یادداشت/

به مناسبت 18 اردیبهشت روز جهانی آسم

سرویس: اجتماعیکد خبر: 301728|17:32 - 1403/02/18
نسخه چاپی
به مناسبت 18 اردیبهشت روز جهانی آسم
واژه آسم یک کلمه یونانی و به معنی نفس نفس زدن، انجام بازدم با دهان و یا تنفس تند و شدید آمده است.

به گزارش هزارماسوله ، آسم یکی از معضلات اصلی نظام سلامت در بسیاری از کشورهای جهان و از جمله  کشور ما محسوب می گردد. بیش از 340 میلیون نفر در دنیا مبتلا به آسم بوده و روزانه بیش از 1000 نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

در ایران شیوع علائم آسم در کودکان و نوجوانان حدود 11% و در بالغین حدود 9% می باشد.

 

 آسم یک بیماری التهابی مزمن و غیر واگیر   ریه است که تحت تأثیر عوامل محیطی و ژنتیکی بروز می کند.  در افراد مبتلا به آسم، حساس بودن راههای هوایی، منجر به واکنش شدیدتر نسبت به محرکها و عوامل حساسیت زا و بروز انسداد در راههای هوایی می شود. شایعترین علایم آسم عبارتند از :سرفه ، تنگی نفس ، خس خس سینه،  احساس فشار و گرفتگی در قفسه سینه.

 

 علت اصلی این بیماری ناشناخته است ولی تحقیقات نشان داده است که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز این بیماری نقش دارند.

وجود سابقه آسم ، اگزما ، آلرژی بینی و آلرژی غذایی در اعضای خانواده، احتمال بروز آسم را در سایر افراد خانواده افزایش می دهد.

 

 مواجهه با برخی عوامل محیطی مانند دود سیگار، آلودگی هوا، آلرژن های استنشاقی نظیر گرده گلها، کپک ها و قارچ ها، گرد و خاک، عوامل حساسیت زای حیوانات  (پر ، مو یا پوست ) ،آلاینده‌های شیمیایی و یا تماس های شغلی  ( نظیر کارگران لاستیک سازی،  رنگ سازی، چوب بری،  نانوایی و ....) می تواند منجر به بروز آسم شود.

 

 درمان کاملی برای بیماری های مزمن انسدادی ریه وجود ندارد اما مداوا به منظور بهبود نسبی، علائم را تحمل پذیرتر و پیشرفت بیماری را کند می نماید.پرهیز از مواجهه با عوامل محرک و کنترل عوامل آغازگر بیماری، درمان دارویی، خود مراقبتی و پیگیری و مراقبت منظم بیماری توصیه می گردد.

 

 نظر به اهمیت موضوع و ضرورت پیشگیری و کنترل این بیماری ، GINA (ائتلاف جهانی برای کنترل آسم) اولین سه شنبه ماه می را به عنوان روز جهانی آسم نامگذاری کرده است. امسال روز جهانی آسم مصادف با 18 اردیبهشت بوده و با توجه به ضرورت دسترسی عادلانه به خدمات تشخیص، درمان و مراقبت آسم، شعار روز جهانی  (( ارتقای درمان آسم با آموزش)) انتخاب گردیده است.

 

 واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیر واگیر مرکز بهداشت پاوه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد