مستعد بودن طبيعت اورامان براي توليد عسل طبيعي/از برداشت اين محصول طبيعي در اورامانات تا وجود فاكتورهاي نابودي زنبور

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 293312|20:15 - 1394/07/26
نسخه چاپی
مستعد بودن طبيعت اورامان براي توليد عسل طبيعي/از برداشت اين محصول طبيعي در اورامانات تا وجود فاكتورهاي نابودي زنبور
طبيعت مناطق اورامانات بویژه منطقه ی پاوه مستعد پرورش زنبور هستند كه زنبورداران اين منطقه به پرورش زنبور يا در صندوق هاي مخصوص و يا در مكاني به اسم "سرنگ" ساخته دست مردم روستاهاي پاوه مشغول هستند.

به گزارشهزار ماسوله، یکی از اساسی ترین هدف بشر از زنبور داری برداشت محصول آن بدليل داروي شفا بخش و مصرف آن می باشد كه با ورود به فصل پاييز جريان شهد در طبيعت پايان مي گيرد و برداشت اين محصول در اين فصل انجام مي گيرد.

شايد مردم منطقه شهرستان پاوه، به دلیل نداشتن شغل و یا درآمد کافی به شغل طاقت فرسای زنبورداری روی آورده اند که طی چندسال اخیر فرصت شغلی مناسبی را برای بسیاری از روستانشینان اين منطقه بوجود آورده است.

طبيعت مناطق اورامانات بویژه منطقه ی پاوه مستعد پرورش زنبور هستند كه زنبورداران اين منطقه به پرورش زنبور يا در صندوق هاي مخصوص و يا در مكاني به اسم سرنگ ساخته دست مردم روستاهاي پاوه مشغول هستند.

عموما صندوق هاي مخصوص را كه حمل آن براي زنبوردار به ارتفاعات كوهستان با مشكل مواجه است در كوهپايه هاي طبيعت اين شهرستان قرار مي دهند و سرنگ هاي مخصوص را نيز كه حمل ان آسان است به ارتفاعات اين مناطق كه ميزان دسترسي زنبور به شهد در طبيعت با گل هايي كه تا پايان فصل تبستان نيزيافت مي شود، را انتقال مي دهند.

پرورش ونگهداری زنبور عسل مستلزم تخصص و مهارت خاصي است كه نگه داري و سلامت زنبور نياز به تجربه ساليان متمادي يك زنبور دار دارد.

زنبور داران جهت حفظ سلامت زنبورهاي خود كه بدليل نبود طبيعتي بكر در فصل تابستان آنها را در دامنه ارتفاعات قرار مي دهند به ناچار با دادن مواد شكري به انها ، كيفيت اصلي عسل طبيعي را از آنان سلب مي نمايند.

در مقابل نيز زنبور داراني كه زنبور خود را به ارتفاعات اين مناطق كه تا پايان تابستان نيز طبيعت بكر آن باقي است انتقال مي دهند با قرار دادن محفظه اي خالي از جنس چوب به پشت سرنگ اصلي زنبور، عسل طبيعي را تا اوايل آبان ماه با جدا نمودن اين محفظه برخلاف شيوه برداشت در صندوق ها كه به صورت جايگزين نمودن سلول هاي خالي است، برداشت مي كنند.

در توليد اين محصول عوامل و فاكتورهايي چون امواج مخابراتی وگرد وغبار های فصلی نيز وجود دارند كه توليد عسل طبيعي و سلامت زنبور را تحت تاثير قرار داده و گاها با وجود اين فاكتورها هيچ گونه برداشتي از اين محصول براي مردم اين منطقه با وجود زحمات طاقت فرسا نداشته باشد.

در اين باره رئيس جهاد كشاورزي پاوه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: توليد و برداشت اين محصول در اين منطقه به صورت طبيعي بوده و از مواد غير از شهد گلها در توليد عسل اين شهرستان استفاده نمي شود.

اردشير صفيعي افزود: استفاده از مواد قندي براي زنبورعسل در اين شهرستان تنها زماني صورت مي گيرد كه توليد عسل در ماههاي غير از امكان توليد آن در طبيعت و در فواصل پاييز و زمستان تنها جهت حفظ و نگه داري زنبور اقدام مي كنند.

وي گفت: فرض صندوق و يا سرنگ بودن زنبور عسل دال بر مصنوعي و يا طبيعي بودن آن نيست و مواد قندي استفاده شده در هر دو نوع براي ماندگاري آن در زمستان خواهد بود.

وي ادامه داد: از زمان آغاز فعاليت زنبور تخم گذاري شده در فصل بهار ، توليد عسل آن به صورت طبيعي و از آورده شهد گل ها در طبيعت است.

صفيعي در پايان گفت: برداشت اين محصول از اواسط شهريور تا اواخر مهر ماه به طول مي انجامد.

دكتر برهان ولدبيگي نيز از فعالان زيست محيطي شهرستان پاوه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: عسل طبيعي به مفهموم واقعي آن بايد توليد و برداشت طبيعي باشد و از تغذيه مواد قندي و غير طبيعي پرهيز شود.

وي افزود: قطعا عسل طبيعي ، داراي مواد و امكانات مغذي بيشتر و براي بدن سالم تر خواهد بود.

وي با بيان اينكه هر ماده غذايي في نفسه دارو نيز هست گفت: عسل طبيعي نيز پيشگيري كننده بعضي از بيماريها است ولي به طور قطع و يقين نمي توانيم آن را داروي شفا بخش بيماري خاصي بيان كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه اين محصول انرژي بخش است گفت: عسل طبيعي در امورات و فعاليتهاي سنگين مي تواند بيش از اندازه براي آدمي موثر واقع شود.

وي گفت: تغذيه عسل براي كودكان شيرخوار مناسب نبوده و بايد به صورت غير مستقيم با تغذيه آن توسط مادر و تغذيه بچه از شير مادر توصيه مي شود.

وي در پايان گفت: رعايت نكات بهداشتي جهت حفظ و نگه داري اين محصول نيز امري لازم و ضروري خواهد بود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد