر بود. در پزشکی جدید برای تشخیص بیماری, هزینه‌های فراوانی می‌شود و معمولاً بدون آزمایش و اسکن, تشخیص‌ها ناممکن بوده و یا حتی دقیق نیست، در حالی که در طب سنتی روش‌های دقیق‌تری وجود دارد و با به کاربردن روش‌های ساده و در عین حال تخصصی می‌توان بیماری را تشخیص داد. علت این مسأله آن است که در طب سنتی با علت‌های بیماری مقابله می‌شود، در حالی که در طب جدید این عوارض بیماری است که با آن مقابله می‌شود.
 
احیای دوباره طب سنتی به عنوان یکی از بازوهای احیای مجدد فرهنگ و تمدن اسلام و ایران پس از 150 سال خمودگی، ضرورتی بود که بارها از سوی مسئولان کشور از جمله رئیس‌جمهوری بر آن تاکید و همین امر موجب شد تا از 6 سال قبل طب سنتی در ایران دوباره احیا و معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت و درمان راه‌اندازی شود.
در این زمینه دکتر محسن ناصری، مدیر گروه طب سنتی ایران از دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه نخستین کتاب درباره طب سنتی در قرن چهارم با نام هدایت المتعلمین از سوی اخوین بخاری شاگرد رازی نوشته شده است، گفت: وظیفه پزشک حفظ سلامت مردم است، اما امروزه پزشک فقط به درمان فکر می‌کند و نام او با درمان عجین شده است. وی افزود: پزشکی سنتی ایران، سلامت محور است و پزشکان سنتی مردم را سالم می‌خواهند. سالم بودن جامعه هم سلامت اجتماع را به دنبال خواهد داشت و سالم بودن اجتماع زمینه‌ساز پیشرفت یک کشور است. به همین علت باید طب سنتی برای سالم نگه داشتن مردم احیا شود و روز به روز مردم به سوی این طب اسلامی که به وسیله بزرگانی چون ابوعلی سینا و رازی پایه‌گذاری شده است، روی بیاورند.
 
مدیر گروه طب سنتی ایران با اشاره به 6 اصل ابوعلی سینا برای سالم ماندن مردم، گفت: باید این 6 اصل شیخ الرئیس در جامعه فرهنگ‌سازی شود تا مردم زندگی سالمی داشته باشند.این 6 اصل که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود شامل آب و هوا، خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها، حرکت و سکون ، خواب و بیداری، دفع مواد غیرضروری و حفظ مواد ضروری و حالات روحی و روانی است که باید از همان دوران کودکی آن‌ها را آموزش دهیم تا در آینده افرادی سالم داشته باشیم.
 
دکتر ناصری با بیان این که ابوعلی سینا، استاد بنام طب سنتی کشور بر 3 اصل مهم برای سلامتی بدن تاکید دارد بر ضرورت آن در جامعه تاکید کرد و گفت: بدین ترتیب دیگر هیچگاه نیاز به داروهای شیمیایی یا درمان پیدا نخواهیم کرد. فعالیت بدنی از جمله این موارد است، لذا باید هر روز حرکت داشته باشیم و ورزش کنیم و آن را در برنامه‌های روزانه خود قرار دهیم. به علاوه برای مدیریت غذا هم باید اگر گرم مزاج هستیم از گرمی‌ها دوری و اگر سرد مزاج هستیم از مصرف غذاهای سرد تا حد امکان خودداری کنیم. مدیریت خواب هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. زود به رختخواب برویم و سحرخیز باشیم. امروزه متاسفانه عادت کرده‌ایم دیر بخوابیم و تا پاسی از روز خواب باشیم در حالی که این پرخوابی منشأ بیماری‌های قلبی و امراض استخوانی است

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد