یادداشت/ سید علاء الدین حیدری

آتش بس در غزه ، آتش در تل آویو

سرویس: سیاسیکد خبر: 301375|15:15 - 1402/09/05
نسخه چاپی
آتش بس در غزه ، آتش در تل آویو
افسانه شکست ناپذیر بودن و یا سراب قدرت آهنین رژیم صهیونیستی با طراحی و اجرای عملیات طوفان الاقصی باطل و قدرت پوشالی صهیونیستها را به جهانیان نشان داد .

به گزارش هزارماسوله ، بالاخره پس از پنجاه روز از آغاز طوفان الاقصی و مقاومت سرسختانه مبارزان فلسطینی در مقابل تهاجم ارتش رژیم صهیونیستی ، آتش بس موقت به مرحله اجرا در آمد.

پیرامون این آتش بس و جوانب مختلف آن تحلیل های بسیاری می توان داشت ، اما  نتیجه گیری همه تحلیل ها حول پیروزی مقاومت در این معادله می باشند .

در همان آغازین ساعات شروع عملیات غرورآفرین "طوفان الاقصی" در یادداشتی نوشتم که فارغ از ابعاد مختلف این عملیات و تاثیرات متفاوت آن در حال و آینده سرزمین های اشغالی فلسطین می توان قاطعانه گفت که شرایط برای رژیم صهیونیستی به قبل از عملیات طوفان الاقصی برنخواهد گشت .

عملیات مذکور دارای ویژگیهای خاصی بود که بدون شک نتایج ویژه ای را هم در پی خواهد داشت .

نوع و سطح عملیات طوفان الاقصی بیانگر چند نکته قابل تامل بود .

تهاجمی بودن این عملیات نشان دهنده قدرت طراحی و مدیریت عالی عملیات در سطوح پیچیده و بالای نظامی امنیتی مقاومت بود . طوریکه قدرت نظامی و امنیتی مقاومت را به رخ دنیا کشید .

با توجه به اینکه معمولا پیش از این ، مقاومت در موضع دفاعی بوده و عموما آرایش تدافعی را در مواجه با ارتش جنایتکار صهیونیستی داشت ، ناظران تحولات فلسطین انتظار چنین قدرت نمایی را از حماس نداشته و مسحور قدرت نظامی و امنیتی آن شدند ، همین مسئله اعتبار نظامی امنیتی رژیم صهیونیستی را زیر سئوال برده و هیمنه ی این رژیم را در هم شکست .

افسانه شکست ناپذیر بودن و یا سراب قدرت آهنین رژیم صهیونیستی با طراحی و اجرای عملیات طوفان الاقصی باطل و قدرت پوشالی صهیونیستها را به جهانیان نشان داد .

در طی این پنجاه روز ، صهیونیستها از همه توان خود به اضافه توان متحدین همراهشان چون آمریکا با چاشنی خشن ترین ، تراژیک ترین ، ددمنشانه ترین و کثیف ترین شیوه ها برای درهم شکستن مقاومت فلسطین بهره برده و اما نتوانستند صفوف مقاومت را درهم بشکنند.

جنایت جنگی و خلق تلخ ترین و عمیق ترین جنایت ها علیه بشریت تنها دستاورد صهیونیستها در غزه بود .

اما در عوض مقاومت فلسطین توانست فارغ از پیروزیهای نظامی ، در عرصه های دیگری چون سیاسی و اجتماعی پیروز میدان باشد .

دستیابی به حمایت های مردمی در دنیا و ایجاد همدلی وسیع برای فلسطین در میان جامعه جهانی بیانگر موفقیت این عملیات در جبهه های مختلف نظامی ، امنیتی ، سیاسی و اجتماعی است .

توافق آتش بس هم ، نقطه عطف دیگر پیروزی عملیات طوفان الاقصی بود ، چرا که رژیم صهیونیستی در آغاز عملیات ، با هدف گذاری خود بر روی حذف حماس از صحنه سیاسی نظامی فلسطین ، در تلاش برای اقناع داخلی و همراهی بیرونی و همچنین وانمود کردن به توانایی خود در مدیریت میدان جنگ در تلاش برای احیای چهره شکست ناپذیری خود بود ، اما با شرایط پیش آمده در میدان و دست بالای مقاومت در دفاع از خود و در نهایت تن دادن رژیم صهیونیستی  به خواسته های مقاومت در پذیرش آتش بس ، شکست دیگر و چه بسا بزرگتر این رژیم را رقم زد.

قطعا پذیرش آتش بس برای نتانیاهو حکم مرگ سیاسی را داشته و می توان آتش بس را طوفان الاقصی۲ نامید ، چراکه دستاوردهای این آتش بس کمتر از خود عملیات نظامی نبوده و چه بسا در ابعاد سیاسی هم بیشتر هم باشد .

معتقدم که آتش بس برای غزه دستاوردی مهم و اما برای رژیم صهیونیستی آتش در خرمن آنها بوده و نتایج بعدی آن قابل دیدن و شنیدن خواهد بود .

✍️ سید علاءالدین حیدری

     فعال مدنی اهل سنت

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد