یادداشت/

طبیعت و کابوس تکرار تابستان 94/محمود رستمی تبار

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 294060|22:56 - 1394/12/22
نسخه چاپی
طبیعت و کابوس تکرار تابستان 94/محمود رستمی تبار
امسال با حضور در طبیعت هوشیارانه قدم برداریم و آگاهانه تفریح کنیم و از آن با چشم و دل و روان خود لذت ببریم و از دست هایمان برای حفاظت از طبیعت استفاده کنیم نه تخریب محیط زیست. رد پای خود را در طبیعت به حداقل برسانیم.

به گزارشهزار ماسوله، سال 94 و تابستان آن سالی تلخ برای منابع طبیعی و جنگلهای منطقه بود. گرمای مداوم و - نه گرمتر از از حد معمول- , بارشهای نامتوازن, دمای غیر معمول زمستان و رشد گیاهان مختلف در طبیعت و خشک شدن آنها و رطوبت ناچیز زمین در ماههای گرم و بی احتیاطی و بی مسئولیتی ما امانتداران طبیعت زیبای منطقه و بعضا تعمد حریصانه بعضی, سالی تلخ را از ایلام تا آبیدر برای ما بجای گذاشت. هنوز لاشه سوخته لاک پشتهای جنگلهای ایلام و سیاهی آبیدر و جنگل ها و مراتع جوانرود و اطراف پاوه در یادها باقی است. تلاش زحمتکشان حوزه دفاع از محیط زیست با بیل و شاخ و برگ و قمقمه آب , در نبود امکانات حداقلی فراموش شدنی نیست. خشک شدن چشمه ها و رودخانه ها نیز در تابستان گذشته نیز تلخ بود.

 


بهار آینده که به لطف بارانهای کم سابقه پاییزی و زمستان کم بارش و گرم 94 , همچنانکه در مناطق گرمتر خودنمایی می کند فصل رویش گیاهان مختلف و متعدد است و انشاء الله با بارشهای دو ماه آینده این رویش ها تشدید می گردد. گرچه این رویشها ممکن است سبزی و شادابی طبیعت را به ارمغان آورد, ولی بعضی گیاهان فرصت طلب فرصت رویش بوته های گیاهی علوفه ای شناخته شده و غنی منطقه را به تاراج برده و در کنار عدم مراقبت های بهره برداران موروثی از این مراتع و رهاسازی آنها و عدم کاشت بذر و دانه , همانند گذشتگان سخت کوش, آفت موش کور در غیاب پرندگان شکاری, به حداقل رسیدن تعداد دام بومی منطقه و اجاره دادن مراتع به دامداران بی مسئولیت مهاجر و تعلیف بی موقع می رود در سایه بی توجهی همه ما تابستانی داغ و سوزان برای مراتع و جنگلها بدنبال داشته باشد. بنابراین جا دارد که ضمن برنامه ریزی برای تعلیف دامها در مراتعی که احتمال آتشی سوزی در آنها وجود دارد با حذف یکی از دو عامل قابل حذف آتش سوزی یعنی مواد قابل اشتعال ( گیاهان خشک) و سهل انگاری انسان , مراقبت از مراتع از سوی بهره برداران مورثی بیشتر گردد و در زمان مناسب, ضمن چیدن گیاهان برای علوفه و در صورت عدم نیاز فروش آنها در این سالهای رکود اقتصادی, حومه شهرها و دامن جنگلها را از این گیاهان مشتعل پاک نماییم. تکرار آتش سوزی در برخی مناطق و عدم وقوع آتش سوزی در چند سال اخیر در نقاط دیگر تعمدی بودن بیشترآتش سوزی ها را اثبات می نماید و عدم برخورد با عاملان آتش سوزی های قبلی و حتی عدم پیگیری آنها, افراد خاطی و سهل انگار را جری تر می سازد. (کافی است ببینیم که مکانهای سوخته شده قبلی به زمین کشاورزی و ویلا تبدیل شده اند!!!!!!!!!؟)

 


فراموش نشود! گرچه پاییز امسال همه این چشمه ها سیراب شدند و جوشیدند ولی از خدا می خواهیم بهاری پر بارش را شاهد باشیم تا حسرت خروش سراب ها و آبشارها را در آخر بهار و تابستان 95 نخوریم. آمارهای بارشی امسال خوب بنظر می آیند اما متاسفانه نقاط پربارش محدود و تجمعی و نامتوازن بوده و تبخیر زیاد و غیر معمول را نیز شاهد هستیم.

 

 

امید است نهادهای ذیربط و دوستداران حوزه محیط زیست از همین الان به فکر تابستان 95 باشند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد