گزارش/

حال ناخوش اهالی برخی روستاهای ژاوه ورد در نبود جاده ارتباطی/ نبود یک راه ارتباطی، امان مردم روستاهای ژاوه رود در پاوه را بریده است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 301030|23:10 - 1402/03/30
نسخه چاپی
حال ناخوش اهالی برخی روستاهای ژاوه ورد در نبود جاده ارتباطی/ نبود یک راه ارتباطی، امان مردم روستاهای ژاوه رود در پاوه را بریده است
با آبگیری دریاچه سد داریان در سال 1394 ، راه دسترسی روستاهای بالاتر از این دریاچه با شهرستان پاوه قطع گردیده و باعث به وجود امدن مشکلات عدیده ای برای این مردم شده است.

به گزارش هزارماسوله ، یکی از راه‌های توسعه و پیشرفت هر شهرستان، وجود راههای ارتباطی و جاده دسترسی مردم می باشد که فراهم نمودن زمینه آبادانی شهرها و روستاها نیز جزء اولویت ها می باشد.

 

از اینرو "راه" از عوامل مهم و اصلی توسعه و ترقی هر منطقه ای محسوب می‌شود و نقش آن بر هیچ کسی پوشیده نیست.

 

از دیر باز و قبل از وقوع انقلاب با توجه به نبود امکانات و راههای ارتباطی مناسب بین روستاها و شهرها، مردم روستاهای اطراف شهرستان پاوه و سروآباد و مریوان اقدام به مهاجرت به شهرها نمودند که صدمات جبران ناپذیری را بر توسعه روستایی وارد کرد.

 

روستاهایی همچون هجیج، ناو، اسپه ریز، زوم، روار، دله مرز، دیوزناو، جولانده، پالنگان و بسیاری از روستاهای اطراف این شهرستان ها اقدام به مهاجرت نمودند که پس از گذشت سالهای متمادی و احداث راههای ارتباطی، عملا ارتباط اجتماعی و اقتصادی را در بین شهرها و روستاها بیشتر کرد.

 

پس از آن مردم این روستاها به جهت تامین امکانات لازم خود ، بیش از گذشته در ارتباط و تردد با شهر ها بودند به طوری که امروزه در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع مایحتاج خود اقدام می کنند.

 

انچه که حائز بیان است، با آبگیری دریاچه سد داریان در سال 1394 ، راه دسترسی روستاهای بالاتر از این دریاچه با شهرستان پاوه قطع گردیده و باعث به وجود امدن مشکلات عدیده ای برای این مردم شده است.

 

پس از قطع راههای ارتباطی این روستاها، عملا اهالی برخی از روستاهای اسپه ریز، زوم، دلمرز، روار،و … راه جایگزین را از شهرستان روانسر-کامیاران و سروآباد با مسافتی بیشتر انتخاب کردند که احداث یک راه ارتباطی جدید بالاتر از محدوده دریاچه سد داریان یکی از مطالبات اصلی مردم بوده است.

 

یکی از اهالی این روستاها به خبرنگار ما می گفت: با آبگیری سد داریان عملا راه ارتباطی ما به روستایمان قطع شده است و مجبوریم مسافت طولانی را از مسیر روانسر کامیاران انتخاب کنیم.

 

رحیم زاده افزود:‌ گرچه از دریاچه سد داریان با قایق می توانیم به روستای خودمان روستای “روار”  برویم ، اما گاهی اوقات نیاز به حمل امکانات بیشتری است که با قایق امکان پذیر نیست.

 

دیگر اهالی از روستای زوم نیز به خبرنگار ما می گفت: ما باید مسیر چندین ساعته را از روانسر کامیاران و سپس شهرستان سروآباد را طی کنیم که باعث مشکلاتی برای ما خواهد شد.

 

ازکات افزود: تا قبل از آبگیری سد داریان مسیر پاوه به روستای زوم از مسیر هجیج بود و برای ما نیز خیلی راحت تر بود.اما اکنون با جایگزین شدن مسیر طولانی روانسر عملا ما کمتر می توانیم به روستای خود بازگردیم.

 

وی ادامه داد: یکی از مطالبات مردم ما قبل از انتخابات مجلس از نماینده مردم پاوه و اورامانات احداث همین راه دسترسی به روستاها بود که متاسفانه و پس از گذشت 3 سال به سرانجام نرسیده است.

 

مسافت بین این روستاها تا پاوه 9 کیلومتر است

 

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان پاوه نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: در این رابطه، نقشه برداری های لازم برای احداث جاده جدید از روستای داریان از توابع پاوه به سمت روستای اسپه ریز از توابع سروآباد انجام و به وزارت نیرو ارسال شده است.

 

ابراهیم شهریاری افزود: نماینده مردم پاوه و اورامانات هم در این رابطه چند مرحله پیگیری کرده اند، اما تا این لحظه تامین اعتبار نشده است، چرا که با آبگیری سد داریان، احداث جاده جدید برای این روستاها از وظایف آب نیرو می باشد .

 

شهریاری مسافت بین این روستاها را نیز 9 کیلومتر عنوان کرد و گفت: با احداث یک جاده 9 کیلومتری راه ارتباطی روستاهای ژاوه رود به شهرستان پاوه وصل می شود که اجرای این طرح تاکنون از سمت وزارت نیرو تامین اعتبار نشده است.

 

کمتر از یک سال به پایان دوره نمایندگی نمایندگان مجلس باقی مانده است

 

پیش از این نماینده مردم پاوه و اورامانات در این رابطه وعده احداث جاده جدید را به اهالی این روستاها داده بود اما متاسفانه بنا به گفته های رئیس راهداری پاوه تاکنون این طرح، تامین اعتبار نشده است و این در حالی است که کمتر از یک سال به پایان دوره نمایندگی دکتر آرش لهونی باقی مانده است و انتظار می رود با رایزنی و تامین اعتبار ، به مطالبه اصلی مردم این روستاها پاسخ مثبت داده شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد