وقتي اقتصاد مقاومتي به احياي صنعت قديمي "گیوه بافي" مي پردازد

سرویس: اقتصاد مقاومتیکد خبر: 294936|02:51 - 1395/06/20
نسخه چاپی
وقتي اقتصاد مقاومتي به احياي صنعت قديمي "گیوه بافي" مي پردازد
کارآفرین اقتصادمقاومتی گفت: "كلاش" و"گیوه" پاپوش سنتي و قديمي منطقه مي تواند جايگزين مناسبي براي كفش معمولي باشد.

به گزارشهزار ماسوله،فعالیت کشاورزی و دامداری از جمله منابع اصلی درآمد درغرب ایران به ویژه منطقه اورامانات است. این سبک زندگی به طور طبیعی زمینه اولیه برای ساختن انواع مصنوعات دستی را فراهم می کند.

 

افرادی که در این مناطق به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند به ویژه بانوان به علت طبیعت خاص کارشان فصل یا فصولی از سال را بیکار می مانند و برای پرکردن اوقات بیکاری فصلی خود و نیز کسب درآمد بیشتر با استفاده از مواد اولیه موجود در منطقه به تولید صنایع دستی می پردازند. صنایع دستی هر منطقه به خوبی منعکس کننده احساسات، روحیات و استعدادهای تولید کنندگان آن است.

 

گیوه‌بافی یا گیوه‌دوزی از جمله قدیمی ترین صنایع دستی ایرانیان است و طبق اسناد تاریخی به دست آمده پیشینهٔ این صنعت به حدود 1000 سال قبل باز می‌گردد.

 

در این خصوص خانم رستمی به خبرنگار ما گفت: گيوه و كلاش از پاپوشهاي سنتي رايج منطقه اورامانات بوده اند و با توجه به ويژگيهاي منحصر به فرد آنها، جايگزين مناسبي براي كفش می باشند.

 

وی اظهار کرد: با علاقه و انگيزه به احياي گيوه بافي و با استفاده از تسهيلات حمايتي بسيج سازندگي شروع به كار بافتن كلاش بعنوان يك حرفه اصلي و درآمدزا نمودم.

 

اين بافنده كلاش با بیان اینکه دوره های آموزشی لازم را در سازمان های مربوطه گذرانده ام افزود: كلاش پاپوشي سبك،بادوام و زيباست كه مشتريان و طرفداران زيادي دارد و از نظر بهداشتي و خواص پنبه داراي ويژگيهاي كمك به حفظ سلامتي پاها و بدن است.

 

آريانفر در پايان گفت: توليد اين كفش بومي و دستباف از ظرفيتهاي اقتصادي مناسب شهرستان مي باشد كه با نقش آفريني  جوانان جوياي كار مي تواند نمود كامل اقتصاد مقاومتي محسوب شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد