هجوم ملخ ها به مراتع و باغات روستای لاران پاوه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 301010|16:11 - 1402/03/23
نسخه چاپی
هجوم ملخ ها به مراتع و باغات روستای لاران پاوه
ملخ ها به مراتع و باغات روستای لاران بخش باینگان پاوه حمله ور شدند.

به گزارش هزارماسوله ،ملخ ها به مراتع و باغات روستای لاران بخش باینگان پاوه حمله ور شدند.

 

از اواسط اردیبهشت امسال مراتع و باغات روستای لاران شهرستان پاوه مورد هجوم یک گروه بزرگ چند ده هزارتایی از فاز ملخ محلی قرار گرفته است و هجوم این آفت همچنان در مراتع و باغات و منازل مسکونی وجود دارد.

 

برخی از اهالی این روستای لاران در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشتند: این ملخ ها چیزی برایمان نگداشته اند، دار و درخت و محصولات باغی را خورده اند،و زندگی برایمان نمانده است.

 

دیگری می گفت: شرایط زندگی ما این است،که نه روغن حیوانی برایمان مانده و نه حتی خیک، آرد هم آوردیم ملخ ها هجوم آوردن و کل آرد را خوردند، به داخل خانه هایمان آمدن و درخواست داریم از مسئولین حداقل دو سم پاش بیارن تا سمپاشی کنیم خودمان، اگر خودشان هم می آیند که بیان این وضعیتو نگاه کنند.هیچ شرایط زندگی نداریم.

 

دیگر اهالی روستا می گفت: این ملخ ها به ما فشار آوردن ، هرچه خانه و اطراف خانه را تمیز می کنیم دوباره پر می شوند، لباس ها را هم می خورند و پاره می شوند،  باغ و خانه هایمان پر از ملخ است، محصولات باغی توت و بادام را کلا ضایع کرده اند.

 

یکی دیگر از اهالی روستا به هزارماسوله می گفت: با هجوم این ملخ ها زندگی برایمان نمانده،برای تولید فراورده لبنی باید ساعتها نگهبان باشم تا کثیف نشه و وارد این محصولات لبنی نشوند ، فراورده های لبنی همچون کشک و روغن حیوانی هم این ملخ ها خورده اند، کدام زنی می تواند اینجا تحمل کند، افسردگی گرفته ایم، انقد تمیزی کردیم دوباره کثیف شده، ۱۲ کیلو روغن حیوانی خورده شده،محصولات لبنی و باغی مثل گیلاس خراب شده و فقط هسته گیلاس باقی مانده است.

 

دهیار روستای لاران نیز به خبرنگار ما گفت: با هجوم این ملخ ها زندگی برای اهالی روستا خیلی سخت شده است و زنان روستا با این وضع افسردگی می گیرند در سالهای قبل این ملخ ها وجود داشته اما در حد کمی بودند اما امسال تعداد آنها زیاد شده است و باعث خسارات و مشکلاتی برای ما شده است.

 

خانم ایران شاهرخی افزود: اهالی روستا با این شرایط توان زندگی کردن را ندارند و ما هم این وضعیت را اطلاع داده ایم و هیچ کس دنبال آن نیامده اند، خود اهالی روستا در حد توان خود سم پاشی کرده اند .

 

وی ادامه داد: وضعیت تولید فراورده های لبنی هم مشکل شده است به طوری که هر بار اقدام به تولید هر فراورده لبنی می کنند فورا مورد هجوم ملخ ها قرار می گیرد و روغن حیوانی، کشک و دوغ و حتی خیک وآرد موجود را به طور کلی نابود می کنند.

 

وی اضافه کرد: تولید محصولات باغی هم که شامل گیلاس ، توت، بادام و … هست متاسفانه نابود شده است و هیچ محصول باغی هم باقی نمانده است.

 

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پاوه هم به خبرنگار ما گفت: آفت ملخ بومی یکی از افت های بومی شهرستان است که هر ساله در شهرستان ظهور پیدا می کند و خوشبختانه باغات ما آلوده نیست ولی در جنگل و مراتع شهرستان ظهور پیدا می کند .

 

شهرام رستمی افزود: هر سال کارشناسان جهاد کشاورزی و مراکز خدمات ما در سطح منطقه بازدید و بررسی های لازم را انجام می دهند و با ظهور این آفت جهاد کشاورزی با تهیه مواد شیمیایی جهت مبارزه با آن از جمله سم و سبوس به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده می شود.

 

وی گفت : خوشبختانه این آفت در حال کنترل است و هیچ گونه خسارتی به محصولات باغی شهرستان پاوه وارد نشده و معمولا برخی از باغات ما در پایین دست کوهها این ملخ ها به آنجا سرازیر شده و در حاشیه این باغات با مواد سمی که در اختیار باغداران داده می شود با این آفت مبارزه می شود و این آفت کاملا تحت کنترل می باشد.

 

وی ادامه داد: علاوه بر مواد سم و سبوس باغداران عزیز می توانند از روشهای دیگری غیر از سم همچون خریدن مرغ و بوقلمون که دشمنان طبیعی این افت هستند اقدام کنند.که باعث منبع درآمدی برای روستانشینان و هم اقدامی در جهت مبارزه با ملخ است.

 

وی در پایان گفت: عمر این ملخ هم سه ماه و تا اواسط تیر ماه است و کلا در منطقه پاک خواهند شد.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد