یادداشت/

درباره"تب دنگی"

سرویس: اجتماعیکد خبر: 301917|18:10 - 1403/04/30
نسخه چاپی
درباره"تب دنگی"
بهترین روش رهایی از این نوع پشه، از بین بردن زیستگاه آن است.مردم باید منابع سرباز آب(مثلا تانکرهای خانگی و آب های راکد)را تخلیه نمایند...

به گزارش هزارماسوله ،در حال حاضر،هیچ درمان اختصاصی ضد ویروسی یا واکسنی با مجوز جهانی برای مقابله با این ویروس وجود  ندارد. گرچه واکسنهای متنوعی تولید و برای استفاده در انسان تأیید شده‌اند( مانند Dengvaxia توسط شرکت Sanofi Pasteur)، اما محدودیتهایی در بکارگیری آنها وجود دارد (مثلا ممنوعیت  تجویز در افراد ۹ تا ۱۶ سال).

🔊"سازمان جهانی بهداشت"(WHO)  پیشنهاد داده است که برای پیشگیری از ابتلا،  جمعیت پشه‌ها تحت نظر قرارگرفته و انسان‌ها از گزیدگی پشه‌ها حفاظت شوند.این سازمان در رابطه با تب دنگی برنامه‌ای تحت عنوان "کنترل یکپارچه ناقل" ارائه داده است. همه بخش‌های جامعه (اعم از دولت، بخش خصوصی ، نهادهای عمومی، سازمان های مردم نهاد و شهروندان علاقمند )باید هماهنگ با هم عمل کنند. تصمیم‌گیری‌ها باید طبق مدارک موجود صورت بگیرد تا به این وسیله از سودمندی آنها اطمینان حاصل نمود.باید به مناطقی که تب  دنگی در آنجا شایع است کمک کرد تا توانایی  مبارزه با این بیماری را بدون کمک دیگران بدست بیاورند.WHO،راهکارهایی برای کنترل پشه‌ها و حفاظت در برابر گزیدگی آن‌ها ارائه می‌دهد.بهترین روش رهایی از این نوع پشه، از بین بردن زیستگاه آن است.مردم باید منابع سرباز آب(مثلا تانکرهای خانگی و آب  های راکد)را تخلیه نمایند تا پشه‌ها در آنجا  تخم‌گذاری نکنند.هم چنین برای کنترل پشه‌ها می‌توان از "اسپری های دافع حشرات" (مثلا ماده موسوم به DEET)یا "عوامل کنترل زیستی" استفاده کرد. برای جلوگیری از گزش باید  لباس‌هایی پوشید که کاملاً بدن را پوشش دهند. هنگام خواب( مخصوصا در فضای باز )می‌توان  از "پشه بند" استفاده کرد.(ادامه دارد)

دکتر برهان ولدبیگی 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد