به بهانه حضور در انتخابات ۷ اسفند

چرایی یک انتخاب آگاهانه/ علاء الدین حیدری

سرویس: اجتماعیکد خبر: 293978|16:51 - 1394/12/04
نسخه چاپی
چرایی یک انتخاب آگاهانه/ علاء الدین حیدری
هفتم اسفندماه ۹۴ روز پایان ماراتن نفس گیر و سرنوشت ساز انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم است.

به گزارشهزار ماسوله، هفتم اسفندماه ۹۴ روز پایان ماراتن نفس گیر و سرنوشت ساز انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم است.

چرا سرنوشت سازوتعیین کننده؟

سرنوشت ساز است چونکه سرنوشت چهارساله آینده خود ،منطقه و کشور را تحویل یک شخص یا یک جمعی می دهیم تا بر کرسی های سبز بهارستان تکیه زده و آینده و مقدرات کشور را برای ما رقم بزنند.اگر از این منظر به انتخابات و نحوه انتخاب خود نگاه کنیم ، قطعا در رفتار انتخاباتی و نوع انتخاب و گزینش خود بازبینی و بازنگری خواهیم کرد.فلسفه وجودی و اهمیت مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول مختلف (۷۰-۷۷) مشخص و تعیین گردیده است . در بیان اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی همین جمله بس کهحضرت امام(ره) فرمودند (مجلس در راس همه امور است).

نقش و اهمیت مجلس در ساختن مملکت و روند توسعه کشور بارز و تعیین کننده است.به همین دلیل عبای نمایندگی برازنده کسانی است که در قواره جای گیرند.بر این اساس شرکت در انتخابات بر همه تکلیف بوده و از آن مهمتر انتخاب آگاهانه و هوشمندانه نماینده خود است.شرط لازم برای انتخاب یک نماینده در اندازه و قواره مجلسی قوی و موثر؟در وهله  اول تعریف معیارهای انتخاب یک نماینده خوب است تا بر اساس آن بتوانیم مجلسی توانمند و سازنده داشته باشیم.

از جمله معیارهای انتخاب یک نماینده خوب می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ۱-داشتن تقوای الهی :اعتقاد و التزام به تقوای الهی و ایمان به خداوند متعال یکی از شاخصهای انتخاب یک نماینده اصلح است چرا که شخص متقی خود را در مقابل پروردگارش و مردمی که به او رای داده اند پاسخگو و ملتزم می داند . تقوای الهی مانع انحراف و تخطی از اصول ، اهداف و وظایف نمایندگی می گردد.
  • ۲-علم و آگاهی:یکی از شاخصهای اصلی انتخاب یک نماینده ، داشتن علم و آگاهی به وظایف و اختیارات نمایندگی و تسلط به دانش لازم در این زمینه است. علم به این شرایط مانع دادن وعده و وعیدهای پوشالی و دور از واقعیت شده و انتخاب را برای مردم آسان تر می کند.دادن وعده های غیر قابل اجرا و قول های غیرممکن سبب ایجاد فضای پوپولیستی و بالارفتن غیر معمول و غیرمنطقی سطح توقعات  مردم و در صورت اجرایی نشدن از طرف نماینده مدعی باعث دلسردی مردم از نظام و مسئولین خواهد شد.
  • ۳-ثبات شخصیت :اهمیت جایگاه مجلس و نقش موثر نمایندگان در تصمیم گیریها و تصمیم سازیهای کلان کشور، ثبات شخصیتی نامزدهای حاضر در صحنه انتخابات را لازم و ضروری می نمایاند. عدم ثبات در شخصیت افراد باعث حاکم شدن ابهامات و تشدید دوگانگی ها در پروسه و روند انتخابات می شود . تضاد و پارادوکس شخصیتی نامزدها و سوابق شخصیتی دوگانه و چند گانه آنها در طی طول حیات کاری و سیاسی خود موجب مه آلود شدن فضای  انتخابات می گردد.
  • ۴-خوشنامی و پاکدستی: اشتهار به خوشنامی و پاکدستی یکی از معیارهای اصلی یک  انتخاب شایسته و مطمئن است . مردم در انتخاب نماینده منتخب خود باید بدنبال گزینه هایی با عیار بالایی از سابقه پاکدستی و شفافیت های مالی و اداری و اجتماعی باشند بدلیل اینکه اگر غیر از این باشد قطعا در مدت زمان کوتاهی دچار پشیمانی شده و این چرخش نظر اثری در نتایج زیانبار انتخابشان نخواهد داشت . نماینده ای که بر اساس رای ما وارد بهارستان خواهد شد حداقل به مدت چهار سال بر مقدرات سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و… ما حاکم بوده و سرنوشت یک ملت در دستان ۲۹۰ نفر نماینده منتخب ما رقم می خورد.
  • ۵-شفافیت سیاسی :یکی دیگر از معیارهای انتخاب گزینه برتر در انتخابات ، شفافیت دیدگاههای سیاسی نامزدها است. کسیکه خود را در معرض انتخاب مردم قرار می دهد باید از یک شفافیت سیاسی که لازمه شناخت و انتخابآگاهانه مردم است برخوردار باشد . شفافیت سیاسی بهمراه سایر شاخصها می تواند به مردم در انتخاب مطمئن و اصلح کمک کرده و ابهامات مطرح را برطرف نماید. نامزدی که دیدگاه سیاسی خود را بطور مشخص و واضح با مردم در میان می گذارد و بطور شفاف در صحنه رقابت حاضر می شود، میتواند گزینه قابل اعتمادی برای مردم باشد .  شفافیت سیاسی نامزدها نشانه خوبی از کل شخصیت آنها می باشد .
  • ۶-برنامه محوری:با مطالعه روند انتخابات در دوره های گذشته و مقایسه آن با سیر انتخابات فعلی تا این مرحله می توان به نتایج مشخصی مانند تغییر نگاه مردم از فردمحوری به برنامه محوری اشاره کرد. بنظر می رسد با ورود چهره های جوان با سلایق مختلف و همچنین تغییر شیوه های تبلیغات و نیز  ورودفعال و وسیع نخبگان و قشر جوان به میدان انتخابات و نقد و بررسی تک تک نامزدها ماشاهد تسلط برنامه محوری بر فضای رقابت در این دوره می باشیم. نامزدی که دارای برنامه مشخص برای ایفای وظیفه نمایندگی خود نباشد و یا نقشه راهی فراروی خود نداشته باشد ، قطعا در فردای انتخاب دچار از هم پاشیدگی اهداف خود خواهند شد. فرد محوری و تاکید بر افراد بجای برنامه محوری از آسیب های جدی فرایند یک انتخاب برتر و آگاهانه است چراکه تکیه به فرد به جای رجوع به برنامه افراد و انتخاب بر اساس برنامه ها در کنار سایر شرایط می تواند منجر به یک انتخاب کورکورانه و ضعیف گردد.البته در این میان نباید شرایط و معیارهای  یک برنامه مطلوب را از نظر دور داشت . الف-انسجام کلیت برنامه با اجزای آن (همخوانی و توازن)  ب-واقعگرایی ، واقع بینی و اجرایی بودن برنامه های مورد ادعا ج-پرهیز از شعارزدگی در ارائه برنامهد-انطباق برنامه ها با شرایط و ظرفیتهای هر منطقه ه-همسویی و همخوانی برنامه های پیشنهادی با اسناد بالادستی و قوانین موضوعه کشور.ن-انطباق برنامه ها با حدود اختیارات نماینده.
  • ۷-اخلاق مداری:یکی از موارد مهم و اصول مسلم یک انتخاب خوب ، اخلاق مداری نامزدها و طرفداران آنها در انتخابات است . رعایت اخلاق تحت هر شرایطی  بر هر کسی واجب بوده، خصوصا اگر این شرایط میدان رقابت بر سر نمایندگی یک ملت باشد. اخلاق مداری در کنار سایر صفات و شاخصها می تواند زمینه ساز یک رقابت سالم و انتخاب بهتری باشد چرا که اگر این فضا با بی اخلاقی و تهمت و افتراهای معمول در این روزها آلوده گردد قطعا شفافیت و آرامش فضای انتخابات را خدشه دار خواهد کرد و در نتیجه ممکن است فرایند نهایی انتخابات را هم تحت الشعاع خود قرار دهد.
  • ۸-تیم همراه نامزد ها(کمپین انتخاباتی) : اگر در انتخاب یک نماینده مطلوب نظر خود دچار تردید هستیم باید به تیم همراه نامزدها توجه نماییم . یک نامزد باید در انتخاب تیم همراهش نهایت دقت و وسواس را داشته باشد . اگر تیم و گروه مشاوران یک نامزد دارای ویژگی های لازم ، سلامت رفتار ،خوشنامی و پایگاه وزین اجتماعی نباشند قطعا خود نامزد هم فاقد شاخصهای پیش گفته می باشد. لذا در کنار دقت در شخصیت خود نامزد باید نیم نگاهی هم به اطرافیانش داشته باشیم. چه کسانی با چه کسی هستند و یا کی با کی کار می کند؟
  • ۹پایگاه اجتماعی :داشتن پایگاه متنوع  قومی ، قبیله ای و اجتماعی در حوزه انتخابیه، بهمراه توزیع متوازن این پایگاه در میان اقشار مختلف می تواند در انتخاب درست و شایسته نماینده مطلوب موثر باشد .چونکه اگر نامزدی فقط و صرفا بر اساس تعداد رای قشر یا منطقه خاصی به مجلس راه پیدا کند . دچار بحران مقبولیت و مشروعیت  عام در کل حوزه انتخابیه شده و بر میزان اثرگذاری نماینده بر مقدرات و مسائل منطقه تاثیر منفی خواهد داشت.
  • ۱۰-دوری از شعارزدگی و رفتارهای پوپولیستی: شعارزدگی و رفتار بر اساس  معیارهای پوپولیستی یکی دیگر از آفتهای هر انتخاباتی بوده و قطعا در این انتخابات هم شاهد آن بوده و هستیم.پوپولیسم یا همان عوام فریبی یکی از ترفندهای معمول و نیز یکی از تاکتیکهای تبلیغاتی موثر برای نامزدهای انتخاباتی فاقد سلامت اخلاق انتخاباتی می باشد که طی آن با طرح مشکلات و مصائب مردم که رفع این معضلات به آسانی و در حوزه اختیارات یک نماینده نمی باشد سعی در تحریک احساسات مردم و تهییج آنها به نفع خود با ابزار کلی گویی و ابهام آفرینی بهمراه انحراف افکار به سمت موضوعات خلاف واقع  می باشد.        عوام فریبی معمولا همنشین دروغ، وعده های بزرگ ، کلی گویی و گمراه کردن توده های مردم است . این ترفندها از طرف کسانی مورد استفاده قرار می گیرد که فاقد ویژگیهای لازم برای احراز نمایندگی مردم می باشند . لذا با بکارگیری این ابزارها سعی در القاء شایسته و لایق بودن خود به مردم وهمچنین بسیج افکار عمومی در راستای منافع شخصی خود دارند.
  • ۱۱-دوری از قوم و قبیله گرایی:قوم گرایی و داشتن تعصبات قومی بهمراه برجسته کردن این حس در رقابتهای انتخاباتی را می توان یکی از جدی ترین آسیب ها و آفت های یک رقابت سالم دانست . نامزدهایی که با تحریک تعصبات قومی –قبیله ای سعی در گمراه نمودن مردم داشته و بابکارگیری  روشهایی این چنین که بدور از اخلاق انتخاباتی و برخلاف عرف و قانون معمول می باشند.  فاقد وجاهت لازم برای نشستن بر کرسی نمایندگی مردم می باشند .  عصب و حس برتری بر اساس معیارهای قومی و طایفه ای مانع یک انتخاب منطقی و صحیح بوده و چشمان بینا را در مقابل استدلال های منطقی کور می کند. با تسلط این حس در فرد راه بر استدلال در فرایند انتخاب بسته شده و شخص بجز انتخاب بر اساس معیار قومی به هیچکدام از معیارهای دیگر مجال ظهور نمی دهد .لذا هر نامزدی که برتحریک این احساسات تکیه کند هم پوپولیست است و هم فاقد شایستگی های لازم برای نمایندگی مردم می باشد.

۱۲-رزومه و پیشینه شفاف :                                                                                                                                                                  داشتن پیشینه شفاف و بدور از ابهام، بهمراه رزومه مشخص ، برجسته و با سوابق درخشان در عرصه ها و موقعیتهای اجتماعی ،سیاسی و اقتصادی نامزد ها را می توان راهگشای یک انتخاب اصلح از طرف مردم دانست.الف-شفافیت مالی خود و اطرافیان ب-موفقیت در مدیریتها و موقعیتهای گذشته نامزدها ج-داشتن حمایت تعدادی از شخصیتها و افراد برجسته فرهنگی ، سیاسی، مذهبی منطقه از نامزد مورد نظر

۱۳- مطلع بودن از شرایط سیاسی ،اجتماعی حاکم بر کشور ،منطقه و جهان

۱۴-داشتن اعتبارو سندیت  القاب ، عناوین و مدارک تحصیلی مورد ادعای نامزد

۱۵-مطالبه محوری :

نامزد شایسته نمایندگی باید برنامه های خود را براساس مطالبه مطالبات قانونی و قابل وصول تدوین کرده و همواره درصدد تحقق این مطالبات باشد. نه اینکه با شعارزدگی و کلی گویی، فردای انتخاب خود همه چیز رابه  جرگه فراموشی بسپارد. داشتن شجاعت در کنار آگاهی و مطلع بودن از واقعیتها و شرایط می تواند نقش موثری در مطالبه محور بودن یک نامزد داشته باشد.

در خاتمه باید گفت همه ما در برابر انتخابمان مسئول بوده و تک تک ما در تعیین مقدرات آینده همه مردم نقش برابری داریم چراکه کوچکترین سهل انگاری احتمالی ما در انتخاب نماینده خود جبران شدنی قابل اغماض نمی باشد. و اما اگر بتوانیم تمام تمنای خود را خطاب به تمامی نامزدهای محترم ندا دهیم فقط همین بس که بگوییم ((پیروز این عرصه فقط صداقت است و بس))

علاء الدین حیدری -کارشناس انتخابات استانداری کرمانشاه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد